Interview met Shappz: "Al meer dan €150K teruggehaald met de MyAbandonedCart app"

Enige tijd geleden werd de MyAbandonedCart app aan de SEOshop Store toegevoegd. Wanneer een shopper een product in zijn winkelwagen laat zitten, zoekt de MyAbandonedCart app weer contact om ervoor te zorgen dat de shopper de bestelling toch afrondt. In een tijdsbestek van twee maanden werd de app positief beoordeeld (5 sterren) en werd meer dan €150.000 teruggehaald voor SEOshop webwinkels. We vroegen Hjalte Niehorster, directeur van Shappz, hoe dit is gegaan.

Het begin..

“Iedere webwinkel in elke branche heeft er last van; klanten die winkelen en producten in hun winkelwagen leggen, maar uiteindelijk toch niet afrekenen. Ook met onze eigen winkels op het SEOshop platform hebben wij er last van,” vertelt Niehorster. “Erg zonde, dus hier wilden we wat mee. Op dat moment was er nog geen app die consumenten wijst op hun vergeten winkelwagen, dus die zijn we zelf gaan ontwikkelen.”

Hoe zijn jullie van start gegaan? “We zijn gestart met een brainstormsessie en bespraken welke functionaliteiten we nog misten binnen het eCosysteem van SEOshop. We kwamen er snel achter dat de wensenlijst vrij lang is. En om al deze apps een goede plek te geven moest er een framework gebouwd worden. Dit is een stukje software waar wij eenvoudig verschillende apps in kunnen bouwen. Hierdoor reduceren we de ‘time-to-market’ per app aanzienlijk.”

Dus eerst hebben jullie een framework gebouwd waarin de app ontwikkeld werd? “Dat klopt, en dit is een enorme investering in het begin, waar je later de vruchten van plukt. We zijn ruim twee maanden met het framework bezig geweest en maar één maand met de app zelf. We waren binnen drie maanden in BETA. De BETA zijn we gestart met tien grote webwinkels en dit leverde ons zeer goede feedback en klantinzichten op. Na wat kleine aanpassingen zijn we live gegaan: de vuurdoop voor ons framework en de MyAbandonedCart app. Gelukkig ging alles goed en zijn we naast de gebruikelijke kinderziektes geen problemen tegengekomen.”

De resultaten..

De app is nu twee maanden actief, kun je wat meer vertellen over de resultaten? “Inmiddels maken een paar honderd webwinkels gebruik van deze app. Dit aantal groeit continu en dat zie je terug in de statistieken. In het begin haalden we enkele tientallen euro’s per dag terug voor onze klanten, dat gemiddelde ligt nu al rond de € 4.000 per dag en dit stijgt elke week. Zo hebben we meer dan € 150.000 voor SEOshop webwinkels teruggehaald.

We werken met responsive e-mails waarmee klanten op de hoogte worden gebracht. Gemiddeld wordt 67,4% van onze verzonden e-mails gelezen, een hoog percentage vergeleken met nieuwsbrieven. Van de verlaten winkelwagens wordt 85% na één reminder binnengehaald, veelal binnen een paar uur. 15% wordt pas na 24 uur teruggehaald.”

Zie je verschillen per webshop? “De verschillen zijn duidelijk zichtbaar. De fashion en make-up branche heeft een hoog percentage verlaten winkelwagens, deze ligt rond de 60%. Terwijl de meer specialistische webwinkels, een beduidend lager percentage (+/- 50%) verlaten winkelwagens hebben. Verschillende case studies hebben ook uitgewezen dat meer vrouwen dan mannen een winkelwagen achter laten.”

Case: Fitnesskoerier.nl

“Fitnesskoerier.nl is een goede case van hoe de app een webwinkelier kan helpen. Na activatie hebben wij voor deze klant direct de responsive email template aangepast naar hun huisstijl (Voorbeeld: http://bit.ly/1o8nmgD). Zo zorg je voor herkenbaarheid in de e-mail en een verhoging van de conversie. Gemiddeld wordt voor Fitnesskoerier zo’n 15% van de verlaten winkelwagens teruggehaald. Dit is bovengemiddeld. Ze zijn dan ook erg tevreden met de app. De activatie was makkelijk, evenals het gebruik.”

Conclusie..

Werkt dit dan voor iedereen? “Bijna wel. 92% van de bij ons aangemelde webwinkels verdienen binnen de eerste maand de maandelijkse kosten terug of zelfs een veelvoud daarvan. Er zijn webwinkels die meer dan 500x de maandinleg terugverdienen met onze app. Dat is het voordeel van een vast maandelijks bedrag en niet een percentage van de omzet.”

“Volgens ons zijn webwinkelverlaters dus zeker niet het einde, maar in veel gevallen juist het begin.”

Tips voor het succesvol inzetten van de app

Zijn er nog goede tips voor het succesvol inzetten van de app? “Deze 5 punten zou ik zeker voorstellen.”

  • Weet dat het gaat om een service e-mail en geen marketing e-mail. Wees niet te opdringerig naar de klant. Wijzig zo nu en dan de tekst in de e-mail om te testen wat het beste werkt. Humor helpt vrijwel altijd.
  • Geef een incentive weg in uw e-mail; een korting of cadeautje.
  • Speel in op de emotie van een klant. Bijvoorbeeld door aan te geven dat er maar een maximaal aantal producten beschikbaar is. Of dat een winkelwagen op het punt staat te verlopen.
  • Match de e-mail template met uw huisstijl. Dit zorgt voor herkenbaarheid.
  • Optimaliseer je check-out process, zo voorkom je abandoned carts überhaupt.

Wilt u meer weten over deze app of andere apps van Shappz? Bezoek dan de SEOshop Store.

Over Shappz

Shappz

Bij Shappz zijn we dagelijks bezig met het bouwen van nieuwe SEOshop apps. Wij zijn zelf webwinkelier en weten dat het krijgen van een constante orderstroom geen sinicure is, daarom zetten wij ons in om tegen relatief lage prijzen apps aan te bieden met groot effect. Wist u dat we al meer dan 2.000 actieve SEOshop merchants bedienen? Wij staan altijd open voor suggesties, no-reply bestaat niet in onze ogen. Kijk op onze website of neem direct contact met ons op via support@shappz.com.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.