Hoe zet ik effectief Facebook Ads in om meer klanten te trekken? 3 Experts aan het woord

In de vorige editie van Expert Summer bespraken we de waarde van conversie optimalisatie voor uw webshop. Vandaag behandelen we een volgend zeer besproken onderwerp, namelijk Facebook advertising.
Zoals blijkt uit dit artikel van Marketingfacts heeft ons land 9 miljoen Facebook gebruikers die elke dag een uur online zijn. Dat betekent dus dat 56% van de Nederlanders jaarlijks zo’n 3,3 miljard uur per jaar op Facebook zit. Het is daarom niet onterecht dat Facebook zijn platform heeft opengesteld voor advertenties. Er zijn immers veel actieve gebruikers, het biedt voordelige advertentiemogelijkheden en uw doelgroep is snel en effectief te bereiken. In deze sessie behandelen we daarom de vraag: Hoe ik kan nou effectief adverteren op Facebook?.

In deze editie hebben we de volgende drie experts uitgenodigd: Koen van der Voort (eigenaar van Social Media Bureau Jalt), Maaike Gulden (zelfstandig marketingadviseur) en Rene Schipper (oprichter van Fidene en mede-organisator van Social Media Club Apeldoorn).

Wat zijn voordelen van Facebook Ads ten opzichte andere vormen van online advertising?

Sinds 2011 heeft Facebook advertentieruimtes beschikbaar gesteld binnen haar netwerk. De advertenties werden aanvankelijk slechts aan de rechterzijde getoond als ‘gesponsorde verhalen’, maar sinds kort heeft Facebook meerdere plaatsen beschikbaar gesteld. Door op de advertentie te klikken kom je als gebruiker op een bepaalde pagina zoals voor een evenement, bedrijfspagina, externe website of word je zelfs voorgesteld om een applicatie te installeren.
De zoekfunctie van Facebook heeft veel gelijkenissen met de ‘paid search’ van Google, maar heeft als voordeel dat je veel beter je doelgroep kan bereiken door het instellen van diverse targetopties. Onze experts gaan deze week dieper in op de geavanceerde Facebook advertentiemogelijkheden en behandelen daarin hun eigen tips en tricks.

Volgens Van der Voort is Facebook uitermate geschikt als advertentieprogramma voor webwinkeliers omdat u uw doelgroep zeer voordelig en effectief kunt bereiken. Bijvoorbeeld door een ‘shop-minded doelgroep’ te targeten (bijvoorbeeld vrouwen, 30+) heeft u meer controle over wie uw advertentie zien. Het is een veelbekeken medium: “Een gemiddelde Facebook gebruiker kijkt per dag 10 tot 15 keer op Facebook. Als jij als bedrijf daar tussen kunt staan met relevante content, die je aanbiedt op basis van een bepaalde interesse (targeting), gaat je merk meedoen op Facebook”, aldus Schipper.

Ook wekt Facebook meer vertrouwen bij mensen volgens Gulden. “Een ander groot voordeel is dat de sociale context getoond wordt. Bij een advertentie zie je ook wie van jouw vrienden de webshop al leuk vindt. En als een vriend het leuk vindt, schept dat meteen vertrouwen. Een vorm van sociale advertising.”

Waar verschijnen de advertenties op Facebook?

Gulden vertelt ons dat Facebook Ads op verschillende plaatsen kunnen worden ingezet, afhankelijk van uw doelstellingen. Zo kunt u in de desktopversie advertenties plaatsen in zowel het nieuwsoverzicht als de balk aan de rechterkant. Deze advertenties zijn ook beschikbaar voor de mobiele website. Er is onderscheid te maken tussen 7 verschillende soorten ads. Om een idee te krijgen van de verschillen en de verschillende mogelijkheden hebben we alle opties even in een overzicht gepresenteerd.

Type ad Waarvoor? Gebruiken als Mobiel/Desktop Plaatsing
Page post ads Promoot een bedrijfspagina U meer bereik en betrokkenheid wilt met de content op uw pagina Mobiel/Desktop News feed, mobiele news feed en rechter kolom
Offer ads Promoten van een specifieke actie U de in-store/online aankopen of bezoekers wilt stimuleren Mobiel/Desktop News feed, mobiele news feed en rechter kolom
Event ads Promoot een evenement Als u meer bezoekers naar uw evenement wilt trekken Mobiel/Desktop News feed, mobiele news feed en rechter kolom
Page Like ads Vraag een like van een gebruiker voor uw pagina U uw online fanbase en zichtbaarheid wilt vergroten Mobiel/Desktop News feed, mobiele news feed en rechter kolom
Mobile App install ads Vraag of de gebruiker uw mobiele applicatie wilt installeren U graag meer gebruikers en bekendheid voor uw mobiele applicatie wilt genereren Mobiel Mobiele newsfeed
App ads Promoot een applicatie Bekendheid en aantal gebruikers van uw applicatie wilt vergroten Alleen in de rechter kolom
Domain ads Promoot uw eigen webpagina Als u meer verkeer naar uw website wilt Alleen in de rechter kolom

Hoe kan ik creatief adverteren op Facebook?

Als Facebook het zo gemakkelijk maakt, hoe is het dan nog mogelijk om creatief te zijn? Gulden heeft hiervoor een tip. “Maak gebruik van je eigen klantenbestand. Met de optie ‘aangepaste doelgroepen’ (custom audience) kan je een eigen doelgroep aanmaken door al je contacten in Facebook te uploaden. Je kunt hierbij gebruikmaken van e-mailadressen, telefoonnummers en Facebook ID’s”.

Benader uw publiek in 2 stappen

Schipper benadrukt het belang van meerdere contactmomenten “Eenmalig adverteren op Facebook kan, maar het is effectiever om geleidelijk een doelgroep te beïnvloeden en kennis te laten maken (via anderen) met je product of dienst. Dat is de sociale factor die bij Facebook telt“.

Retargeting & Look-alike-audiences

Van der Voort legt uit dat er gebruik gemaakt kan worden van ‘retargeting’ door bijvoorbeeld de nieuwe Facebook Custom Audiences optie. Deze optie stelt de adverteerder in staat om gebruikers die al interesse hebben getoond in een product of service op uw website nogmaals te benaderen. Ook kan gebruik gemaakt worden van de ‘LookalikeAudiences’ functie die op zoek gaat naar dezelfde soort profielen als die in uw ‘Custom Audience Pool’ zitten (oftewel, de originele doelgroep). Zo kunt u het bereik van de advertenties aanzienlijk vergroten.

Conversies meten

Conversies van de advertenties kunnen gemeten worden door het gebruik van conversie pixels. Deze kunnen met de bovengenoemde Power Editor worden toegepast in uw advertentie instellingen. Bekijk onderstaande video voor een uitgebreide uitleg.

 

Ook kunt u volgens Van der Voort werken met utm codes die u toevoegt aan een URL. Als iemand op de advertentie met UTM codes klikt, dan worden gegevens van het klikgedrag en een mogelijke conversie naar Google Analytics doorgestuurd, zodat u kunt zien of het adverteren op Facebook u daadwerkelijk klanten oplevert.

Facebook Ads case

Facebook ads

Hier leest u een creatief bedachte advertentiecampagne die Van der Voort heeft uitgevoerd met zijn bureau Jalt. De campagne komt overeen met de ‘benader je klant in 2 stappen’ methode van Schipper die eerder werd besproken.

Klantvraag

Werf nieuwe collectanten middels een Facebook wervingscampagne in aanloop naar de Nationale Collecteweek van KWF Kankerbestrijding.

Concept

Collecteren doe je bij jou in de buurt. En ook een beetje vóór jouw buurt.
We wilden dit buurtgevoel benadrukken door te werken met herkenbaar, lokaal beeldmateriaal.

Facebook wervingscampagne

Page posts met foto’s van de collectebus, genomen op herkenbare plekken in verschillende steden in Nederland, leidden verkeer naar een Facebook tab waar men zich in kon schrijven als nieuwe collectant. De Facebook tab is geoptimaliseerd voor conversie en geschikt voor gebruik op desktop, mobiele telefoon en tablet.

Resultaat

  • Gemiddelde Facebook advertentie budget voor 1 nieuwe collectant: € 7,-
  • Gemiddelde collecte-opbrengst van 1 collectant: € 100,-
  • 550 nieuwe collectanten

Welk platform wordt in de toekomst belangrijker voor mijn webwinkel: Facebook of Google Adwords?

De ontwikkeling rondom social media advertising gaan in rap tempo door. Een trend die zeer waarschijnlijk de concurrentie tussen verschillende advertentie aanbieders zal doen oplaaien. De discussie rondom het nut van SEO en AdWords wordt steeds heftiger sinds social media een steeds grotere rol begint te spelen binnen search engine marketing.

“Veel organisaties zien in dat het aantal ‘laatste clicks’ beperkt blijft wanneer je niet óók hoger in de funnel adverteert. Ik verwacht daarom de komende periode een groei hoger in de funnel, wat uiteraard ook weer zal leiden tot meer conversies vanuit Adwords, Retargeting, enzovoort”, legt Van der Voort uit.

Gulden benadrukt dat Facebook Ads en Google AdWords juist elkaar moeten aanvullen om een verhoogd effect te creëren. “Bij Google Adwords laat je jouw advertentie zien aan iemand die actief op zoek is naar jouw product. Als iemand ‘Googled’ op Adidas sportschoenen, kun je een advertentie laten zien van de Adidas sportschoenen in je webshop. Op Facebook laat je dan vervolgens deze advertentie zien aan mensen die Adidas leuk vinden en/of die voldoen aan het profiel van je doelgroep, die je zelf op Facebook hebt kunnen specificeren. En bijkomend zal deze advertentie hen meteen laten zien wie van hun vrienden al fan is van jouw webshop op Facebook,” aldus Gulden.

Schipper geeft ons zijn toekomstperspectief en verwacht dat social steeds meer belangrijker wordt voor online adverteren. “Voor zowel Google als Facebook zal de sociale waarde steeds belangrijker worden. Een advertentie van een tot dan nog onbekend merk zal op beide netwerken steeds minder waarde krijgen. Je moet zorgen dat je al bekend bent bij de gebruiker en dus vaker op een goede manier “

Wat zijn de CPM, CTR en conversie ratio die adverteerders kunnen verwachten?

“Voor ‘saaie’ producten of diensten met een goede update en goede target opties heb ik regelmatig een CTR behaald van tussen de 8 en 10%”, vertelt Schipper ons.

Van der Voort ligt zijn ervaringen toe. “Branding campagnes waar je prijzen mee kunt winnen die in de tijdlijn getarget zijn, halen soms CTRs van 10 tot 15%. Bij lead/sales campagnes voor financieel dienstverleners is het in de rechterkolom van Facebook niet gek om te werken met een CTR van 0,03%. Dezelfde grote verschillen kom je tegen met CPM’s en conversie ratio’s”.

Gulden heeft vergelijkbare ervaringen. “Het varieert en hangt sterk af van de targetgroep”, legt ze uit. “Als je de targetgroep goed weet in te stellen zal het aantal uiteraard stijgen. Sowieso zijn deze getallen ook geen heilige cijfers waar je exclusief van uit moet gaan”.

Wat kan Facebook voor u doen?

Schipper vertelt ons dat Facebook een ‘reward programme’ heeft. Adverteerders die goed adverteren, door de juiste doelgroep aan te spreken (en te bereiken), worden beloond met kortingen om zodoende het adverteren te stimuleren.
“Facebook wil zijn gebruikers kwaliteit bieden en dit geldt ook voor advertenties. Hoe beter jij de mogelijkheden om jouw doelgroep te bereiken benut, hoe meer waardering je krijgt van Facebook. Je wordt door Facebook ‘beloond’ met bereik en goedkopere advertenties“.

De gegevens van uw eigen website of webwinkel kunnen ook dienen als basis van uw segmentatieproces. “Een bezoeker die de afgelopen x dagen http://www.webshop.nl/ heeft bezocht, kan op Facebook opnieuw benaderd worden voor het product dat hij in uw webwinkel heeft bekeken”, aldus Schipper

U kunt daarom een ‘like’ advertentie instellen die, op basis van bovenstaande gegevens, een hoge conversie kan hebben. Je kan dan instellen dat je een advertentie maakt voor bijvoorbeeld alleen die mensen die net een aantal schoenen hebben bekeken op www.webshop.nl

Wat u moet weten over het design van uw advertenties

Visueel ingesteld

“Eén van de voordelen van Facebook ads is dat het visueel ingesteld is”, zegt Van der Voort “. Daarom is het van belang dat je je banners en andere visuele elementen slim inzet. “Een mooie, opvallende foto is het belangrijkst. Je mag 20% tekst gebruiken, zorg dat je die optimaal gebruikt, want op mobiele apparaten is het niet altijd goed te lezen. Zorg ook dat je afbeelding de juiste afmetingen heeft. Je ziet heel vaak half afgesneden gezichten of teksten. Test je ads op alle apparaten en plaatsingen”.

Tekst afstemmen op de doelgroep

Volgens Gulden is het noodzakelijk om de tekst goed af te stemmen op uw doelgroep en deze zo opvallend mogelijk te maken. “Zorg ook dat de tekst je doelgroep echt aanspreekt en voeg eventueel schaarste toe zoals eenmalige aanbiedingen die alleen via Facebook te verkrijgen zijn. Bijvoorbeeld een op=op actie of alleen vandaag nog te bestellen”.

Testen met banners

Het testen van meerdere soorten banners is volgens Gulden erg belangrijk. Zo ziet u wat het beste werkt voor uw doelgroep. “Maak in ieder geval meerdere versies aan van een advertentie en test wat het beste werkt“.
Sinds kort kent Facebook de mogelijkheid om via de Power Button click to action (CTA) knoppen toe te voegen in updates”, aldus Schipper. Dit zijn knoppen die een actie vereisen, zoals ‘koop nu’ of ‘download nu’. “Experimenteer met het gebruik van verschillende kleuren, afbeeldingen en CTA in A/B testen. Deze testen zijn in de Facebook Power sectie zeer eenvoudig op te zetten en geven goede inzichten in de resultaten, zodat je exact kunt bekijken wat werkt en wat niet”.

De take-to-shop message

Gezien onze experts zeer actieve gebruikers zijn op het gebied van social media advertising, zullen ze vast nog wel een aantal ‘gouden tips’ voor u hebben!

Pas op met geoptimaliseerde ads

Van der Voort zegt hier het volgende over. “Gebruik de boost knop en een aantal standaard functies van Facebook zo min mogelijk. De boost knop trekt geautomatiseerde accounts aan en zorgt er niet voor dat je een optimale doelgroep bereikt. Facebook kan jouw advertenties optimaliseren op basis van je doelstelling: fans, clicks, conversies, etc. Dit werkt redelijk voor kleine budgets, maar het nadeel hiervan is dat Facebook tegelijkertijd zorgt dat je opgegeven budget opgemaakt wordt. Ook als je ads slecht presteren. Dus als je even niet oplet, en je laat je advertenties door Facebook optimaliseren, dan bereik je je doel zeker niet”.

Mobiel adverteren wordt steeds belangrijker!

shutterstock_158635790-150x150

 
“Tegenwoordig bezoekt al meer dan 65% van de Facebook-gebruikers de social media website via hun mobiele telefoon. Dit mobiele gebruik neemt alleen maar toe, dus het is belangrijk ervoor te zorgen dat de advertentie hier ook goed getoond wordt“, aldus Gulden.

Track je videomarketing video met precisie

De mogelijkheden die de Facebook statistieken voor ‘updates met een video’ bieden zijn zeer gaaf en deze zijn met advertenties nog krachtiger”, vertelt Schipper. “Je plaatst geen YouTube-video op de Facebook pagina, maar upload je het bronbestand direct op Facebook. De nieuwe statistieken laten niet alleen de clicks en betrokkenheid zien, maar ook hoe lang iemand kijkt en op welk moment een kijker afhaakt (in percentage per seconde van de video). Deze gegevens zijn weer opgesplitst in betaald en organisch verkeer waardoor je bij een goede targeting geweldige inzichten krijgt. Zo kun je de video een volgende keer nog beter maken en kun je verder bouwen aan je naam- en merkbekendheid en hogere conversie“.

Over De Experts

Maaike Gulden

Maaike Gulden is ruim vijftien jaar werkzaam geweest in diverse verkoop- en marketingfuncties bij grote organisaties. Tegenwoordig is zij zelfstandig marketingadviseur en begeleidt ze bedrijven van uiteenlopende aard en omvang bij het opzetten van (online) marketingprojecten.
Ze schrijft, spreekt, traint en adviseert op het gebied van sociale media en online marketing.

Boekrecensies:http://www.Guldengulden.nl/twitter-boek/

Over Maaike Gulden:http://www.Guldengulden.nl/over-mij/

http://www.frankwatching.com/archive/author/Gulden-gulden/

Koen van der Voort
Koen Van der Voort is eigenaar van Social Media Bureau Jalt. Een jong en snelgroeiend social media bureau dat werkt voor topklanten. Jalt onderscheidt zich van andere social media bureaus via performance-based social media campagnes: campagnes met resultaatgarantie.

Website: https://www.jalt.nl

LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/koenvandervoort

Twitter: https://twitter.com/koenvdVoortJalt

Rene Schipper

Rene Schipper is een online Marketeer en Social Media Marketing specialist – leest, denkt, schrijft en praat over social media en online marketing. Oprichter van Fidene en mede organisator van Social Media Club Apeldoorn (#SMC055).Kennis, ervaring, enthousiasme en praktisch inlevingsvermogen komen terug als Schipper ondernemers helpt met social media, altijd op een persoonlijke en praktische wijze met resultaat.

Website: http://fidene.nl

Twitter: https://twitter.com/ReneSchipper

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.