Hoe je als winkelier inspeelt op de Pokémon Go trend

Het zal je niet ontgaan zijn, er zijn mensen die Pokémon aan het vangen zijn. Ze lopen met een telefoon op straat. En zijn daarbij niet alleen op zoek naar digitale spartelende Nintendo-vissen. Er is meer. Van Pokéstops tot plekken waar Pokémon Go-spelers samenkomen. Voor de retailers ideaal om op in te spelen, want ineens zijn er in de winkelstraten heel veel meer potentiële klanten te vinden. #GottaCatchEmAll

 

Een winkellocatie tussen twee Pokéstops

Je kent de term “daar blijf je voor thuis” vast wel. Het omgekeerde is nu waar. Pokémon Go, daar ga je de deur voor uit. Ineens lopen er veel meer mensen langs je winkel, helemaal als jouw onderneming tussen twee Pokéstops in zit. De spelers van het spel kunnen op deze ‘stops’ extra items vergaren, zoals bijvoorbeeld Pokéballs en eieren. Waar Pokéstops zich bevinden daar heb je geen invloed op. Dit is door de makers van het spel – The Pokémon Company (Niantic) – van te voren bepaald. Maar de kans dat er één in de buurt zit is groot, helemaal als je een lokatie in het centrum hebt. Tip #1: zoek uit of jouw winkel in de buurt zit van een Pokéstop en speel er op in via Social Media.

IMG_20160713_144612457_TOP

Kijk of er in de buurt van jouw winkel een Pokéstop bevindt.

Pokémon in je eigen winkel

Niks drijft mensen op dit moment meer naar jouw winkel dan Pokémon. Echt? Ja! Voor minder dan 1 euro (100 Pokémon coins) activeer je een functionaliteit in het spel dat “Lure Module” heet. Hiermee is jouw winkel voor een half uur lang een trekpleister voor Pokémon-minnend winkelend publiek! Tip #2: installeer een Lure Module via de Pokémon Go-app.

 

winkel_pokemonInstalleer een Lure Module voor of in je winkel (of café) en lok zowel Pokémon als klant.

Hoe installeer je de Lure Module?

1 – Download de Pokémon Go-App (Momenteel alleen nog verkrijgbaar in de Amerikaanse en Australische App Store.)
2 – Open de App en klik op de rode Pokéball onderin het scherm.
3 – Klik op “Shop”.
4 – Scroll naar beneden en klik op de paarse, box-vormige Lures om deze te kopen. Je wordt doorgelinkt naar het App Store betaalscherm.
5 – Wanneer je terugkomt in de App, klik je opnieuw op de rode Pokéball en vervolgens op ‘Items’.
6 – Klik op het paarse boxje om de Lure te activeren!

Verleng je openingstijden

Nu er meer mensen buiten zijn, lopen er ook meer potentiële klanten voorbij. Maar helaas is het niet elke dag koopavond. Wat te doen na zessen? Open een webshop en je bent 24/7 open. Je kunt zelfs verkopen terwijl je slaapt. Bovendien mixt de moderne consument online met offline. De winkel verdwijnt niet, mensen lopen nog steeds graag in de winkelstraat. Maar consumenten kijken wel vaker naar het scherm van hun telefoon, waardoor ze jouw winkelruit voorbijlopen. Vang hun blik door zowel fysiek, online en mobiel vindbaar te zijn! Tip #3: open je winkel 24/7 met Lightspeed Omnichannel, vraag je gratis demo-account aan.

Probeer Lightspeed Omnichannel nu gratis

Probeer ons omnichannel platform nu 14 dagen gratis en zie direct hoe je een brug kunt slaan tussen verkoop online en in de winkel.

Pokémon Go spelers zijn jouw klanten

Wie spelen Pokémon Go? In 1999 kwam Pokémon voor het eerst op de Nederlandse televisie. De Pokémon generatie stamt dus uit het millennium. Dit betekent dat de spelers vaak tussen de 20 en 35 jaar oud zijn. Dit is een consumentengroep met veel vrije tijd (studeren of werken part-time) en geld te besteden (ze hebben nog geen hypotheeklasten). Het is dus de ideale doelgroep om in je winkel te hebben. Dus waar wacht je nog op? Gotta catch em all!

 

Jolien Huizinga

Jolien Huizinga

Marketing Content Specialist bij Lightspeed. Schrijft o.a. blogposts en whitepapers om zelfstandige ondernemers te inspireren en op de hoogte te houden van trends & nieuws op gebied van e-commerce, horeca en retail.