Hoe u uw marketinginspanningen tijdens de feestdagen kan stimuleren met sociale media

Voor een groot aantal retail ondernemers vertegenwoordigen de feestdagen maar liefst 20-40% van de jaarlijkse omzet. Ongeveer de helft van deze verkopen vinden online plaats, want ongeveer 47% van de shoppers doen hun aankopen online tijdens de feestdagen. Social media, in het bijzonder, beïnvloed de manier waarop mensen hun aankoop doen. Is je webwinkel wel voorbereid om te profiteren van de drukte tijdens dit seizoen? In deze blogpost geeft onze partner Give.it een aantal nuttige tips om je te helpen je marketinginspanningen met social media tijdens de feestdagen te versterken.

1. Maak het mogelijk om unieke cadeaus te geven vanuit je webwinkel

Vroeger zouden wij naar een winkel in de buurt gaan om een cadeau voor een vriend of familielid te kopen en dit zelf naar het kerstfeest meebrengen. Tegenwoordig zijn onze vrienden en familie vaak verspreid over de hele wereld, en browsen we veelal naar cadeaus op onze tablets en smartphones. In werkelijkheid is het doen van online aankopen niet altijd even eenvoudig en weten wij vaak de exacte maat, of erger, het postadres niet eens. Maak het tijdens deze feestdagen gemakkelijk en leuk om cadeau’s te geven vanuit je webwinkel. Je kunt dit op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld met de SEOshop app van Give.it.

preview-p02

Hoe kan ik gebruik maken van de Give.it app?

Give.it biedt een ‘geef knop’ die eenvoudig in je webwinkel te plaatsen is. Zodra shoppers een product zien dat ze cadeau willen geven, drukken ze op de ‘Give.it’ knop en kiezen ze een contact uit hun social media netwerk. De ontvanger van het geschenk krijgt een melding via Facebook, Twitter, Linkedin of e-mail en kan zijn of haar adresgegevens invullen om het cadeau te ontvangen. Het cadeau wordt daarna direct als normale order in de webwinkel aangeboden. Het geven van cadeaus wordt hiermee een eenvoudige en sympathieke ervaring voor je klanten. Daarbij verschijnen jouw merk en producten ook nog eens in de social media netwerken van de gever en de ontvanger, waardoor je meer zichtbaarheid krijgt en andere shoppers je webwinkel ook zullen bezoeken. Het werkt viraal en is veel authentieker dan bijvoorbeeld een Facebook ‘like’.

preview-p01

Naast het plaatsen van de knop bij je producten kan je Give.it ook op andere manieren inzetten. Je kan bijvoorbeeld een landingspagina in je webwinkel aanmaken met de best verkopende of meest geschikte producten voor de feestdagen. Gebruik social media, e-mail en andere kanalen om aandacht te krijgen voor je landingspagina en geef een aantal producten weg binnen je netwerk. Je zal zien dat dit snel opgepakt wordt. Give.it werkt ook goed in banner advertenties voor specifieke producten. Plaats de knop in een advertentie en mensen kunnen je product direct cadeau geven.

2. Kerst- en Sinterklaas-acties en prijsvragen op social media

Bijna 36% procent van alle respondenten in een recent onderzoek uitgevoerd door National Retail Foundation uit de Verenigde Staten, geeft aan dat acties, aanbiedingen en kortingen de belangrijkste drijfveer zijn bij de keuze waar wordt ingekocht tijdens de feestdagen. En dat is niet verwonderlijk – shoppers zijn altijd op zoek naar koopjes. Als je een klein budget te besteden hebt, kun je een actie op social media overwegen. Dit zal niet alleen antwoord geven op de zoektocht naar goede deals, het zal ook de kans verhogen dat je actie viraal gaat. De sleutel om je actie verleidelijk genoeg voor je klanten te maken is Video, zoals blijkt uit Econsultancy’s “10 beste social media campagnes van 2012”.

Welke apps zijn goed voor het opzetten van een social media actie?

  • Snapapp is een betaalbare app waarmee je acties, coupon-gebaseerde promoties en prijsvragen op Facebook, Twitter, Google+ en Pinterest kan plaatsen.
  • Wildfire van Google stelt je goed in staat om sociale acties over sociale kanalen aan te bieden en te meten.
  • Promojam biedt je ook de mogelijkheid om prijsvragen en acties betaalbaar te plaatsen binnen alle belangrijke sociale netwerken.
  • Pitch’d is een coole tool waarmee je Vine en Instagram campagnes tegen acceptabele kosten kan opzetten.

3. Ontwikkel een slimme en ROI-driven social media marketing strategie

Je hebt dit waarschijnlijk al vele malen eerder gehoord, maar het creëren van een duidelijke en effectieve social media strategie is een absolute must in de aanloop naar de feestdagen. Tot wel 67% van de shoppers kopen cadeaus die ze vonden binnen hun sociale netwerken, en bijna 65% van hen gebruikt social media om het perfecte cadeau voor hun vrienden en familie te vinden. De sleutel voor succes ligt hem in het heel makkelijk vindbaar maken van je producten, wat het uiteindelijke aankoopgedrag aanzienlijk zal bevorderen.

social holiday shopping

Hoe kun je meer verkopen genereren met social media?

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om het koopgedrag binnen social media te stimuleren, afgezien van het inzetten van advertentiecampagnes. Psycholoog Paul Marsden en consultant Paul Chaney’s The Social Commerce handboek biedt een aantal interessante ideeën. Op basis van case studies van bedrijven zoals Etsy, Hallmark, en Starbucks, distilleert dit boek de belangrijkste sociale en psychologische handvatten om merken te helpen op het gebied van ROI vanuit sociale kanalen. Dit zijn enkele van hun belangrijkste punten volgens Cooler Insights:

  • Betrek je klanten: laat je klanten optreden als adviseur en supporter door hun een actieve rol te geven in je social media-activiteiten. Topshop’s recente Pinterest campagne is een goed voorbeeld. De campagne maakt gebruik van Pinterest als een doorzoekbare cadeaugids, en biedt consumenten de kans om inspirerende boards te maken voor de feestdagen
  • Schaarste verkoopt: Het is een bekend feit, het creëren van urgentie en exclusiviteit drijft mensen om dingen te kopen. Bied exclusieve aanbiedingen, limited editions, flash sales aanbiedingen en beperkte toegang tot je social media
  • Sociale validatie: Kapitaliseer op sociaal bewijs. Vraag je klanten om reviews voor je winkel op Facebook achter te laten en moedig hen aan om hun aankopen via social media te delen door ze te prikkelen met een incentive
  • Interesse: betaalt zich uit: Gebruik social media om de voorkeuren en interesses van je klanten te bestuderen en ze voor je te gebruiken. Oplossingen zoals aangeboden door PeopleBrowsr kunnen echt nuttig zijn voor dit doel.
  • Verkoop aan de niche markten: Zoals bij de meeste online winkels, richt je je waarschijnlijk op een specifieke niche in de markt. Cultiveer deze niche en bouw loyaliteit op onder je meest actieve fans. Zij zorgen voor de beste mond tot mond reclame voor je bedrijf.

Wat gebeurt er na de feestdagen?

Zoals je waarschijnlijk al weet is het stimuleren van de verkopen met social media een continu proces. Zorg ervoor dat je de klantgegevens die je verzamelt tijdens de feestdagen opnieuw kan gebruiken na het seizoen en volgend jaar weer tijdens de wintermaanden. Zoek uit welke producten en aanbiedingen koopgedrag genereerden en welke content het meest gedeeld werd. Eerder onderzoek toonde aan dat gerichte aanbiedingen op een doelgroep zes keer beter converteert.

Hoe bent u van plan om social media in te zetten tijdens de feestdagen? Deel je tips en trucs met ons in de comments, we zijn erg benieuwd!

Biografie

Thijs-Muller

Thijs Muller is commercieel verantwoordelijk voor Give.it en adviseert organisaties op gebied van internet strategie en e-commerce. Voorheen gaf hij leiding aan een internet bureau en was hij betrokken bij een aantal internet start-ups in Nederland en de Verenigde Staten.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.