Overzicht op afstand: hoe The Breda group hun vier zaken beheert

Overzicht op afstand: hoe The Breda group hun vier zaken beheert

In 4,5 jaar is The Breda Group uitgegroeid van één restaurantje om de hoek van het Rembrandtplein tot een horeca concern met vier zaken: GUTS, BREDA, PITA en Maris Piper. Iedere zaak heeft een eigen identiteit en doelgroep, maar ze staan allemaal voor hoge kwaliteit in productgebruik en service. We spraken mede-eigenaar Johanneke van Iwaarden en directrice Laura van Nieuwland over de snelle groei van The Breda Group.

“Bij iedere vestiging probeerden we ons als eigenaar misbaar te maken. Zodra dat gelukt was, gingen we weer verder kijken.”

Johanneke legt kort maar krachtig uit wat The Breda Group zo uniek maakt: het concept achter iedere zaak wordt gedetailleerd uitgedacht, en pas zodra hoge kwaliteit gegarandeerd kan worden – ook zonder toeziend oog van ‘de baas’ – wordt er nagedacht over volgende stappen om uit te breiden. Deze manier van ondernemen heeft haar en haar twee partners, Guillaume de Beer en Freek van Noortwijk, in korte tijd een household name gemaakt in de Amsterdamse horeca.

Een optimale ervaring op de vloer

Groei brengt uitdagingen met zich mee. Meerdere locaties betekent dat je als ‘eigenaar van’ op afstand kwaliteit moet kunnen waarborgen. In het geval van The Breda Group werken ze hieraan door trainingen aan te bieden voor de medewerkers op de vloer, maar ook door vanuit kantoor een overkoepelend overzicht te houden op hoe de managers van iedere locatie hun personeel trainen. Het belangrijkst op de vloer is de balans tussen kwaliteit en een informele sfeer, of zoals Johanneke het formuleert: “of je hier nou komt in je trainingspak of in je driedelig pak: het moet allemaal kunnen. Als je maar graag wilt genieten van lekker eten, mooie wijnen en een leuke avond.”

 

Bouwen aan de toekomst

Ook in hun toekomstplannen speelt overkoepelend management een belangrijke rol. Naast kwaliteit moet er ook overzicht behouden worden in de cijfers van de verschillende ondernemingen. Door dagelijks inzicht te hebben in de omzet en personeelscijfers van alle zaken hoeven managers niet pas een maand later te horen wat ze anders of beter kunnen doen, maar zijn ze hier direct van op de hoogte. Laura: “Als directrice op overkoepelend niveau is het heel belangrijk om inzicht te hebben in de dagelijkse cijfers. Of ik nou op kantoor ben of ergens anders zit: ik moet de zaken kunnen aansturen”.

Door deze informatie real-time tot hun beschikking te hebben en deze ook te kunnen delen met andere belanghebbenden in de vorm van dagelijkse omzetrapporten via de mail, wordt het maken van een volgende stap in het groeiproces een door data onderbouwde beslissing, in plaats van een nieuwe gok. The Breda Group is nog lang niet uitgegroeid.

Wil je meer horen over de snelle groei van The Breda Group, en welke uitdagingen ze zijn tegengekomen in het proces? Op 23 september vindt de Lightspeed Masterclass: ‘Grow Your Business’ plaats in Maris Piper, Amsterdam. Johanneke van Iwaarden zal hier aanwezig zijn als spreker. Wil je erbij zijn? Registreer hier en bevestig je plek.