Hoe YouTube de kans op een aankoop met 73% vergroot

Als webshopbeheerder zoekt u natuurlijk continu naar nieuwe manieren om meer verkopen in uw webshop te realiseren. YouTube kan u hierbij helpen! In deze blogpost laat ik zien hoe YouTube uw verkopen met wel 73% kan vergroten.

De vraag die we veel horen is “Wat levert video nou eigenlijk op voor mijn webshop?” Onderzoek uit 2014 door Aberdeen Group wijst uit dat de conversieratio van webshops die gebruik maken van video maar liefst 2% hoger ligt, dan die van webshops die geen gebruikmaken van video (4,8% tegenover 2,9%). Daarnaast blijkt dat consumenten die een productvideo hebben bekeken, 73% meer gemotiveerd zijn om een aankoop te doen. Ook geeft 96% aan dat een productvideo helpt bij het maken van een aankoopbeslissing.

Deze cijfers zijn uitermate positief, maar hoe kunt u hier als webshop op inspelen? Dat doet u met een YouTube-kanaal en ik raad u aan om hier vandaag nog mee te beginnen.

YouTube is sinds 2006 eigendom van Google en dit blijkt een interessante combinatie. Omdat Google nog steeds geen winst maakt op YouTube, heeft de zoekgigant besloten om YouTube-video’s een prominentere plek in haar zoekmachineresultaten te geven. Het resultaat: YouTubevideo’s worden steeds beter gevonden in de zoekresultaten van Google.

Aan de hand van de volgende factoren kunt u een succesvol YouTube-kanaal voor uw webshop creëren en daarmee uw conversie verhogen:

1. De inrichting van uw YouTube-kanaal

De eerste stap van het succesvol inzetten van video’s voor uw webshop is het aanmaken van een YouTube-kanaal. U doet dit door gebruik te maken van uw Gmail-account. Voor gebruikers van Google Adwords en Webmastertools is het aan te raden om hetzelfde Google-account te gebruiken.

Logischerwijs geeft u het kanaal dezelfde naam als die van uw webwinkel. Richt het kanaal professioneel in door uw bedrijfslogo te uploaden, een uitgebreide kanaalbeschrijving en keywords toe te voegen en koppel uw social media-accounts ook aan het kanaal zodat klanten u gemakkelijker kunnen vinden. Plaats daarna een introductievideo op de homepage van uw YouTube-kanaal. Voor het beste resultaat maakt u een video tussen de 20 en 30 seconden. Een goed voorbeeld is te zien op het YouTube-kanaal van Adidas Football. Hier wordt namelijk goed duidelijk wat een introductievideo kan toevoegen aan een kanaal.

2. Zorg voor geweldige content

Uw YouTube-kanaal wordt alleen een succes wanneer u zeer kwalitatieve content uploadt die echt interessant is voor uw doelgroep. Deze content kan variëren van instructie- en productvideo’s tot interviews en entertainment. Belangrijk, naast het kennen van de doelgroep, is het bedenken van het doel van uw video’s. Wilt u uw naamsbekendheid vergroten? Wellicht heeft u als doel om meer verkopen te realiseren, of juist om huidige klanten te behouden. Met een duidelijk gekozen doel voor uw video’s, behaalt u meer succes.

Een goed voorbeeld daarvan is deze onderstaande case van Volvo. Volvo brengt haar kijkers een duidelijke boodschap die bestaat uit het informeren, entertainen en inspireren van haar truckers-doelgroep en dit gebeurt dan ook op een zeer uitnodigende manier. Een voorbeeld van één van Volvo’s doeltreffende YouTube-video’s:

Het merk IVECO is een concurrent van Volvo. IVECO beschikt zelf niet over een YouTube-kanaal, maar de grootste dealer van de vrachtwagens wel. Bekijk nu eens één van de video’s van IVECO:

Voor welk merk zou u kiezen, afgaande op deze video’s? Hoogstwaarschijnlijk is het antwoord Volvo.

Het is aannemelijk dat Volvo meer middelen heeft om deze video’s te kunnen produceren, maar de boodschap blijft hetzelfde. Met wat creatief inzicht komt u namelijk al heel ver. Veel bekende YouTube-gebruikers zijn begonnen met het filmen vanuit hun slaapkamer en dat met een goedkope camera. Goede apparatuur is natuurlijk wel fijn, maar uiteindelijk gaat het om de boodschap die de video overbrengt.

3. Gebruik de juiste zoekwoorden

Om uw video’s goed vindbaar te maken in zowel de zoekresultaten van YouTube als Google, is het gebruik van de juiste zoekwoorden heel belangrijk. Feitelijk werkt dit hetzelfde als de gerichte meta-titels, meta-descriptions en meta-tags die u bij uw producten toevoegt in de backoffice van SEOshop.

Gebruik deze zoekwoorden in de titel, beschrijving en tags van de video. Omdat YouTube en Google niet de inhoud van een videobestand kunnen lezen, is de beschrijving van de video zeer belangrijk. Voeg een beschrijving toe van minimaal 200 woorden die geoptimaliseerd is voor de gewenste zoekwoorden. Zorg dat het na het lezen van de eerste paar zinnen al duidelijk is waar de video over gaat.

Ook heeft u bij YouTube de mogelijkheid om afspeellijsten aan te maken. In deze afspeellijsten kunt u uw video’s als het ware bundelen. Heeft u bijvoorbeeld meerdere demonstratievideo’s? Dan kunt u deze gemakkelijk samenvoegen in een afspeellijst. Belangrijk is weer om in de titel van de afspeellijst het gewenste zoekwoord te zetten. Zowel YouTube als Google hechten over het algemeen een hogere waarde aan afspeellijsten, dan aan losse video’s.

4. Thumbnails

Wanneer u een video uploadt op YouTube, wordt er automatisch een thumbnail gegenereerd. Een thumbnail is een verkleinde afbeelding of foto. Het is vaak beter om handmatig een thumbnail te uploaden. Maak deze thumbnails uitnodigend voor uw doelgroep door bijvoorbeeld een close-up van een persoon, een uitnodigend frame uit de video, contrasten of aansprekende titels te gebruiken. De thumbnails zijn ook in de zoekresultaten van Google te vinden. Als u het goed aanpakt, kunnen thumbnails het klikpercentage voor mannen met 64% en voor vrouwen met maar liefst 154% laten stijgen. Het cameramerk GoPro heeft al jaar en dag kwalitatieve thumbnails. Zij gebruiken uitnodigende live-action frames uit de geüploade video’s, die de doelgroep verleiden tot klikken.

5. ‘Clicks’, abonnees en likes genereren

Om uw eerder vastgestelde doelen te bereiken, kan video u helpen door clicks, abonnees en likes te genereren.

YouTube beschikt sinds maart 2015 over de functionaliteit infokaarten. Deze infokaarten zijn een verbeterde versie van annotaties en zullen deze functionaliteit op den duur compleet vervangen. De tot nu toe altijd gebruikte annotaties zijn een soort van tekstwolkjes – al dan niet klikbaar – die verschijnen tijdens het afspelen van de video’s. Infokaarten zijn in vergelijking met de annotaties veel visueler aanwezig. Daarnaast functioneren de nieuwe infokaarten ook op mobiele platformen, waar annotaties dat niet doen.

Bij het gebruik van infokaarten verschijnt er bij elke video een ronde, witte informatie-button. Door op deze knop te klikken verschijnt de infokaart. De infokaarten kunnen voor vijf verschillende doeleinden worden gebruikt: merchandise, fondswerving, linken naar video, linken naar afspeellijsten en linken naar gekoppelde websites. Via de optie ‘linken naar gekoppelde websites’, kunt u direct verwijzen naar uw webwinkel. Uw webwinkel dient dan wel gekoppeld te worden via Google Webmastertools. Als u met hetzelfde e-mailadres het YouTube-account gemaakt heeft, kunt u geavanceerde instellingen binnen YouTube gebruiken. Zodra u deze koppeling gemaakt heeft, kunt u vanuit uw video’s de kijker met één druk op de knop naar de desbetreffende productpagina leiden. Wilt u dat de kijker meerdere video’s van uw account bekijkt, dan kunt u via de infokaarten de kijkers naar meerdere video’s of afspeellijsten verwijzen. In de afbeelding hieronder ziet u een voorbeeld-infokaart bij een video van SEOshop.

Het aantal views, abonnees en likes zijn belangrijk voor de positie van uw video’s. Vraag daarom in elke video of kijkers de video willen liken en of ze zich willen abonneren op uw YouTube-kanaal. Door hier direct naar te vragen middels een tekst of persoon in de video, helpt u het aantal volgers groeien. Het is verstandig om dit te combineren met annotaties en infokaarten, waardoor de handeling voor de kijker nog gemakkelijker wordt.

Tenslotte kunt u met de beschrijving van uw video ook bezoekers naar uw webshop leiden. Het is hiervoor belangrijk om in de eerste 2 regels een link te plaatsen naar de door u gewenste pagina. Ook kunt u in de beschrijving de kijker oproepen zich te abonneren op uw kanaal en de video te liken.

6. Multi-channel inzetten voor uw video’s

Het fijne van YouTube-video’s is dat ze toegankelijk zijn op meerdere platformen. U kunt de video’s namelijk beschikbaar stellen op mobiel, tablet, TV en PC. Product,- en instructievideo’s zijn zeer geschikt voor op een productpagina. Uit cijfers blijkt zelfs dat het aantal conversies met 80% kan stijgen wanneer landingspagina’s gebruikmaken van video.

YouTube-video’s kunnen ook eenvoudig gedeeld worden op Twitter, Google+ en LinkedIn. Facebook toont alleen een verwijzing, waardoor rechtstreeks uploaden op Facebook interessanter kan zijn. Op Facebook genereren berichten met video’s meer bereik dan berichten zonder videomateriaal. Wanneer u uw social media-accounts aan YouTube koppelt, kunt u er voor kiezen om de YouTube-video’s automatisch te delen op bepaalde social media-platformen. Ook kunt u op veel forums uw YouTube-video’s eenvoudig verspreiden.

Als u gebruik maakt van e-mailmarketing, kan video de effectiviteit hiervan ook verbeteren. Het blijkt namelijk dat mensen 96% meer geneigd zijn om door te klikken als een e-mail een video bevat. Daarnaast reduceert een video in een e-mail het aantal uitschrijvers met 75%. Dat is het proberen waard dus!

Werkt u al met video of gaat u aan de slag met video? Laat ons de resultaten weten in de reacties!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.