Hoe je kassasysteem kan helpen om je restaurant zomerklaar te maken

Eindelijk! De zomer komt er aan. Tijd om je terras en restaurant voor te bereiden op de lange relaxte zomeravonden die gaan komen. Natuurlijk ben je zelf een topper in het bedenken van manieren om mensen massaal naar je terras te lokken. Maar vergeet niet dat je restaurantkassasysteem je daarbij op vele manieren kan helpen.

Hoe bied je je gasten de ultieme zomerervaring?

1. Creëer sfeer
Het belangrijkst is dat je je gasten een unieke ervaring op je terras biedt. Creëer een speciale vibe door op specifieke avonden bandjes te boeken, voeg wat sfeerlicht toe (Theelichtjes op de tafels? Staande lichtfakkels?) of plaats andere decoratieve elementen, zoals planten of fonteinen. Een strak, modern kassasysteem kan daarbij de perfecte finishing touch zijn. Als je personeel de terrastafeltjes bedient met iPads, iPhones of iPad mini’s (met daarop de volledige menukaart en handige extra informatie), dan creëer je een uitstraling die indruk maakt.

2. Strakke service op je terras
Een strategische indeling van de zitplaatsen is uiterst belangrijk voor goede klantenservice en een efficiënte bediening. Laten we eerlijk zijn: je tafelindeling verandert naarmate de avond vordert. Gasten plaatsen tafeltjes tegen elkaar en schuiven met stoelen. Dat schept vaak verwarring bij het personeel, dat zich afvraagt wie op welke plek zat. Met behulp van een restaurantkassasysteem en tafelmanagementsoftware, kan je personeel tafels meteen verplaatsen in het systeem en zo precies weergeven wat er gebeurt op je terras. En dat leidt weer tot minder verwarring en meer efficiëntie.

3. Versnel de bediening
Een gouden tip: zet op drukke avonden op je terras, toegewijd bedienend personeel in. Klanten zijn op een mooie zomeravond misschien ietsje geduldiger dan normaal, maar dat geduld kan zo opraken wanneer ze niet bediend worden. Zorg er tijdens het inplannen van je personeel meteen al voor dat je genoeg bedieningsstations of iPads ter beschikking hebt. Je wilt absoluut voorkomen dat je bediening als een kip zonder kop rondrent, terwijl ze onderweg naar de keuken of bar meerdere bestellingen tegelijk proberen te onthouden. Dat draait geheid uit op rampzalige toestanden waarbij klanten de verkeerde maaltijd, drank of rekening krijgen gepresenteerd. Je kunt het bedieningsproces versnellen door een cloud-based kassasysteem te gebruiken. Zo kan je personeel rechtstreeks bestellingen doorsturen naar de keuken, waardoor gerechten in een mum van tijd klaar worden gemaakt en je gasten niet zo lang hoeven te wachten. Met een kassabonprinter voor op het terras kan je personeel klanten efficiënter van dienst zijn aan het eind van de maaltijd. Een gemakkelijke manier om je klanten snel en foutloos hun rekening te geven.

4. Wees voorbereid op het (wisselende) weer
Van het vinden van het juiste buitenbestendige (en aantrekkelijke) meubilair tot hoe om te gaan met insecten: vergeet niet dat je mensen in de buitenlucht bedient en het hen zo comfortabel mogelijk moet maken. Om te beginnen heb je parasols, ruimte voor speciaal outdoor keukengerei en eenvoudig te reinigen meubilair nodig. Terrasverwarmers voor de koelere avonden zijn zeker publiekstrekkers. Zo kun je ook als het seizoen bijna voorbij is, je terras nog openhouden! Het is dan wel een investering, maar mensen houden er nu eenmaal van om zo lang mogelijk buiten te zitten. Je zult zien dat dit je een hogere omzet oplevert.

5. Update je menu
Je menukaart is je troef. Verse producten, unieke drankjes, seizoensspecialiteiten en gezondere keuzes zijn wat mensen van je verwachten tijdens de zwoele zomermaanden. Als je nieuwe en leuke opties toevoegt aan je menukaart, dan moet je restaurantkassasysteem natuurlijk wel flexibele settings hebben waarmee je je menu zo efficiënt mogelijk kunt updaten. Ben je door je voorraad heen? Wil je op het allerlaatste moment nog iets aan de kaart toevoegen? Allemaal geen enkel probleem voor je kassasysteem.

Een terras dat gasten een onvergetelijke ervaring biedt, dat een eigen karakter heeft en dat fantastische service levert, onderscheidt zich van andere restaurants. Met een kassasysteem functioneert je personeel efficiënter en geef je je klanten een nog prettigere ervaring.

Jolien Huizinga

Jolien Huizinga

Marketing Content Specialist bij Lightspeed. Schrijft o.a. blogposts en whitepapers om zelfstandige ondernemers te inspireren en op de hoogte te houden van trends & nieuws op gebied van e-commerce, horeca en retail.