Goedkoper inkopen voor webwinkels in China

Steeds meer bedrijven doen inkopen in China. Vooral voor webwinkeliers is China een walhalla, u kunt er alles krijgen voor een tiende van de prijs die u in Nederland betaalt. Hoe vind ik de juiste leveranciers? Welke beurzen in China mag u dit jaar niet missen? In dit artikel gaan we in op de handel met China en geven we u een kijkje in de Chinese keuken.

Cijfers import China

Steeds meer Nederlandse ondernemingen drijven direct handel met China. De Nederlandse goedereninvoer uit China is in 2010 explosief gestegen. In totaal werd er voor maar liefst 31 miljard euro ingevoerd. Dat is een stijging van 41% ten opzichte van 2009. China stond in 2004 voor het eerst in de top-5 wat betreft belangrijkste Nederlandse importlanden. Tussen 2005 en 2009 was China het vierde importland. In 2010 staat China al op de derde plaats met 9,3% van de Nederlandse invoer en de afstand tot nummer twee België is minimaal.

De groeiende invoer vanuit China is voor een groot gedeelte te verklaren door internet. Het globalisatieproces heeft een impuls gekregen door het groeiende internetverkeer. Er zijn op internet immers geen grenzen. Het leggen van contact per e-mail met buitenlandse leveranciers is geen sinecure meer. Ook Chinezen hebben hun weg naar het internet gevonden en de jonge generatie Chinezen is de Engelse taal machtig genoeg om met Nederlanders te communiceren in het Engels.

Fabrieken en wholesalers

Het vinden van leveranciers in China is eenvoudig. In China wordt de markt gedomineerd door Alibaba.com. Alibaba is een soort marktplaats voor aanbieders van producten. Vrijwel alle gerenommeerde Chinese fabrieken hebben een webwinkel via Alibaba.com. Naast het aanbieden van webwinkels voor leveranciers fungeert Albibaba als een soort bemiddelingsorganisatie. Daarvoor hebben zij het predikaat “Gold member” in het leven geroepen. Chinese bedrijven die zaken doen met Alibaba kunnen zich laten checken op betrouwbaarheid. Na goedkeuring mogen zij het label “Gold member the 5th” year. Dit is te vergelijken met het Nederlandse Thuiswinkel keurmerk. Een andere, voornamelijk door Amerikaanse bedrijven gebruikte, website om in contact te komen met Chinese leveranciers is Tradekey.com.

Waarom is het nu de juiste tijd?

Omdat er steeds meer mensen een eigen webwinkel starten, wordt het steeds belangrijker om onderscheidend te ondernemen. Wanneer u in China inkoopt, zijn de prijzen een stuk lager dan in Nederland. Hierdoor wordt het mogelijk om producten goedkoper in de markt te zetten.

In China worden veel beurzen georganiseerd waar het relatief eenvoudig is om een niche product in te kopen. Zo kunt u de eerste zijn die de Nederlandse consument van dit product bedient. Ook in de Nederlandse zoekmachine resultaten in Google scoort u dan hoog. Dit zorgt uiteraard voor een zeer sterke handelspositie. Zeker wanneer uw product om innovatieve redenen veel positieve PR krijgt.

Naast het scoren van een nieuwe gadget is het ook mogelijk om in China producten onder een eigen label te laten ontwikkelen en te distribueren via een Business to Business kanaal aan uw concurrenten. Op deze manier creëert u een nieuwe markt voor uw eigen onderneming en zet u naast een B2C kanaal een B2B kanaal op.

Ook het ondernemen van acties via sites als Groupon wordt aantrekkelijker door de grotere marges.

Welke beurzen zijn het bezoeken waard?

Canton Fair
De Canton Fair in Guangzhou, zo’n 200 kilometer rijden van Hong Kong, is een van de grootste beurzen van China. Met 1.160.000 m2 oppervlakte, 60.000 stands en meer dan 210.000 bezoekers is deze beurs uitermate geschikt voor het inkopen van producten in uiteenlopende branches. De beurs is verdeeld in drie sessies en wordt gehouden tussen 15 april en 5 mei.

Link: http://www.cantonfair.org.cn/en/

Video: http://www.youtube.com/watch?v=RXq2qztnFaA

Yiwu market

Op 300 km van Shanghai bevindt zich de grootste vaste beurs van China. De Yiwu market is de hotspot voor webwinkeliers die zaken willen doen met China. De exposanten hebben een vaste plaats en zijn het gehele jaar door te bezoeken. Alle producten zijn direct leverbaar en het is ook mogelijk om kleinere partijen af te nemen. Enkele cijfers over de Yiwu market:

  • 260 hectare oppervlakte!
  • Meer dan 58.000 showrooms
  • 100.000 fabrikanten, waaronder 6000 Chinese merken
  • 400.000 productsoorten in 1900 categorieën
  • 200.000 internationale bezoekers per dag
  • zorgt voor een handel van 1.100 containers per dag naar meer dan 200 landen

Link: http://ccc.yiwu-commodity.com/

Video: http://www.youtube.com/watch?v=brs777fdA2A

Top 3 tips zakendoen met China

  1. Let op de incoterms. Incoterms zijn afkortingen voor en geven de leveringsvoorwaarden aan. Alle vracht dient verzekerd te zijn, wanneer een schip zinkt of een vliegtuig neerstort bent u verantwoordelijk voor een gedeelte van de schade. Veel gebruikte incoterms zijn FOB = Free on Board en CIF: Costs insurance Freight. Waarbij FOB niet verzekerd is en CIF wel.
  2. Let op met betalingen, meestal dient u 30% vooraf te betalen per T/T (bankoverschijving) en bij levering de resterende 70%. Over het algemeen komen Chinezen hun afspraken na. Het is aan te raden om kennis te maken in China met uw leverancier in de fabriek of de leveranciers op betrouwbaarheid te checken via Alibaba. U kunt het beste beginnen met een zogenaamde ‘sample’ bestelling, dit zijn meestal 10 stuks per beoogt product. Als de levering en de kwaliteit goed zijn kan met betrouwbaar grotere leveringen doen.
  3. Verzenden via een Chinees contract is velen malen goedkoper dan een Nederlands contract. Laat daarom, indien mogelijk, de leverancier de verzendkosten betalen en deze door factureren.

Wat heeft u nodig:

  • Engels op redelijk niveau
  • Visum via ambassade Den Haag
  • Vliegticket naar Guangzhou of Shanghai (ca. € 850)
  • Een klantnummer bij UPS, DHL of TNT Express
Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.