Het Rembrandthuis over 350 jaar Rembrandt, en een webwinkel van museumkwaliteit

Het Rembrandthuis over 350 jaar Rembrandt, en een webwinkel van museumkwaliteit

In hetzelfde jaar dat hij de opdracht kreeg om de Nachtwacht te schilderen, verhuisde Rembrandt van Rijn van zijn geboortestad Leiden naar Amsterdam. In het huis wat hij toen betrok op de Jodenbreestraat heeft hij bijna 20 jaar gewoond, maar moest hij door z’n eigen financiële wangedrag gedwongen vertrekken. Aan de hand van de inventarislijsten die toentertijd door de curator werden opgesteld is het museum Het Rembrandthuis ingericht.

“Het heeft meer overeenkomsten met het Anne Frankhuis dan met het Rijksmuseum” aldus Martijn Bosch, hoofd Marketing van het museum. “Je loopt wel echt door iemands huis.” Martijn is de afgelopen jaren vooral druk geweest met de voorbereidingen van het Rembrandtjaar: het 350e sterfjaar van de kunstenaar. Vandaag, 4 oktober 2019, is zijn 350e sterfdag. 

Het museum is opgericht in 1911, en rigoureus verbouwd in de jaren ‘90. Het originele huis is nu voor 85% opgesteld voor het publiek, met toekomstplannen om over twee jaar de laatste 15% erbij te betrekken. In een nieuw pand naast het originele huis vind je de entree, de museumwinkel en twee tentoonstellingszalen.

rembrandthuis 1

Online als etalage voor de buitenwereld

De producten die in de museumwinkel – en ook in de webshop – worden aangeboden, vormen een verlengde van de branding van Het Rembrandthuis en weerspiegelen de thema’s die in het museum zelf centraal staan. Het bestaat al lang niet meer uit toeristische prullaria, en is in plaats daarvan zorgvuldig gecureerd. Zo spelen Rembrandts etsen een belangrijke rol in het ontwerp van veel producten, maar je vindt er ook schilderproducten en boeken over de beroemde schilder. Alles van ‘museumkwaliteit’: esthetisch en thematisch verantwoord. 

Een van de meer recentere projecten is de vernieuwing van de webshop. Als digitale etalage voor de buitenwereld voldeed de uitstraling van de oude webshop niet meer aan het niveau wat Het Rembrandthuis uit wilt stralen met hun visuele branding. Hoewel omzet niet het voornaamste doel is van de website, gebruiken zowel bezoekers als zakenpartners de online winkel van het museum om hun bestellingen samen te stellen.

rembrandthuis 2

In twee middagen een nieuwe look

Het uitgangspunt voor het nieuwe uiterlijk van de online winkel was primair visueel. Martijn: “Bij een museum valt of staat alles met beeld.” Met behulp van het eCommerce platform van Lightspeed was het nieuw vormgegeven platform in twee middagen gerealiseerd, zonder verlies van de producten die er al in stonden. Functies als kant-en-klare templates zorgen ervoor dat je met een paar klikken de hele uitstraling kunt veranderen, zonder dat je hiervoor vergaande digitale kennis hoeft te hebben. Martijn: “Ik ben geen developer of websitebouwer, maar die ervaring heb je ook helemaal niet nodig. Het is een heel makkelijk te gebruiken software.”

eCom_blog_banner_lightspeed_black_NL