Is jouw webshop klaar voor de feestdagen?

Niemand wil nu al aan de feestdagen denken. De zomer is nog volop aan de gang, de zon schijnt en het gras is groen, maar de naderende herfst betekent voor winkeliers dat ze nú moeten plannen voor het grootste winkelseizoen van het jaar.
En dat geldt niet alleen voor de winkelstraten. Inkopen voor sinterklaas, kerst en oud & nieuw worden meer dan ooit online gekocht, de keuze om cadeautjes direct thuis te laten bezorgen is snel gemaakt wanneer het buiten koud en regenachtig is. Alhoewel dit goed nieuws is voor e-tailers is er wel een probleem: er is ontzettend veel keuze online.
De uitdaging is helder: hoe kunnen online retailers zoveel mogelijk kerstinkopers naar hun webshop leiden, wanneer er zoveel aanbieders zijn die zich op dezelfde groep richten? Wij bieden 4 tips hoe je een voorsprong neemt in de voorbereidingen voor de feestdagen:

1. Verzamel kwalitatieve klantgegevens

Allereerst.. wees er zeker van de informatie die je hebt verkregen van je (potentiële) klanten klopt, zodat wanneer je een mailing wilt versturen deze ook daadwerkelijk aankomt. Dit betekent dat jouw contactformulieren op orde moeten zijn en alle invulvelden duidelijk en juist gelabeld zijn. Om contactgegevens van bezoekers te ontvangen kun je overwegen om een kortingscode aan te bieden. In ruil voor het e-mailadres van de klant is dat een kleine prijs voor waardevolle data. Deze gegevens krijgen nog meer waarde tijdens de feestdagen, het perfecte moment om je database te vergroten, iets waar je later veel profijt van zult hebben. Laat consumenten hun e-mailadres verifiëren, zorg dat alle online formulieren ook goed op mobiel tonen en test of de informatie goed wordt ontvangen en verwerkt.

2. Optimaliseren voor mobiel

Dit onderdeel wordt lastig voor winkeliers die tot nu toe alleen hebben gedacht vanuit laptop-oogpunt. Google moedigt namelijk aan om je website mobielvriendelijk te maken. (Is jouw webshop geschikt voor mobiel? Je kunt het hier testen.) Als retailer moet je er zeker van zijn dat je webshop het mobiele verkeer aan kan tijdens de feestdagen. Dit betekent meer dan ‘mobile compatibility’, want het moet niet alleen mogelijk zijn om je webshop via mobiel te bezoeken, maar ook echt vanuit de menu en URL-structuur kloppen. Geef mobiele bezoekers een vloeiende ‘klik-swipe-koop’-ervaring. Zorg dat de uitstraling van je mobiele webshop hetzelfde is als op de laptop, zodat consumenten jouw winkel herkennen wanneer ze besluiten een item later op hun mobiel te kopen. Of andersom.

3. Test jouw site op laadsnelheid

De laadsnelheid testen van jouw website is essentieel wanneer er een drukke periode op komst is (en misschien is het nodig om hier een professional voor in te schakelen). Rondom de Sinterklaas-periode wordt er voor circa 530 miljoen euro uitgegeven, waarvan een kwart online. Dat percentage ligt dit jaar waarschijnlijk nog hoger, denkt Thuiswinkel.org. Hoe meer verkeer, hoe beter voor je omzet natuurlijk. Maar let op de laadtijd, want uit onderzoek van Limelight in 2015 blijkt dat 33,4% van het online winkelend publiek direct afhaakt wanneer de pagina’s op een website niet of langzaam laden. Wees daarom verzekerd van een goede infrastructuur, inclusief servers, opslagruimte en netwerkcapaciteit om te kunnen voldoen aan de toegenomen vraag.

4. Stem je content en e-mails af

Als je tijdens de feestdagen e-mails uitstuurt, houdt dan in gedachte dat consumenten waarschijnlijk overladen worden met e-mails in deze periode. Wil je daarom dat je campagne effectief is maak dan gebruik van bepaalde elementen. Zo moet de content gemakkelijk te begrijpen zijn, op één lijn liggen met de rest van je communicatieuitingen, met duidelijke Call-To-Actions die bijvoorbeeld aanmoedigen om aan te melden voor de nieuwsbrief, korting te ontvangen, je winkel te bezoeken of iets anders dat je graag wilt dat de ontvanger doet.
Vergelijk je e-mails met die van vorig jaar. Hoe vaak zijn ze verstuurd? Wat werkte goed? Welke werden slecht geopend? Wat zijn je doelen en welke strategie past daarbij? En als een bepaalde korting niet werkt, heb je dan een back-up plan voorbereid?

Deze voorbereiding kunnen niet worden overschat: online shoppers hebben namelijk meer keuze dan ooit, en switchen heel gemakkelijk van aanbieder. Dus dubbelcheck je communicatie en wees er zeker van dat jouw winkel vanaf mobiel en laptop een perfecte weergave heeft. Want de feestdagen zijn de meest winstgevende dagen binnen de e-commerce.

 

Succes bij de voorbereiding op de feestdagen!

 

P.S. Heb je een fysieke winkel en zou je meer tips willen voor de feestdagen? Onze collega’s in Montreal houden donderdag 8 oktober een gratis webinar: Preparing for your holiday rush. Ook Nederlandse en Belgische winkeliers kunnen vrijblijvend deelnemen aan deze online seminar. Aanmelden kan via het webinar aanmeldformulier.

 

Jouw klanten kopen online en in de winkels

Lees waarom je zou moeten investeren in een omnichannel oplossing.

Elina Barklon

Elina Barklon

Elina is gek op synoniemen en verrijkt haar redeneringen met taal, cultuur en precisie. "Je geest is als een parachute — hij werkt alleen als hij open is.” – Elina en Sir Thomas Robert Dewar