Horecatrends 2018: hier liggen de kansen

Gelukkig nieuwjaar! Lightspeed hoopt dat je 2017 goed hebt afgesloten. Nu het nieuwe jaar alweer begonnen is, leek het ons een goed idee om belangrijke trends binnen de horeca voor jou op een rijtje te zetten. Lees hier welke horecatrends je zeker in het oog moet houden.

Thuisbezorging

Vroeger was er nog geen sprake van thuisbezorging. Maar nu komen pizza’s, poké bowls en zelfs gevulde gehaktballen gewoon naar je toe! Thuisbezorging is een enorme groeimarkt. Deze trend is natuurlijk al een tijdje aan de gang, maar er liggen nog mooie kansen voor het oprapen.

Bijvoorbeeld, snelle én gezonde maaltijden worden steeds belangrijker. Met thuisbezorging heb je snelheid al in de pocket, maar hoe zit het met het gezonde aspect? Waarom voeg je geen gezond alternatief bij gerechten die een tikkeltje minder verantwoord zijn? Of organiseer een ‘lekker gezond’-actie: gerechten die meer verantwoord zijn kunnen met korting worden besteld. Zo help je een groep klanten ook nog eens hun goede voornemens af te strepen.

Scooter op weg

Gebruikers van het Lightspeed Restaurant kassasysteem kunnen heel eenvoudig inspringen op de thuisbezorging-trend. Neem bijvoorbeeld Thuisbezorgd.nl, de officiële thuisbezorgd-integratie van Lightspeed. Met deze integratie ontvang je bestellingen vanuit de grootste bestelsite voor eten direct in jouw kassasysteem. Wil je dat klanten ook via jouw eigen website bestellingen kunnen plaatsen? Denk dan eens aan Zuppler of BPL Digital Online Ordering. Wil je dat het bezorgingsproces zo vlekkeloos mogelijk verloopt? Lightspeed klanten kunnen gebruik maken van Orderlord, een integratie waarmee je bestellingen en bezorgers kunt volgen en efficiënte planningen kunt maken op basis van locatie, bezorgtijd en de beschikbaarheid van je bezorgers.

Bekijk hier de integratiepagina.

Pop-uprestaurants

Vorig jaar heb je ze vast wel gezien: een verrassend, maar (jammer genoeg) een tijdelijk horeca-concept. Restaurants, bars en cafés die het leven van foodies een stuk mooier maken. Een pop-up concept is een uitstekende manier om een nieuw idee te testen of jouw zaak bij een andere doelgroep uit te proberen. Zo werkte chef-kok Steve Depp samen met Lightspeed om een uniek ‘Nightlife style’ pop-up op te zetten: spectaculaire combinaties tussen wijn en chocola. Lees hier meer over Lightspeed Pop-up X Depp of bekijk hieronder de video.

Zelf een pop-up opzetten? In deze blog vind je handige tips.

Authentieke en persoonlijke service

Persoon boven bedrijf en verhaal boven product. Ook in 2018 is een persoonlijke aanpak gewenst. Volgens dit expert-artikel van Misset Horeca willen gasten ‘’aandacht en gezien worden’’. Dat zou boven een mooi interieur of concept gaan. Medewerkers die weten wat er speelt zouden dus essentieel zijn om op deze trend in te kunnen spelen. Zonder geïnformeerd personeel kun je immers fluiten naar service met een verhaal. Volgens Rob Bongers van consultancy bureau Horeca Development werken echte karaktervolle medewerkers niet volgens een script, maar zijn ze zeer betrokken bij het bedrijf en vaktechnisch onderlegd.

Het doel: personeelsleden goed informeren, en daar kan Lightspeed bij helpen. De Lightspeed Restaurant app draait op iPhones en iPads – deze devices worden jouw nieuwe kassasystemen! Lightspeed is echter niet alleen een betaalsysteem, maar geeft ook zicht op de voorraad en het menu. Bewapen jouw personeel met deze app, zodat ze altijd en overal in de zaak kunnen zien wat voor ingrediënten in een gerecht worden verwerkt en hoe hoog de voorraad hiervan is.

Big data

Ten slotte: slim omgaan met data wordt een nóg belangrijker focuspunt in horeca anno 2018. Meten is immers weten, want hoe weet je anders welke beslissingen het beste zijn voor jouw situatie? Met datasets over vooraad, verkoop en personeel heb je meer zicht op de zaak en kun je beslissingen maken op basis van feiten.

Binnen het Lightspeed kassasysteem zie je dit en meer op één dashboard. Ook kun je verschillende zaken apart bestuderen door middel van de geïntegreerde rapportages. Voor horecaondernemers die nog beter gebruik willen maken van data, organiseert Lightspeed in België Data Meets Hospitality. Dit is hét event over data in de horeca! Bekijk deze pagina om op de hoogte te blijven van dit event.

DMH Data Meets Hospitality, Powered by Lightspeed

Betere beslissingen maken met data.

Onze experts vertellen je graag meer!

 

 

Aurora Oetomo

Aurora Oetomo

Aurora is een Content Specialist bij Lightspeed. Als ze niet een blog aan het tikken is, leest ze artikelen over filosofie en psychologie, neemt ze lange wandelingen of speelt ze piano.