Hoe u kunt beginnen met vloggen voor uw webshop

In verschillende blogposts hebben we het belang uitgelegd van bloggen. Terwijl de populariteit van bloggen begint toe te nemen, zien we steeds vaker het begrip ‘vloggen’ voorbij komen. In deze blogpost leggen we uit wat dat is en hoe u het kunt gebruiken voor uw webshop.

Wat is het?

Simpel gezegd is vloggen eigenlijk niets meer dan bloggen op YouTube. Omdat YouTube een visueel medium is, schrijft u dus geen tekst, maar neemt u een videoboodschap op. Vloggen is met name populair onder jongeren (10 t/m 29 jaar), maar begint ook bij 30-plussers populair te worden.

Vloggen wordt relatief weinig ingezet met een commercieel doeleinde, maar er zijn wel steeds meer vloggers die hun volgers proberen te informeren. Bijvoorbeeld over nieuwe producten. Toch heeft vloggen op dit moment met name het doel om te vermaken. Met name voor webshops wordt vloggen nog relatief weinig ingezet, dus dat biedt u veel kansen!

Bekende Nederlandse vloggers

Ook in Nederland is vloggen populair. Dit zijn enkele van de bekendste Nederlandse vloggers:

  • Enzo Knol – de 21-jarige Enzo plaatst dagelijks twee video’s. In de eerste video geeft hij een kijkje in zijn dagelijkse leven, in de tweede duikt hij in zijn eigen Minecraft survival serie.
  • Eveline Maureen – Eveline heeft honderden video’s gemaakt over loomen een trend die in 2014 overwaaide naar Nederland.
  • Mascha Feoktistova – Mascha beheert full-time een beauty blog met meer dan 650.000 unieke bezoekers per maand. Ze plaatst dagelijks blogartikelen en video’s.

5 tips om zelf te beginnen met vloggen voor uw webshop

Heeft u interesse om zelf te beginnen met vloggen? Volg dan deze tips:

1. Bepaal uw doel

Bedenk goed wat het doel moet zijn van uw vlog. Wilt u vermaken, of juist informeren? Wanneer u wilt informeren, is de setting waarin de video’s worden opgenomen ook erg belangrijk. Kies dan voor een rustige omgeving en zorg voor een kwalitatief goede opname. Als u wilt vermaken, dan kan een minder professionele opname juist het informele, humoristische karakter versterken.

2. Zorg voor een goede structuur

Een goed verhaal heeft een kop, een romp en een staart. Dat geldt dus ook wanneer u gaat vloggen. De kop is het begin waarin u de inleiding op het onderwerp geeft en kort omschrijft wat u gaat vertellen. De romp bevat de feitelijke boodschap, de kern van het verhaal. In de staart vat u de boodschap samen en geeft u een vervolgactie (de call-to-action).

3. Wees concreet en bereid voor

Zorg ervoor dat u vooraf duidelijk het onderwerp omschrijft, zodat het voor de kijker zo concreet mogelijk is. Probeer dus niet teveel in een video te zeggen, maar verspreid de informatie over meerdere video’s.

4. Deel waardevolle informatie

Waardevolle informatie hoeft niet altijd serieus te zijn. Wanneer het uw doel is om te vermaken, is juist humoristische content waardevol. Als webwinkelier wilt u waarschijnlijk liever uw volgers informeren. In dat geval moet u ervoor zorgen dat u duidelijke antwoorden geeft op de vragen die uw volgers hebben.

5. Maak de video niet te lang

Probeer de video ongeveer 2 tot maximaal 3 minuten lang te maken. U wilt de aandacht van uw volgers vasthouden en dat werkt het beste als u direct hun vragen kunt beantwoorden.

Naast een goede camera, microfoon en videobewerkingsprogramma’s zoals Windows Movie Maker en iMovie (of Final Cut Pro en Adobe Premiere Pro voor de gevorderde videobewerkers) heeft u ook een videokanaal nodig zoals YouTube. In de handleiding van YouTube leest u hoe u dit kunt opzetten. Kies hier voor ‘een kanaal maken met een bedrijfsnaam of een andere naam’.

Samenwerken met vloggers

Naast dat u zelf een kanaal kunt starten, kunt u natuurlijk ook samenwerken met bestaande vloggers die bijvoorbeeld iets over uw product kunnen zeggen. Bekende merken zoals Walibi Holland hebben hier al ervaring mee. Op vrijdag 3 april opende het attractiepark haar deuren voor Nederlands grootste YouTubers en hun fans. Twee YouTubers verzorgden de kick-off van het seizoen met een #hardgaan-challenge, waarin ze lieten zien hoe ‘hard zij konden gaan’.

Andere voorbeelden zijn:

  • Beautygloss die met haar BFF’s een challenge voor Optimel en voor Magnum naar Cannes reisde en daar verslag van deed.
  • Miss Lipgloss die u leert een Office Look te creëren voor Rimmel London in samenwerking met TLC.
  • StukTV die een challenge uitvoeren voor Fanta.

Conclusie

Zeker wanneer uw doelgroep voornamelijk uit jongeren bestaat, kan vloggen zeer interessant voor uw webshop zijn. U kunt ervoor kiezen om zelf te gaan vloggen via uw eigen YouTube-kanaal of samen te werken met bestaande vloggers. Bedenk u wel goed dat u waarschijnlijk niet de enige bent die graag met de bekende vloggers wil samenwerken. Het kan dus interessanter zijn om met kleinere vloggers te gaan samenwerken. Zorg er in ieder geval wel voor dat u samenwerkt met vloggers die passen bij uw merk.

Heeft u zelf ervaring met vloggen of een nuttige tip die hier ontbreekt? Laat het ons weten via de comments hieronder.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.