37.000+ facebook likes? De Babysite is het gelukt!

De Babysite heeft meer dan 37.000 likes op Facebook, een prestatie die wel wat extra aandacht verdient. Wij waren benieuwd naar zijn verhaal daarom hebben we Richard van Leeuwen, de eigenaar van de babysite, geïnterviewd.

Wie is de Babysite en hoe zijn jullie ontstaan?

Op Babysite.nl kunnen ouders een online dagboek van hun kindje bijhouden. Ze kunnen foto’s plaatsen, in een dagboek schrijven, lengte en tandentabellen bijhouden en naast een gastenboek zijn er nog veel meer opties om te gebruiken. Babysite is ooit ontstaan als cadeautje welke je kreeg als je bij mijn online familiedrukwerk winkel een geboortekaartje bestelde. Al snel werd dit een hit en kwam er de vraag bij andere moeders of ze ook een site mochten ondanks dat ze de kaartjes niet bij ons besteld hadden. Zo heeft Babysite een vlucht genomen en bestaat dit jaar al weer 10 jaar.

Waarom ben je naast de site ook een webwinkel begonnen?

Doordat de Facebook pagina in zo’n korte tijd zoveel likes kreeg en affiliate marketing door de jaren heen met Babysite totaal niet werkte, zijn we begonnen met zelf een shop te openen, shop.babysite.

Hoe kom je aan meer dan 37.000 likes?

Dat is in het begin heel snel gegaan door aan alle leden een nieuwsbrief te sturen; zo kwam er een aardig olievlekje die vrij vlot groter werd. Helaas stelt Facebook steeds weer zijn regeltjes bij waardoor je weer opnieuw innovatie moet tonen om door te blijven groeien.

Was je er bewust mee bezig om zoveel likes te generen?

Nee, zeker in het begin niet, toen er steeds meer likes bijkwamen werd het wel een sport.

Hoe lang duurde het voordat je 37.000 likes hebt bereikt?

We zijn met Facebook op 30 augustus 2012 begonnen, dat heeft dus zo’n 7 maanden geduurd voor de teller op 37.000 stond.

Je hebt ook nog eens een zeer hoge engagement (momenteel praten er zelfs meer mensen over je dan dat je likes hebt) hoe creëer je dit?

Dat vind ik zelf heel belangrijk. Dat geeft aan dat er met veel plezier naar onze afbeeldingen gekeken wordt, die overigens altijd een link naar baby’s of kinderen hebben.

Welke content plaats je op de Facebook Wall?

Eigenlijk altijd foto’s van baby’s en kinderen en het liefst zo schattig of grappig mogelijk. Nu we de webshop erbij hebben is het heel moeilijk om te kijken hoe je Facebook kan gebruiken om de leden naar de shop te krijgen. Je wilt niet te veel pushen, want dan raak je weer leden kwijt. Omdat we nog maar zo kort met Facebook bezig zijn leren we daarin ook elke dag weer wat wel en wat zeker niet werkt.

Waar haal je de inspiratie voor je content vandaan?

Ik ben een paar uur per dag bezig met verzamelen tussen de bedrijven door. Zie ik een leuke gerelateerde foto, dan sla ik die op. Van al die foto’s kies ik dan vervolgens weer de beste uit. Het is erg leuk om te doen en elke keer weer spannend om te zien hoe er op gereageerd wordt.

Wat zijn de voordelen van zoveel likes?

Dat zijn we nog aan het uitzoeken, ook heeft Facebook zelf een grote vinger in de pap. Voor november 2012 kwam je bijvoorbeeld nog bij al je leden aan, dat is nu nog maar bij zo’n 30%. Ook hebben ze onlangs de regels veranderd dat je alleen nog maar met een share een breder publiek krijgt. Het wordt dus steeds lastiger gemaakt om je leden en hun vrienden te bereiken. Met zoveel likes is 30% altijd heel veel meer van 37.000 dan van 3.700. Veel leden hebben heeft, door de vernieuwde regels, steeds meer voordelen lijkt het wel.

Hoe kan je het maximale uit de voordelen van zoveel likes halen?

Dat is een vraag die we ons zelf ook nog stellen. Hoe krijgen we op een niet te pusherige manier meer leden naar de babysite en naar de shop. Geen overkill aan reclame, dat werkt averechts zijn achtergekomen. Al wil je dat wel graag doen. Veel mee bezig zijn en goed kijken wat de leden aanspreekt is het beste.


Inmiddels (nov 2015) heeft de Babysite 60.653 ‘vind-ik-leuks’ op Facebook. Ook doorgroeien als online ondernemer? Start je webshop!