'Energie die ik in mijn bedrijf voel wil ik ook bij mijn partners'

Geretourneerde en defecte iPhones nalopen, waar nodig repareren en vervolgens voor een zachter prijsje verkopen. Goede business? De heren van iPhoneOutlet.nl bewijzen van wel. De webwinkel bestaat nu net een jaar maar 2015 wordt naar verwachting al met grofweg vijf miljoen euro omzet afgesloten. Hoe pakken zij dit nu aan?

Jaarlijks worden er minimaal tientallen miljoenen iPhones nieuw gekocht en er zijn er al meer dan 700 miljoen verkocht sinds de eerste iPhone in 2007. Er is dan ook een enorme markt van defecte of afgedankte telefoons. Neem alleen al de telefoons die netwerkproviders als KPN, Vodafone of T-mobile retour ontvangen. Die verkopen abonnementen met nieuwe telefoons en doen er dus niets mee. Omar Ouchene besloot daar zijn business van te maken.

‘Met onderdelen uit afgedankte telefoons zijn prima nieuwe toestellen te maken’

In het zonnetje op een Utrechts terras vertelt Omar dat hij zich verdiepte in de markt van Refurbished goederen en ontdekte dat je met goedwerkende onderdelen nieuwe telefoons kunt samenstellen die je weer zo goed als nieuw kunt verkopen. Repareren doet iPhoneOutlet.nl zelf (nog) niet, de telefoons verkopen wel. Gelijk vanaf het begin gaat het hard, al lijkt Omar daar zelf nog niet zo zeer van onder de indruk. “Ik heb hiervoor ook een bedrijf gehad waarbij de getallen hoger waren. Ik zit hier nu niet in vanwege het geld, maar ik zie het voor mezelf als taak om dit probleem op te lossen. Daarbij heb ik een maatschappelijke visie voor de langere termijn, iPhoneOutlet.nl is het begin daarvan. Vandaar dat ik ook wil samenwerken met partijen die met mij kunnen meegroeien en waarbij ik die passie en energie voor het werk en de branche ook voel.”

De software heeft hij ondergebracht bij SEOshop. “Een geweldige club. Ze hebben echt goede software staan waardoor ik daar geen zorgen over heb. Zeker niet meer nu ik ben overgestapt op het premium-model. Daarvoor was de software ook al compleet, maar nu ik zie hoe snel het gaat – het wordt echt in no-time een miljoenenbedrijf – zijn de extra opties van het premiumpakket een must. Ik weet nu zeker dat ik zelf mijn tijd aan andere zaken kan besteden.”

Voor logistiek gekozen voor Active Ants

Omar heeft de logistiek uitbesteed aan het efulfilmentbedrijf Active Ants. Die had tot voor kort nog geen koppeling met SEOshop, maar heeft die speciaal voor iPhoneOutlet.nl ontwikkeld en deze nu ook als app in SEOshop’s App Store beschikbaar gesteld aan andere webshops. “Waarom ik niet voor een bedrijf koos die de koppeling al had? Omdat ik Active Ants prettiger vind werken. Ik kende het bedrijf van vroeger toen het nog Alpak heette. Die historie geeft vertrouwen maar ik heb er vooral voor gekozen omdat het bedrijf aan de toekomst bouwt. Die energie die ik in mijn eigen bedrijf voel, wil ik ook bij mijn partners. En bij Active Ants voel ik die heel sterk. Neem nou de BasketPic, dat is toch mooi! Ze hebben ook grote plannen met het nieuwe pand in Nieuwegein.”

“Daarnaast is het bedrijf bereikbaar voor me. Ik heb toch bijzondere producten, verpakkingen en soms een beetje moeite met dingen uit handen geven. Als je dan elkaar soms even in de ogen kunt kijken en een gesprek kunt aangaan met een flexibel bedrijf dat eventuele problemen graag en snel oplost dan geeft dat mij het vertrouwen dat ik mij kan focussen op mijn eigen zaken.”

“Zoals marketing, strategie en het uitbouwen van mijn visie. Door de hulp van SEOshop en Active Ants kunnen we nu met zijn tweeën al bergen verrichten, maar volgend jaar wil ik doorgroeien naar een man of acht. Dit jaar verwacht ik dat we met zo’n vijf miljoen euro omzet zullen afsluiten maar de prognose voor komend jaar is zeker het dubbele met als ultieme doel op de lange termijn dat we een verschil kunnen maken in de hele elektronicamarkt, inclusief een groene voetafdruk in de maatschappij.”

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.