Hoe je winkel wegwerkzaamheden kan overleven

100% van de automobilisten haalt geen plezier uit het vinden van een parkeerplek. 100% van de mensen vinden het niet fijn om de straat over te steken vanwege bouwwerkzaamheden. 100% van de ondernemers wil dat hun winkel gemakkelijk te bereiken is, en blijft. Wat onze bron is? Gezond verstand. Hoewel werkzaamheden aan de weg in het algemeen bedoelt is om de stad er beter op te maken, komt er ook wat chaos bij kijken. Het is altijd een uitdaging voor ondernemers en organisaties, omdat het toch afbreuk doet aan de levendigheid in de straat. Er zijn minder parkeerplekken, lawaai en soms stoffige of losse stoeptegels die ervoor zorgen dat het winkelend publiek minder prettig shopt.

Tegenstrijdig daarin is dat werkzaamheden vaak juist bedoeld zijn ter verbetering van de bereikbaarheid en om meer mensen naar de bedrijven te trekken die daar gevestigd zijn. Als de gemeente niet met een plan komt om de ondernemers door deze periode van bouwwerkzaamheden heen te helpen (wat soms een lange fase kan zijn) dan moeten winkeliers zelf het heft in handen nemen om te overleven.

De hoofdstad van constructiewerkzaamheden

Deze blogpost is afkomstig uit Montréal, een metropool van het mooie Canada, wat niet alleen een opkomende stad is voor tech-companies (zoals Lightspeed), maar ook de stad van de bouwwerkzaamheden. Uiteraard geen onbekend fenomeen voor de grote Nederlandse en Belgische steden. Zo mooi, vrij en levendig als de stad is, er rondlopen, rondfietsen of rijden zonder een omleiding dat bestaat haast niet. In de Canadese krant: the Montreal Gazette is er zelfs een bijlage in het leven geroepen met de naam “Under Construction”, waar retailers en andere partijen die betrokken zijn bij openbare werkzaamheden vertellen hoe dit van invloed is op hun bedrijf. Sommige ondernemers zeggen dat ze meer dan 50% van hun klanten zijn kwijtgeraakt door de werkzaamheden in de straat.

Toch is niet alle hoop verloren. De stad trekt nog steeds vele toeristen en inwoners aan die ongeacht het centrum in trekken, dit betekent dat ondernemers oplossingen en middelen moeten inzetten om hun klanten te behouden en nieuwe bezoekers aantrekken. Wanneer je straat overhoop ligt is het – meer dan wanneer dan ook – belangrijk dat je bedrijf dat niet is. Hier zijn een aantal concrete ideeën waarmee je de betonaannemers outshined.

 

wegwerkzaamheden groningen
Een Groningse winkel maakt ludiek gebruik van de wegwerkzaamheden om zijn winkel toch te laten opvallen tussen de steigers.

 

Een unieke etalage

Bouwvoertuigen, steigers, bouwvakkers en omleidingsborden maken het moeilijk voor voorbijgangers om je winkel te bezoeken. Is deze winkel wel open? Blokkeert of beïnvloed toevoer of afvoer van bouwmaterialen de toegang of openingstijden? Tegen de tijd dat potentiële bezoekers een antwoord hebben op hun eigen vraag zijn ze alweer doorgelopen naar het volgende shopgedeelte. Het eerste belangrijkste punt is om het verkeer te laten weten dat je open bent en dat mensen welkom zijn in je winkel!

Een psychologisch factor dat emoties kan oproepen is kleur. Een geslaagde winkelstrategie begint altijd met een aantrekkelijke uitstraling, een eye-catcher element. Hierbij een kort lijstje wat er niet mag ontbreken aan je etalage of entree:

  1. Clean. Logisch, het moet netjes zijn. Maar echt, we hebben het hier over het niveau waar Mr. Proper trots op zou zijn. Mensen zien alles. Start met de basis.
  2. Clear. Openingstijden moeten duidelijk aangegeven worden, en het moet direct duidelijk zijn wat jouw bedrijf doet, verkoopt of voor staat.
  3. Uitnodigend. Kies welke kleuren voor jouw merk en jouw branche staan, hiermee maak je duidelijk wie jij bent. Karnemelk is ook altijd rood en gewone melk blauw.
  4. Zichtbaar. Werk van binnen naar buiten, maar loop wel regelmatig naar buiten om zien hoe je etalage er vanaf de straatkant uit ziet. Weet wat voorbijgangers zien.
Storefront cameras
Tip 1: Zorg voor een schone etalage.

 


Verwelkom technologie

Technologie brengt ons dichterbij wanneer we dat fysiek niet kunnen. Tante Georgia uit Australie lijkt ineens helemaal niet 22 uur vliegen hiervandaan te wonen wanneer je haar elke dag kunt spreken op de video chat. Wanneer er een constructie tussen jou en je klant staat, zoals bijvoorbeeld een stenen muur, dan moet je een andere manier hebben om te kunnen communiceren. Het is allemaal veel gemakkelijker geworden met de komst van e-commerce, wat de enige manier is om contact te houden met de klant wanneer ze niet langer bij jouw voor de deur kunnen komen. In de Verenigde Staten, is er een jaarlijkse verhoging gemeten van 45% in online transacties in 2016. Ook de voorspelling van de Nationale Retail Federatie wijst uit dat shoppen begint bij het online browsen.

Ontmoet je klanten online

Er is geen reden voor trouwe klanten om bij een andere winkel te gaan kopen als ze tevreden zijn met jouw producten en service. Klanten komen graag terug wanneer jij ze hen een verlengde service en hen de kans geeft om bij jou te kopen wanneer dat hen uitkomt. Wanneer jouw winkel minder bereikbaar is en de omgeving minder uitnodigend, moedig je klanten dan aan om vanuit huis te kopen bij hun favoriete winkel (wat jij natuurlijk bent).

Wanneer je geen online presence hebt tijdens wegwerkzaamheden, dan ben je als een kaars in de wind. Jouw vlam heeft moeite om te blijven branden en e-commerce is de elektriciteit dat je de power geeft in het retail landschap van vandaag. 76% van de Canadezen hebben online shopt of gekeken voor een product, 70% van Amerikanen deden hetzelfde, in Nederland ligt dit op 77% van de bevolking boven de 12 jaar. Als winkelier wil je een stukje van deze taart, helemaal wanneer er wegwerkzaamheden voor je winkel plaatsvinden.

Eén winkel, meerdere verkoopkanalen

85% van de online shoppers start op hun telefoon en eindigen hun aankoop op hun laptop en visa versa. Terwijl winkeliers nog steeds in debat zijn over multichannel, hebben consumenten deze overkoepelende manier van winkelen allang omarmt. Voor retailers, betekent multichannel ook meer werk wanneer ze elk verkoopkanaal afzonderlijk moeten onderhouden. Retailers die online willen verkopen maar alles liever vanuit een punt beheren kunnen gebruik maken omnichannel. Omnichannel zijn betekent dat jouw voorraad real-time zichtbaar is en gemanaged kan worden ongeacht of de klant zich online of in de winkel bevindt. Het betekent dat jouw backoffice gecentraliseerd is en jouw verkoop- en klantdata gemanaged kan worden vanuit een centraal systeem. In de essentie, omnichannel zorgt voor meer verkoop en minder werk. Het linkt je retail POS en je eCommerce oplossing zodat je alles op één plek hebt.

Aan de kant van de klant is multichannel een oud gegeven aan het worden. Naar een fysieke winkel gaan en niet het item kunnen vinden welke wel online beschikbaar was wordt onacceptabel voor de moderene consument die graag flexibiliteit en accuraatheid wil.

 

wegwerkzaamheden amsterdam.nl
Wegwerkzaamheden in Amsterdam

 

What doesn’t ruin you makes you richer

Werkzaamheden aan de weg zijn altijd een groot probleem voor winkeliers, maar we kunnen ze niet voorkomen. Wat je kunt doen is het naar je hand zetten door je strategie erop af te stemmen, zodat in de toekomst de fundering van jouw bedrijf zo sterk is dat niks een bedreiging meer vormt voor jouw succes.

Samenvattend, een fysieke strategie begint met de betere etalage en bij een moderne strategie hoort het omarmen van technologie, waar door klanten flexibiliteit en plezier biedt tijdens het winkelen, wat werkzaamheden soms wegnemen. Technologie zal jouw bedrijf helpen om beter te worden en de beste retail-technologie op dit moment is omnichannel.

Het zal allemaal beter worden, geloof mij maar, of ontdek het zelf.

Malik Kane

Malik Kane

Bonjour ! Het leven van deze in Montréal-wonende Parijzenaar draait om het eten van Franse frietjes, het kopen van nieuwe sneakers en het aaien van zijn toetsenbord (honden zijn duur) zodat er blogposts ontstaan. Spreekt alleen ‘Frenglish’.