Dé trends van 2019 volgens Horecava: gezondheid en duurzaamheid

Dé trends van 2019 volgens Horecava: gezondheid en duurzaamheid

Gisteren was de laatste dag van de Horecava, wat betekent dat de afgelopen week de RAI bol stond van de inspiratie en vernieuwingen op het gebied van gastvrijheid en horeca. Naast de nieuwe innovatie die Lightspeed afgelopen maandag lanceerde, zijn er nog tal van trends die op de Horecava te ontdekken zijn….

Algemene trends

Opvallend, maar niet verrassend, was de focus op gezonde en duurzame concepten. We bespraken het al eerder in onze trends voor 2019-blog, maar ook op de Horecava kwam duidelijk naar voren dat de horeca-wereld steeds meer verantwoordelijkheid op zich neemt om hun diensten op de meest gezonde en duurzame manier te ontwikkelen. De trend van ‘het gezonde leven’, wat steeds meer een vast gegeven begint te worden in plaats van enkel een hype, sluit hier perfect bij aan. Duurzame, niet-kunstmatige ingrediënten staan immers vaak gelijk aan een gezondere uitkomst.

Maak het duurzaam

Duurzaamheid in de horeca kent drie kernbegrippen: bezuinig op wegwerpmaterialen, beperk de vlieguren van je producten, en verspil zo min mogelijk. Op de Horecava stonden een aantal merken die een of meerdere van deze begrippen onder aandacht proberen te brengen.

Minder verspilling in je horecazaak?

10 tips om verspilling te verminderen

Ecoffee cup
Onder het motto “the cup stops here” maakt de Ecoffee cup zich sterk voor het overbodig maken van papieren to-go bekers. De inschatting is dat in de 30 jaar dat de papieren beker nu bestaat, er ongeveer drie triljoen (dat is een drie met 12 nullen) papieren bekers op de vuilnisbelt terecht zijn gekomen. Met het oog op een schonere aarde moet dit natuurlijk beter kunnen.

De bekers van Ecoffee cup zijn gemaakt van natuurlijke materialen, de deksel en hoes van voedselveilige siliconen. De deksel kan netjes gesloten worden, en alles is geschikt voor in de vaatwasser. Makkelijk in gebruik, en beter voor de planeet.

horecava-2019

Sorbos
Plastic is misschien nog wel de grootste boosdoener voor ons milieu. 2018 was het jaar waarin plastic rietjes vrijwel verbannen werden van horecazaken. Sorbos, een Spaans bedrijf, heeft in samenwerking met de Universiteit van Barcelona eetbare rietjes ontwikkeld in drie smaken: aardbei, citroen en limoen. De rietjes zijn gemaakt van suiker, en blijven tot 40 minuten in hun oorspronkelijke vorm. Alle tijd om je drankje rustig op te drinken dus. Je kunt ze zelfs laten personaliseren !

Gro
Gro groeit oesterzwammen op koffiedik. Dit klinkt misschien als een fanatiek biologie project, maar het vertegenwoordigt een veel grotere ontwikkeling. De manier waarop Gro z’n paddestoelen groeit is een voorbeeld van circulaire productie. Deze manier van produceren zit nog in een beginfase, maar wordt steeds meer gezien als een serieus business model waar in de toekomst rekening mee moet worden gehouden.

De cirkel van Gro werkt als volgt: de aarde geeft ons koffiebonen, waarvan koffie gemaakt wordt. Het koffiedik wat als restant overblijft van dit kopje koffie, vormt de perfecte voedingsgrond voor de oesterzwammen van Gro. Van deze oesterzwammen maakt Gro vervolgens verschillende producten welke zij weer verkopen. Zo is het cirkeltje rond en zijn er onderweg geen grondstoffen verloren gegaan, met als resultaat een ruim assortiment vleesvervangers.

horecava-2019

Too Good To Go
In Nederland gooien we gemiddeld voor 145 euro per persoon per jaar aan eten weg, en Too Good to Go vindt dat dat moet veranderen. Vind je het als restaurant lastig om verspilling te voorkomen, en blijf je iedere dag rond sluitingstijd toch met een overschot aan eten zitten? Dan is Too Good To Go er voor je om dat probleem op te lossen.

Ondernemers kunnen – tegen een gereduceerde prijs – een bepaalde hoeveelheid ‘restjes’ online zetten op de Too Good To Go-app. Als consument kun je aangeven in welke van deze aanbiedingen je geïnteresseerd bent. De ‘restjes’ waar we het hier over hebben zijn eigenlijk altijd hartstikke goed eten wat helemaal niet weggegooid hoeft te worden. Denk aan de bakker die alleen maar dagvers brood wilt verkopen, of restaurants die meer drukte hadden verwacht. Op deze manier kan de consument voor minder geld genieten van lekkere maaltijden, en wordt voedselverspilling tegengegaan. Een win-win situatie!

Gezonder leven

Ola goes vegan
Dat vegan al lange tijd omarmd wordt door kleinere initiatieven en hipstertenten, is geen nieuw fenomeen. Wat wel een nieuwe en mooie ontwikkeling is, is dat de mainstream bedrijven deze concepten ook beginnen te zien als consistente aanvulling in plaats van een trend. Zo biedt Ola vanaf dit jaar een vegan assortiment aan. Een paar Ola-klassiekers als de Magnum, Solero, maar ook de Cornetto bestaan nu ook in een vegan variant. Het zuivelvrije ijs wordt gerealiseerd uit onder andere plantaardige proteïnen en sappen.

horecava-2019

Slow Food Masters 
Een prettige verrassing kwam uit de hoek van een merk wat zich normaliter onderscheidt met het hoge kwaliteit vlees wat ze leveren. Zoals Slow Food Masters zelf zegt: “vegetarisch is de hype voorbij en is een echte trend”. Om daaraan bij te dragen hebben ze, naast hun pulled beef en pulled pork, tegenwoordig ‘pulled veggie’ in hun assortiment. Dit veganistische alternatief is gemaakt van Jackfruit – een vrucht die qua textuur wel iets weg heeft van vlees. In combinatie met de Smokey Fruit Sauce vormt het de perfecte vega-vulling voor je broodje of taco.

Seedlip
Dit is een persoonlijke favoriet, en verdient wat ons betreft altijd meer aandacht. Seedlip is een distilled non-alcoholic spirit – de eerste ter wereld. Dit drankje is perfect voor mensen die (tijdelijk) gestopt zijn met drinken, BOB zijn, of voor welke reden dan ook geen alcohol mogen drinken. Ze hebben drie verschillende blends, die alledrie heel goed samengaan met tonic of anders gemixt kunnen worden voor de lekkerste non-alcoholische cocktails.

In plaats van neonkleurige ‘mocktails’ kun je dankzij Seedlip al op meer dan 250 locaties verdeeld over 20 steden een smaakvolle, gelaagde, non-alcoholische cocktail bestellen. Zet die dry january nog maar even door dus!

horecava-2019

Innovation

Naast deze tastbare trends worden er ieder jaar ook nieuwe manieren gevonden om het runnen van een horecaonderneming te versimpelen met behulp van de juiste technologie en ondersteuning. In het Innovation Lab van de Horecava worden jaarlijks een aantal nieuwe producten en diensten tentoongesteld. Op maandag is de ‘Horecava Innovation Award’ uitgereikt aan het product waarvan wordt verwacht dat het de beste innovatie is in de foodservice branche.

De winnaar dit jaar was Deliverect, een integratie die restauranthouders ondersteunt bij het managen van de bestellingen van al de verschillende bezorgdiensten. Met de groeiende rol van maaltijdbezorging verbindt Deliverect verschillende bezorgdiensten direct met het kassasysteem. Geen chaos meer in de piekuren, en geen teleurgestelde klanten meer die klagen over een verkeerd bezorgde bestelling.

Lightspeed Delivery, de nieuwste dienst van Lightspeed, is tot stand gekomen in samenwerking met Deliverect.

Meer weten over Lightspeed Delivery?

We adviseren je graag