Verzenden in Europa: wat komt er bij kijken?

Hoe hou ik mijn verzendkosten in het buitenland laag? Welke koeriers zijn populair in Duitsland? En welke mogelijkheden heb ik rondom mijn retourbeleid? Dit zijn veel voorkomende vragen van webwinkeliers die internationaal actief zijn.

De totale kosten bestaan grotendeels uit verzendkosten. Internationale bestellingen zorgen ervoor dat deze kostenpost steeds groter wordt. Onze gastblogger Iris Dings, Content Marketing Specialist bij SendCloud, vertelde ons waar je op moet letten bij internationale verzendingen.

 

Herroepingsrecht in het buitenland

Wist je dat 50% van de Zalando bestellingen naar het buitenland worden geretourneerd? Dit moet allemaal verwerkt worden.

Webwinkeliers binnen Europa zijn verplicht om retourzendingen binnen 14 dagen te accepteren. Het afhandelen van retourzendingen kan duur uitvallen, zeker wanneer de winstmarges klein zijn. Denk dus goed na over jouw retourbeleid. Hieronder zijn er drie opties die je kunt overwegen:

 

1. Uitbesteden aan een grote internationale partner

Grote vervoerder zoals UPS, DHL of FedEx kunnen het retourproces van jou overnemen. Webwinkeliers die internationale markten op grote schaal betreden, kunnen deze optie overwegen. Dit is vooral aan te raden als bestellingen naar verschillende landen moeten worden gestuurd. Door gebruik te maken van een partner voor al jouw internationale verzendingen kun je middels een “deal” profiteren van inkoopvoordeel.

 Afbeelding SendCloud

 

2. Retourbeleid door een lokale partner

Een andere optie is om een samenwerking aan te gaan met een lokale partner. Ben je bijvoorbeeld actief in de Franse markt? Kies dan voor een Franse partner. Klanten binnen deze markt kunnen hun retourzending opsturen naar de lokale partner. Vervolgens zal de lokale partner alle retourzendingen naar Nederland sturen. Vaak zal dit 1 keer per maand gebeuren.

Zo kan de klant tegen een relatief lage tarief retourneren.

Overigens brengt dit ook een stukje lokalisatie met zich mee. Retourzendingen wordt namelijk verzonden naar een lokaal adres, wat uiteindelijk een positief effect heeft op de conversie! Verder kan de partner in het buitenland alle back-end activiteiten van je overnemen. Wel zal dit extra kosten met zich meebrengen.

 

3. Persoonlijk retourportaal

Sinds kort heeft SendCloud een nieuw online retourportaal ontwikkeld. In een aantal Europese landen kunnen klanten eenvoudig pakketen retourneren. Je kunt deze pakketten aanpassen aan jouw persoonlijke voorkeur. Zowel de webshop als de klant wordt op de hoogte gehouden van het retourproces. Wanneer een klant via het retourportaal een zending aanmaakt, kun je de retourzending dus altijd volgen.

 

 

Afhaalpunten vs thuisbezorging

Wanneer jouw webshop internationaal actief is, zul je te maken krijgen met variërende kosten. Dit heeft te maken met verschillende aspecten, zoals afstand, gewicht en verzendmethode. Hoewel je niets aan de afstand of het gewicht kunt doen, heb je wel controle over de verzendmethode.

Tegenwoordig is er overal wel een afhaalpunt voor pakketten te vinden. Klanten kunnen hier een pakketje ophalen of retourneren. Bedenk wel dat deze methode nog niet in elk land beschikbaar is. Wel wordt het steeds meer populair. Wellicht zullen er dan meer buitenlandse afhaalpunten in de toekomst komen.

Vaak is het goedkoper om een zending naar een afhaalpunt te sturen. De grens voor het toegestane gewicht, ligt echter lager bij parcelshops dan voor thuisbezorgingen. Dit heeft te maken met de arbeidsvoorwaarden van chauffeurs. Indien de chauffeur een pakket aan een parcelshop levert, wordt het pakket bij de toonbank overgenomen. Dit is natuurlijk niet het geval bij een thuislevering.

Wanneer je het gewichtslimiet overschrijd, gelden er bepaalde toeslagen. Dit verschilt per vervoerder. Hou het gewicht dus goed in de gaten!

 

Internationale koeriers

Wanneer je internationaal actief bent, is het belangrijk om je webshop zo lokaal mogelijk in te richten. Denk hierbij aan een vertaalde webshop. Maar ook de last-mile delivery telt mee. Het overhandigen van een pakketje is nagenoeg een belangrijke touch points rondom eCommerce.

Hieronder de populairste transporteurs in Frankrijk, Duitsland en België:

Frankrijk: Duitsland: België:
DHL DHL bpost
FedEx UPS PostNL
Collisimo GLS DHL
LaPoste DPD GLS
DPD Hermes DPD

 

 

Wat mag wel en wat mag niet?

Elk land stelt duidelijke richtlijnen op wat wel of niet verzonden mag worden. Internationale verzendingen die niet langs de grenzen komen zijn bijvoorbeeld: vergif, ontvlambare producten zoals benzine of olie, parfum, groente en fruit en alcohol.

Weet je niet zeker of jouw pakket verzonden mag worden? Gebruik dan deze handige tool!

 

Douane formulier

 

Nieuwe kansen: De digital single market

De Digital Singel Market is een initiatief van de Europese Commissie. Het doel van dit initiatief is om Cross-border eCommerce binnen de EU te stimuleren.  Om dit te realiseren, wilt de Europese Commissie: (1) Geo-blocking vermijden, (2) verzendprijzen transparanter maken en (3) duidelijke richtlijnen creëren rondom buitenlandse geschillen.

Verschillende regelingen, zoals de gecentraliseerde BTW regeling en gezamenlijke keurmerken, stimuleren internationale eCommerce. Zo is het een stuk makkelijker om internationale verzendingen binnen de EU te versturen en een grotere markt te bedienen.

Meer weten over internationale verzendingen? Kijk dan bij ACMWebwinkelkeur en Thuiswinkel. Onlangs publiceerde SendCloud een handige Whitepaper met daarin tips om probleemloos te verzenden in het buitenland!

 

 

Over SendCloud

SendCloud laat jouw webshop groeien, door je verzendproces te optimaliseren. Verzend gemakkelijker, sneller en tegen scherpe tarieven met DHL, PostNL, DPD, UPS en Fadello Same Day Delivery. Selecteer zelf de verzendopties en vervoerders die het best bij je passen en automatiseer je volledige verzend- en retourproces.

Bekijk SendCloud

Print eenvoudig verzendlabels en verstuur pakketten tegen voordelige tarieven

 

 

Jordan Sanijo

Jordan Sanijo

Jordan Sanijo maakt deel uit van Team Strategic Alliances bij Lightspeed. Door het schrijven van o.a. landing pages en blog posts, houdt hij je graag op de hoogte over de laatste ontwikkelingen rondom het Lightspeed ecosysteem.