In den Ouden Vogelstruys over uitbreiden en de beste service tijdens evenementen

In den Ouden Vogelstruys over uitbreiden en de beste service tijdens evenementen

Op de hoek van het Vrijthof in Maastricht staat het oudste café van de stad: In den Ouden Vogelstruys. Het pand stamt uit 1730 en is altijd een café geweest. Er zijn zelfs geschriften waarin genoteerd staat dat er zich in 1300 op deze plek ook al een café bevond. In dit stukje historie is Henri Hochstenbag al 18 jaar de trotse uitbater. 

In al die jaren heeft Henri aardig wat veranderingen meegemaakt: van het rookverbod waardoor zijn vaste klantenkring veranderde, tot het huidige personeelstekort in de horeca, wat vraagt om aanpassingen in de bedrijfsvoering. Over ieder aspect van de bedrijfsvoering wordt goed nagedacht en alles wordt in een ‘Struys’ – zoals het café in de volksmond wordt genoemd – jasje gestoken.

In den ouden Vogelstruys - Brasserie

Een brasserie en café die elkaar complementeren

Een van de meest recente veranderingen is er een waar Henri als ras-ondernemer van droomde: In den Ouden Vogelstruys werd begin 2019 uitgebreid met een brasserie in het naastgelegen pand. In de brasserie kunnen gasten terecht voor een lekkere lunch of diner, en in het café staat nog steeds de borrel klaar. Het terras, dat is uitgebreid van 90 naar 150 stoelen, is doorgetrokken voor de twee panden. Bij al deze veranderingen hoorde ook een nieuw kassasysteem, dat de twee ruimtes met elkaar kon verbinden:

“We hadden eerst een ander kassasysteem. Dat was te ingewikkeld, zat niet in de cloud en werkte niet goed genoeg. We zochten naar een betere oplossing die sneller werkte – dat is Lightspeed. Nu kan ik iedere dag zien wat er in m’n zaak gebeurt.”

In den Ouden Vogelstruys brasserie

Ondanks dat In den Ouden Vogelstruys over twee panden verdeeld is, ziet Henri het als één zaak; er is één keuken, één bedrijfsleiding en één basisteam van fulltimers die elkaar ondersteunen. 

Lightspeed zorgt ervoor dat de backend bij deze filosofie aansluit. Alle bestellingen van het café en de brasserie worden in één systeem aangeslagen, waardoor de financiën en inkopen makkelijk te organiseren zijn. 

 

Altijd de beste service, welk evenement het ook is

Met een café en brasserie op het drukste plein van de stad vinden er gedurende het jaar veel evenementen plaats. December is de beste maand van het jaar. Met Magisch Maastricht voor de deur profiteert In den Ouden Vogelstruys mee van toeristen die van heinde en verre komen om de kerstmarkt te bezoeken. De decoratie in de zaak wordt aangepast, het personeel krijgt toepasselijke wintertruien aan, en er worden tijdelijke winterspecials zoals Glühwein verkocht. Om de keuken tijdens deze drukke dagen te ontzien wordt er vooraf een kerstmenu samengesteld en wordt het aantal gerechten op het normale menu met 20% verminderd. Gasten merken daar niets van en het verzekert een goede service.

In den Ouden Vogelstruys

Elk groot evenement vraagt om een unieke benadering. Om alles soepel te laten verlopen, wordt er een goede planning gemaakt met het team, en wordt er een apart vloerplan en menu aangemaakt in het kassasysteem. Door de gebruiksvriendelijkheid van Lightspeed kan Henri dit nu snel zelf aanpassen en daarmee continue controle over het betreffende evenement behouden. 

“Dit jaar hebben we voor het het eerst een jaar gedraaid met Lightspeed. Dat ging perfect! In 2020 willen we het reserveringssysteem Resengo integreren om reserveringen meteen over te nemen in het systeem. We willen alle efficiënte oplossingen die het kassasysteem ons biedt gebruiken om zo snel mogelijk de beste service te kunnen bieden.”

Na elk evenement zijn de menu’s en vloerplannen in no time weer terug gezet naar het reilen en zeilen van iedere dag. Deze flexibiliteit maakt het mogelijk voor Henri en zijn team om hun gasten altijd de allerbeste service te bieden: of dat nu tijdens de lunch is op een rustige maandag, een borrel in het weekend, of gedurende het drukste evenement van de stad.