Speel jij wel de juiste muziek in je zaak?

“Met muziek kan je de omzet van je zaak verhogen.” Die bewering heb je ongetwijfeld al eens eerder gehoord. Betekent dit dat je omzet omhoog gaat zodra je eender welke muziek speelt? Helaas niet. Misschien gebeurt zelfs het omgekeerde en verlaten je klanten je zaak sneller door de muziek die je speelt. Het is dan ook heel erg belangrijk om eerst te weten wat je wil bereiken met muziek en vervolgens de juiste muziek voor dit doel te kiezen.

Wil je werk maken van een betere muziekbeleving in je zaak? Dan zijn er 3 elementen waar je rekening mee moet houden: de context, de subjectieve eigenschappen van muziek en hoe je de muziek kan personaliseren.

Context is key

Kies altijd de muziek in functie van je zaak. Dat lijkt logisch, maar het is meteen één van de meest gemaakte fouten: vaak ga je de muziek afspelen die je zelf graag hoort. Dat is niet altijd de beste keuze. Zorg er steeds voor dat de muziek je concept ondersteunt en kies voor muziek die je aansluit bij de kwaliteit die je wil uitstralen. Een voorbeeld: zelf ben je gek van R&B, maar het publiek van je kledingwinkel bestaat vooral uit mannen die houden van casual en zakelijke kleding. Dan kies je in dit geval beter voor wat funky grooves of cozy jazz in plaats van je favoriete R&B muziek.

Context is dus key. Niet alleen het concept van je zaak, maar ook de omgeving waarin je de muziek speelt en voor welke situatie de muziek dient, bepalen mee welke muziek geschikt is voor je zaak. Het beste effect bereik je wanneer je alles mooi bij elkaar kan laten passen: het interieur, je klanten, de muziek… Maar de context verandert voortdurend. Je moet dus met je muziek inspelen op deze veranderingen. Breng bijvoorbeeld zodra de eerste zonnestralen doorbreken het weer naar binnen met wat opgewekte salsa of gezellige reggae muziek. Als er op een woensdagnamiddag meer jonge mensen je zaak bezoeken, dan kan je op dat moment wat meer moderne hits laten horen. Hou er wel steeds rekening mee dat je muziek kiest die past binnen je algemene concept.

Stuur de sfeer in de juiste richting

Je weet dus nu dat je rekening moet houden met je omgeving. En wat dan met de sfeer van de muziek? De sfeer van een nummer wordt bepaald door een combinatie van verschillende kenmerken: het tempo, de zangstem, de toonaard, het ritme enz. Hoewel de interpretatie van een muzikale sfeer subjectief en dus persoonlijk is, kan je met de juiste muziek toch de sfeer in een bepaalde richting duwen.

Met de rustige jazznummers van Norah Jones creëer je bijvoorbeeld een gezellige sfeer. Muziek met een hoger tempo wordt vaak als opgewekt ervaren en zorgt voor een meer levendige en opgewekte sfeer. Sensuele zangstemmen creëren dan weer een intieme sfeer. Weten welke sfeer je zoekt voor je zaak, is dus erg belangrijk. Op basis hiervan, kan je dan de juiste muziek kiezen.

Ook een POS kassa?

Wij adviseren je graag

Bottom line: You need to be in control

Je hebt het vast al wel begrepen: er is geen vaste formule die je zomaar kan gebruiken om in elke zaak de juiste muziek te toveren. Toch is het belangrijk om grip te krijgen op de muziek die je afspeelt. Gewoon de radio opzetten in je zaak is dus geen goed idee, want dan heb je geen enkele controle over de sfeer die je creëert.

Gelukkig zijn er nu professionele muziekdiensten op de markt waarmee je meteen de juiste muziek voor jouw type van zaak kant-en-klaar kan vinden, met herkenbare namen als Barista Bar, Fashion Store of Quality Food. Hiermee hoef je je geen zorgen te maken als je niet veel van muziek kent, of als je er te weinig tijd voor hebt. Tegelijk geven ze je de volledige controle over de muziek, omdat je alles kan personaliseren. Op die manier geef je je eigen persoonlijke touch aan je muziek. Je kan de muziek heel precies bijsturen op basis van sferen, stijlen, ritmes, jaartallen… en testen wat goed werkt in jouw zaak. Zeker het proberen waard!

Over Tunify

Tunify is dé streaming muziekdienst voor professionele gebruikers. Je hebt Tunify zeker al gehoord in een super gezellige koffiebar of een originele concept store. En wij hebben je misschien al harder doen zweten tijdens een work-out of je helemaal zen gemaakt in de wellness. Wat Tunify zo uniek maakt, is dat je kant-en-klare muziek vindt op basis van het type van je zaak en tegelijk zelf alle touwtjes in handen hebt. Je kan de muziek gemakkelijk personaliseren: zo kan je zelf kiezen of je meer bekende of onbekende muziek wil, of je een gezellige of meer opgewekte sfeer wil enz. Je kan Tunify gratis proberen op www.tunify.com.

Stijn Remels

Stijn Remels

Stijn is Chief Digital Officer bij Tunify. Wanneer hij niet sleutelt aan de digitale strategie van Tunify, dan vertelt hij over de kracht van muziek en wat je allemaal kan bereiken als je wat meer oog (of beter 'oor') hebt voor de muziek in je zaak.