Waarom Instagram voor webshops onmisbaar wordt

Instagram is dé revelatie op social media-gebied. In december 2014 stormde het Twitter voorbij, op basis van geregistreerde gebruikers. En hoewel ook marketeers steeds meer de mogelijkheden van Instagram benutten, blijft een groot deel van hen trouw aan Facebook en (in mindere mate) Twitter. Weet u, als webshopbeheerder, eigenlijk wel hoe u kunt inzetten op Instagram? Dit artikel biedt raad.

Wat is Instagram?

Dat Instagram veelbelovend is, wist u waarschijnlijk al. U heeft van Instagram gehoord, gebruikt het in uw privéleven of wellicht zelfs voor uw webshop. De meeste marketeers zijn wel geïnteresseerd in Instagram, maar weten niet helemaal hoe ze te werk moeten gaan op een platform dat draait om foto’s. Het is van groot belang om uit te zoeken hoe u wél succesvol kunt zijn op Instagram, helemaal als we kijken naar deze veelbelovende cijfers:

Instagram

  • 300 miljoen actieve gebruikers
  • 100 miljoen actieve gebruikers per dag
  • Gebruikers zijn 58 keer meer geneigd om een post te liken dan op Facebook
  • Gebruikers zijn 120 keer meer geneigd om interactie te hebben met een post dan op Twitter
  • 1,6 miljard likes en 70 miljoen foto’s per dag

Instagram is één van de meest populaire sociale media ter wereld, en is bedoeld voor gebruik op smartphones en tablets. Het maken en delen van foto’s is waar het platform om draait. Instagram is overgenomen door Facebook in 2012 en staat hierdoor ook in connectie met laatstgenoemde. Zo is het mogelijk om met een Facebook-account in te loggen op Instagram, kunnen Instagram-foto’s direct gedeeld worden op Facebook en vice versa. Desalniettemin verschillen de twee platforms behoorlijk van elkaar. De reden voor Instagram’s succes en de daaropvolgende acquisitie door Facebook, komt voort uit de originele insteek waar het voor Instagram allemaal mee begon: het creëren van een sociaal netwerk voor het maken, bewerken en delen van foto’s met volgers.

Het leidde tot een groei van 40.000 gebruikers in 2012, naar 300 miljoen gebruikers vandaag. We kunnen dan ook gerust stellen dat Instagram het meest succesvolle social media netwerk ter wereld is dat zich puur focust op foto’s en beeldmateriaal. Maar juist omdat Instagram verschilt van traditionele sociale media, zijn er een paar punten waar u rekening mee moet houden

Instagram vs. Facebook en Twitter

Er is een reden dat Facebook en Twitter nog altijd de favoriet zijn van vele marketeers. Beide netwerken dienen als sociale hub, een bestemming waar alle content die verspreid is over het web, samenkomt. Op Facebook en Twitter worden links naar externe artikelen, video’s en dus ook websites en webshops gedeeld, maar bovenal wordt er al jaar en dag geadverteerd (en flink ook).

Instagram is – in tegenstelling tot Facebook, Twitter en het merendeel van de social media-platforms – een gesloten medium, al komt daar langzamerhand verandering in. De makers van Instagram hebben altijd de intentie gehad gebruikersactiviteit binnen de app te houden. Instagram was voor het browsen van foto’s, niet het web. In oktober 2013 moesten Instagram-gebruikers er dan toch aan geloven: Instagram Ads werd geïntroduceerd. Maar, omdat deze advertenties in de vorm van non-clickable foto’s verschijnen zijn ze nog altijd een stuk onschuldiger dan advertisement op Facebook en Twitter bijvoorbeeld.

Inmiddels is het hoge woord eruit. Recentelijk kondigde Instagram namelijk de geleidelijke introductie van clickable ads aan, wat ervoor zorgt dat adverteerders op Instagram kunnen linken naar hun website of webshop – een unicum op dit gesloten platform.

De meningen over deze ontwikkeling zijn uiteraard verdeeld. Geschiedenis leert ons dat het aantal actieve gebruikers licht daalde na de introductie van Instagram Ads in 2013, maar dat dit zich ook snel weer herstelde. Het belangrijkste nieuws voor u is dat deze nieuwe vorm van adverteren op Instagram het platform nog interessanter maakt voor webshopbeheerders. Het geeft u de mogelijkheid vanuit Instagram direct te linken naar uw webshop, en dat kon tot nog toe niet.

Merkwaarde verbeteren met Instagram

Tot voor kort draaide alles op Instagram namelijk om branding, en daar gaat de introductie van clickable ads niet veel aan veranderen. Instagram ademt grote merken. Het is het platform bij uitstek voor webshopbeheerders die actief zijn in de fashion-branche, maar tegelijkertijd geschikt voor zo’n beetje ieder product dat het waard is te fotograferen. Instagram is namelijk ook vooral mooi, en bovendien gemakkelijk.

U weet dat tekst vaak over het hoofd wordt gezien. Maar worden er enkel foto’s gebruikt – zoals bij Instagram het geval is – dan is het haast onmogelijk om een post niet te zien. Beeldmateriaal trekt onze aandacht, en vertelt bewust (en onbewust) in één oogopslag alles over de maker van de foto. En dat bent u, namens uw webshop.

Promotie

U kunt uw webshop op verschillende manieren promoten op Instagram. De meest voor de hand liggende optie is het posten van productfoto’s, maar dan wel in Instagram-stijl natuurlijk. Dankzij de vele filters die Instagram biedt, kunt u een foto die gemaakt is met uw smartphone toch een redelijk professionele look geven. U kunt ook externe afbeeldingen posten, zolang ze maar op uw smartphone staan. Een voorbeeld van H&M:

instagram-post-1.-

U kunt ervoor kiezen alleen een product te tonen in uw foto, maar u kunt het product ook gebruiken in een setting en deze vervolgens fotograferen (zoals H&M hierboven doet). Zo creëert u nog sterkere merkwaarde. Verkoopt u sneakers in uw webshop? Plaats dan bijvoorbeeld een foto van een persoon die de sneakers draagt, en pas een filter toe om de foto een bepaald gevoel op te laten roepen. Zo verbergt u de commerciële aard van uw promotie en mixt uw foto perfect in met de gebruikelijke content die op Instagram wordt geplaatst.

Hashtags

Hoewel Instagram om foto’s draait, is uw vindbaarheid op Instagram grotendeels afhankelijk van de hashtags die u gebruikt. Het algoritme kan immers geen foto’s lezen en is dus afhankelijk van hashtags om content te filteren op zoekresultaten. Zo ziet een algemene beschrijving van een Instagram-post eruit:

instagram-2.-

Likes

Posts op Instagram worden geliked. Nu heeft een like niet zoveel impact als op Facebook, waar vrienden van degene die een post liked, de post ook te zien krijgen in hun timeline. Dit komt omdat Instagram werkt met een speciale sectie, waarin te zien is wat gebruikers die je volgt liken. Likes zijn dus zeker wel belangrijk om nieuwe gebruikers naar uw kanaal te krijgen. Ook kunnen andere accounts worden getagd in de beschrijving van een Instagram-post. Handig voor het uitbreiden van uw netwerk dus!

Instagram in uw Lightspeed webshop

U kunt uw Instagram-foto’s tentoonstellen in uw webshop, op de homepage of in de footer bijvoorbeeld. Dit kan in de vorm van een galerij, die wordt gevormd met foto’s die zijn gepost op uw Instagram-account. Met Social Photos – een app uit de Lightspeed App Store – kunt u verschillende galerijen met foto’s maken. Intagme is een wat beperktere online tool waarmee u soortgelijke resultaten kunt behalen. Let op: voor galerij functionaliteit moet u de template editor activeren!

Het Lightspeed thema Dresser heeft een stilistische Instagram foto-feed. Hiermee koppelt u gemakkelijk uw Instagram-account, zodat uw foto’s direct op de homepage van uw webshop opgenomen worden. U kunt daarnaast ook persoonlijk ingestelde hashtags gebruiken. Gebruikt u Dresser al als thema voor uw webshop, maar maakt u nog geen gebruik van de Instagram-feed? Lees voor uitgebreide instructies de documentatie.

Volg Lightspeed op Instagram!

Sinds kort is Lightspeed ook actief op Instagram! Volg LightspeedHQ voor handige tips, mooie visuals en om in contact te komen met andere webshopbeheerders. Bent u namens uw webshop al actief op Instagram? Laat uw accountnaam en ervaringen achter in de reacties!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.