Waarom Jackz.nl is genomineerd voor beste startende webshop van Nederland

Jackz.nl werd afgelopen week tweede tijdens de Thuiswinkel Publieksprijs en is genomineerd voor de vakprijs. Een goede gelegenheid voor ons om eens te kijken wat deze SEOshop-klant zo succesvol maakt! We spraken met Patrick van den Elzen.

Hoe het allemaal begon

‘Het idee is eigenlijk ontstaan vanuit een onvrede over de afwezigheid van kwalitatief goede verzorgingsproducten voor mannen. Zo’n 95% van alle producten die er bij een drogist worden verkocht, zijn bestemd voor vrouwen. Het geringe aanbod voor mannen bestaat alleen uit de geijkte merken. Ik dacht: er moet meer zijn!’

Op 22 oktober ging de webshop bij SEOshop live. Jackz.nl verkoopt alleen kwaliteitsproducten van het middensegment en hoger. ‘We verkopen geen enkel product dat je bij de Etos kunt kopen,’ vertelt Van den Elzen. ‘Verkoopt de Etos het wel, dan gaat het uit ons assortiment.’

Een goed plan als basis voor succes

Opvallend is dat Jackz.nl vanaf het begin een duidelijk plan had. ‘Ik heb interesse in business modeling,’ zegt Van den Elzen. ‘Ik ben begonnen met een plan voor de webshop. Dat was geen plan van 50 pagina’s, maar echt de basis van wat we wilden gaan doen, wie onze klant zou zijn en in welke behoeften we wilden voorzien tegen welke kosten. Aanvankelijk was het plan om scheermesjes op abonnementsbasis te verkopen, maar toen bleek dat ook anderen dat oppakten, zijn we daar van afgestapt.

Een goede definitie van de doelgroep

Hoe zou je jullie doelgroep omschrijven? ‘Onze typische klant (buyer persona) is een man die verzorging belangrijk vindt en er geld voor over heeft om er goed uit te zien. Het is de moderne man die carrière wil maken, waarschijnlijk tussen de 20 en 50 en nog specifieker tussen de 25 en 40. We liften daarmee dus mee op het barber shop idee.’

Hoe bereiken jullie deze klanten? ‘Dat is soms best lastig want het is een specifieke doelgroep en onze naam geeft ook nog niet veel weg van wat wij verkopen. Ik vergelijk het met vissen. Je gooit een hengel uit, er zitten vissen, maar wat ze lekker vinden weet je nog niet. Daar zijn we gaandeweg achtergekomen. We waren al vrij snel goed vindbaar in de organische zoekresultaten en dat is grotendeels te danken aan de technologie van SEOshop!’

Contact met de doelgroep en het belang van AdWords

Zo’n specifieke doelgroep zal je misschien minder snel via Google bereiken en eerder via bijvoorbeeld Facebook, of werkt dat niet zo? ‘Dat zou je misschien denken, maar onze beste resultaten komen nog steeds uit Google AdWords, naast het organisch (niet-betaalde) verkeer. Sinds kort beheren we AdWords zelf, maar eerder hadden we dat uitbesteed aan Yellowlab. We hebben ook wel eens een pop-up store gehad en hebben ook in een heren modezaak gestaan. Toch is dat eerder belangrijk voor onze branding, dan voor het binnenhalen van nieuwe klanten. Bovendien is het een goede manier om te zien wie je klant nu eigenlijk is. Je ziet hem immers in levende lijve. In die zin is Facebook ook wel relevant. Je volgers geven je een goed idee van wie je doelgroep precies is.”

Waarom SEOshop?

“Hoe we precies bij SEOshop terecht zijn gekomen, weet ik niet meer, maar ik heb wel uitgebreid onderzoek gedaan. Ik kom zelf uit de ICT-sector dus ben bekend met SaaS-technologie (de technologie waar SEOshop gebruik van maakt, red.). Bij een open source-oplossing was de startinvestering te hoog, dus dat was niet een optie voor ons. Ik wist dat ik met de keuze voor een SaaS-platform afhankelijk zou zijn van de development roadmap van SEOshop, maar als jullie platform voor 95% kan doen wat ik wil, dan neem ik dat graag voor lief. Uiteindelijk kon ik dankzij jullie platform full-time aan mijn webshop werken!”

Wat maakt SEOshop uniek? “We waren direct goed vindbaar in de organische zoekresultaten. Bovendien is de backend van de webshop zeer prettig. Ook zijn de apps een ideale toevoeging. We maken nu gebruik van LoyaltyLion, The Feedback Company, MailChimp, MyAbandonedCart en jullie PostNL-integratie.

Nominatie voor de Thuiswinkel Awards

Jullie zijn genomineerd voor de Thuiswinkel Awards en hebben de tweede prijs gewonnen voor de publieksprijs en gaan misschien zelfs wel de vakprijs winnen. Dat moet een geweldig jaar zijn geweest! “We hebben ons bij de eerste gelegenheid aangemeld, dat gaat eigenlijk vrij gemakkelijk en kan je zelf doen. De Thuiswinkel Awards waren met name een manier om wat te leren. Je krijgt scores per categorie, zodat je precies weet waar je klanten wat missen in je webshop. Wat ze precies missen, weet je dan helaas nog niet, dus dat moet je dan zelf nog onderzoeken. Zo begrepen we bijvoorbeeld dat klanten graag nog meer betaalmethoden zouden willen hebben, het is nu aan ons om uit te vinden welke methoden ze dan precies missen. We bieden nu alle betaalmethodes aan die MultiSafepay aanbiedt.’

‘Voor de vakprijs moesten we onze financiële gegevens, onze visie en ons plan bekendmaken. De vakjury kijkt vervolgens naar alle plannen en kiest vervolgens de 5 beste die worden genomineerd. Nu volgt een presentatie voor de vakjury waarmee we meedingen naar de prijs Beste Startende Webshop.’

En de groei lijkt nog niet over te zijn. ‘We groeien nog elke maand. Als je geen klanten verliest, krijg je het vanzelf druk! We maken het contact altijd persoonlijk en sturen bijvoorbeeld altijd een kaartje mee bij iedere verzending. Dan komen mensen terug.’

De concurrentie winnen van grote spelers

‘Als je geen groot budget hebt, moet je wat anders kunnen bieden. Je kunt online mensen je product niet laten ruiken, voelen of proeven. Dat betekent dus dat je de kloof moet zien te dichten. Daarom zijn we begonnen met de PostNL-integratie, zodat we ook avondlevering konden aanbieden en verschillende afleverpunten konden aanbieden. Daarnaast proberen we het bestelproces zo gemakkelijk mogelijk te maken door niet teveel van onze klanten te vragen. Tenslotte bellen we klanten ook om naar hun ervaringen te vragen. Zo’n spontaan telefoontje wordt erg gewaardeerd.

Hoe blijven jullie op de hoogte van de ontwikkelingen in de e-commerce markt? ‘We houden de website van Twinkle Magazine goed in de gaten evenals de website van Emerce. Daarnaast lezen we regelmatig jullie blog.’

Gouden tips en toekomstplannen

Heb je tenslotte nog een goede tip voor andere webwinkeliers? ‘In het verleden raakten verzendingen nog wel eens kwijt. Mogelijk omdat het ergens in het verzendproces werd kwijtgeraakt, of omdat de klant beweerde het niet te hebben ontvangen. Dat kan je dan niet controleren. Nu verzenden we alles als pakket in plaats van als brievenbuspost. Je hebt dan een track-and-trace code, waardoor je zeker weet dat het product is afgeleverd.’

Wat zouden jullie in de toekomst willen doen? ‘Ik zou toch nog graag het servicemodel willen doorvoeren, zodat we automatisch op vastgestelde momenten klanten hun producten kunnen sturen. Ik noem het servicemodel, omdat abonnement klinkt alsof je er aan vast zit. Dat betekent wel dat we waarschijnlijk met een SEOshop-partner moeten samenwerken om dat technisch mogelijk te maken.

‘Ook zou ik nog wel graag een webwinkel in Duitsland en in België willen openen. Ik las je interview met Dierenvilla.nl (Ruim € 120.000 met een Belgische webshop red.), waarna ik me wel afvroeg of dat ook voor ons zou kunnen werken. Als we ook een kwart van onze omzet uit België kunnen halen door onze Nederlandse webshop 1-op-1 te kopiëren naar een Belgisch domein, dan zou dat natuurlijk geweldig zijn!’

Jackz.nl is deze maand Webwinkel van de Maand. Van harte gefeliciteerd en veel succes met jullie nominatie!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.