Hoe spreekt u klanten aan in uw webshop: u of jij?

De u/jij-discussie doet online aardig wat stof opwaaien. Is ‘u’ nog wel geschikt voor e-commerce? Is het niet veel te ouderwets? In deze blogpost bespreken we de voors en tegens van beide aanspreekvormen.

Veel onduidelijkheid

Ergens aan het begin van de 20e eeuw begon de jij-vorm aan populariteit te winnen. Met name jongeren gebruikten deze vorm om elkaar aan te spreken. Decennia later werd de vorm ook door jongeren gebruikt om hun ouders aan te spreken en in zekere zin begon daar de onduidelijkheid, want al snel werden jij en u door elkaar gebruikt. Toch hebben we bewust of onbewust wel een onderscheid aangebracht tussen beide vormen. Hieronder geef ik enkele voorbeelden die vast en zeker bekend zullen voorkomen.

“De meeste Nederlanders tussen de dertig en zestig worden tegenwoordig als aangesprokene voortdurend tussen u en jij heen en weer geslingerd. Bij de supermarkt krijg ik u als ik me geschoren heb, maar met stoppels ben ik ‘jij’. U lijkt bedoeld voor het maat- en mantelpak, jij past bij de joggingbroek. Op mijn werk ben ik, ongeacht mijn voorkomen, ‘jij’ voor de collega’s en ‘u’ voor het kantinepersoneel. Mijn studenten bedienen zich van beide. – Jan Erik Grezel op Kennislink.nl

Ook dit voorbeeld zal zeker bekend voorkomen:

“Ik ben 42 jaar en ik word in de kroeg gemakkelijk aangesproken met je of jij. Maar als ik in een netwerkbijeenkomst sta te praten met een jonge ondernemer word ik pijnlijk met u aangesproken. Alsof ik een klap in mijn gezicht krijg. Dat u-woordje geeft mij een gevoel van afstand. Alsof ik niet meer kan meepraten met wat de jonge ondernemer doet en denkt. Aan de andere kant word ik op straat door een kleuter nageroepen: “He jij! Ga ‘s aan de kant….!!” En dan voel ik toch weer het gemis aan respect. Zit dat dan in het woordje jij? Of aan de toon die wordt gebruikt. Terwijl ik merk dat als ik met mijn oma van 85 praat dat ik de woorden u en jij door elkaar gebruik.” – Jolanda Damsma op Landjetekst.nl

De keuze van SEOshop

Ook bij SEOshop hebben we er veel over gediscussieerd en uiteindelijk besloten om voor de u-vorm te kiezen in onze zakelijke communicatie, op het blog, in whitepapers en op onze website. De reden is dat we op deze kanalen nog niet (altijd) precies weten met wie we praten. Zodra er een persoonlijke relatie is opgebouwd, bijvoorbeeld met uw account manager of een medewerker van ons customer operations team, zult u zien dat we ook vaak voor de persoonlijke jij-vorm kiezen.

Dat niet iedereen in de e-commerce branche dezelfde logica volgt, blijkt bijvoorbeeld uit het artikel van Mischa Verheijden op Karel Geenen.

Waarom kiezen voor de u-vorm?

De u-vorm heeft de volgende eigenschappen:

  • Creëert afstand en respect
  • Is zakelijk
  • Geeft een zekere status aan ontvanger
  • Is beleefd en onderscheidend

Voelen we een afstand of willen we die afstand benadrukken dan kiezen we voor de u-vorm.

Waarom kiezen voor de jij-vorm?

De jij-vorm heeft de volgende eigenschappen:

  • Toont solidariteit
  • Is informeel
  • Is gericht op kameraadschap
  • Maakt de relatie vertrouwd

Willen we meer genegenheid, gelijkheid en broederschap dan kiezen we voor de jij-vorm.

Tips voor uw keuze tussen jij en u

Tenslotte geef ik nog graag enkele tips om bovenstaande goed door te kunnen voeren in uw organisatie.

  • Bepaal goed wie u wilt zijn – er is eigenlijk niet echt een goede of verkeerde keuze. De vraag is wie u zelf wilt zijn. Bovenstaande eigenschappen kunnen u helpen om daarbij een keuze te maken die – in ieder geval in uw ogen – het beste bij u past.
  • Onzeker? Leg het eens voor aan uw klanten – twijfelt u toch nog? Vraag het dan ook eens aan uw klanten. Bijvoorbeeld via een poll. Of schrijf er een blogpost over en vraag uw klanten om een reactie.
  • Wees consistent – als u veel wisselt tussen de u- en jij-vorm kan dat rommelig en onprofessioneel overkomen. Zeker wanneer dat in dezelfde tekst gebeurt. Zorg dus dat u dezelfde vorm blijft gebruiken of in ieder geval een duidelijke logica heeft die u blijft toepassen.

Dan rest mij nog twee vragen te stellen: hoe wenst u te worden aangesproken en hoe spreekt u uw eigen klanten aan? Laat het ons weten in de comments!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.