Ken je Mezi, Mona en Watson al?

De Amerikaanse auteur en entrepreneur Tim Ferris heeft in zijn bestseller The four hour work week het concept van de personal outsourcing bekend gemaakt bij het brede publiek. In zijn boek schrijft hij over zijn ervaringen met extreme personal outsourcing. Hij laat zijn persoonlijke assistent in India werkelijk alles regelen: van het onderzoek voor zijn boek tot zelfs zijn online dating. Het klinkt gek, maar wat als wij jou vertellen dat je binnenkort een virtuele persoonlijke assistent hebt die al jouw inkopen voor jou doet?

Een computer, die weet, wat je wilt en het dan automatisch voor jou koopt.

De virtuele persoonlijke assistenten heten Mezi, Mona, Watson of Luka. De grote tech bedrijven werken al jaren aan hun ontwikkeling en tegelijkertijd duiken er ook steeds meer start-ups op die zich met AI shopping bezig houden. Mezi is een voorbeeld van één van deze nieuwe applicaties en heeft zich vooral gespecialiseerd op reizen en shopping, met een pure e-commerce focus. Maar wat kan de app wat je niet zelf kunt? Eigenlijk alles op het internet, waar je zelf geen zin of geen tijd voor hebt. In een chatvenster geef je aan waar je naar op zoek bent of wat je gedaan wilt krijgen, en vervolgens gaat de app aan het werk voor jou. Die leuke trui, die in jouw maat uitverkocht was, die ene vlucht die je eigenlijk goedkoper wilt hebben of de wintersportlocatie die voor alle vrienden even makkelijk bereikbaar moet zijn. Het zou jou uren kosten om zelf alles uit te zoeken en tot het gewenste resultaat te komen. Mezi doet dit allemaal voor je.
Op dit moment zijn er nog échte mensen aan het werk die de Artificial Intelligence (AI) ondersteunen. In de toekomst moet het zo zijn dat de AI 80% van de opdracht uitvoert en 20% wordt gedaan door mensen.

Mezi personal shopping assistant

Grote tech bedrijven zoals bijvoorbeeld Microsoft zijn hier natuurlijk al jaren mee bezig. De Microsoft PSA (Personal Shopping Assistant) is al verkrijgbaar als browser app en werkt een beetje als een vergelijkingssite. Je geeft aan waar je naar op zoek bent, met maat, kleur of merk erbij, en de PSA zal alle beschikbare producten voor je vinden, ook in de verre uithoeken van het internet. De consument verkrijgt volledige transparantie, bespaart tijd en loopt de denkbeeldige winkel uit met de beste deal.

Ondanks dat de technologie nog niet 100% is waar ze moet zijn en nog niet geheel zonder menselijk ingrijpen werkt is er al een breed opgestelde markt ontstaan. Verschillende AI’s voor verschillende doeleinden zijn al verkrijgbaar. De applicatie Kip is de virtuele shopping assistant die gespecialiseerd is op groepsaankopen voor bedrijven en andere teamverbanden. De wereldberoemde supercomputer Watson van IBM steunt de inkoop van medische apparaten en werkt tegelijkertijd als health trainer. Het bedrijf Fluid Retail gebruikt dezelfde Watson als personal shopping AI en fashion adviseur. De software van Insurify biedt een AI-assistent die je kan helpen bij het vinden van de juiste autoverzekering. Voordat de meeste mensen überhaupt op de hoogte zijn van het bestaan van de virtuele shopping assistant zijn er zelfs al niches en sub-markten ontstaan.

Meer weten over succesvol online verkopen?

Onze experts kunnen je adviseren.

Wat betekent dit voor de retail en e-commerce branche?

We weten één ding heel zeker: klanten worden graag geholpen. Technologische ontwikkelingen waarmee de klant écht geholpen wordt en er tijd of geld mee kan besparen zullen altijd aanslaan. Welke veranderingen zullen op ons afkomen?

De zoekdrempel

Vaak worden zoektochten die naar een aankoop zouden kunnen leiden gestaakt, omdat de zoekopdracht niet het gewenste product levert. Het duurt simpelweg te lang om tot de honderdste pagina van de Google-resultaten door te klikken. We geven het op en leven met het frustrerende gevoel dat hetgeen wat wij zoeken ‘ergens op het internet’ wel verkrijgbaar is, wij kunnen het alleen niet vinden. De AI-shopping assistants vinden echter wél wat wij hun laten zoeken. Ze kunnen in een fractie van de tijd die wij voor een zoektocht nodig hebben een veel groter aantal webshops doorzoeken.

Al met al kunnen we van deze ontwikkeling verwachten dat klanten minder vaak in het aankoopproces afhaken en vaker vinden wat zij zoeken. Zoals het er nu naar uit ziet zal AI zorgen voor meer online verkoop. Uiteindelijk is het natuurlijk zo dat wat de consument ten goede komt, ook de handel gaat helpen.

 

Kathrin Beck

Kathrin Beck

Kathrin is Content manager voor het EMEA gebied bij Lightspeed. Na jaren als SEO specialist te hebben gewerkt focust zij zich bij Lightspeed op het schrijven van content en de ontwikkeling van content strategieën .