De Kratstoel: een unieke manier om naar het WK te kijken!

Het WK is begonnen en dat betekent ook dat de oranje gadgets overal te vinden zijn. We spraken met Elias Crum, mede-oprichter van BottomsUP, of beter bekend als de Kratstoel. Met de Kratstoel verandert uw eenvoudige bierkrat in een oranje stoel. Hoe komt BottomsUp op dit idee en hoe brengen zij dit aan de man? Lees hier het verhaal.

Ontstaan van de Kratstoel

Tijdens een avond thuis voetbal kijkend met vrienden, zat Jaco Melse op een bierkrat. Hij dacht ‘dit moet confortabeler kunnen’ en zo was het idee van de kratstoel geboren. “Wat begon als een grap, bleek een groot succes te worden”, vertelt mede-oprichter Crum.

De vier vrienden bundelden hun krachten en zo begon BottomsUp. De taken werden vervolgens verdeeld; Jaco Melse dacht alle processen uit, Jos Stoit verzorgde de logistiek, Elias nam de marketing en sales onder zijn hoede en Anne Hup de financiën.

Productie van de Kratstoel

Nu het idee was geboren was de eerste uitdaging het maken van een ontwerp en vervolgens de grotere uitdaging; het vinden van een leverancier. “We hebben zowel China als Nederland in overweging genomen”, vertelt Crum. “Uiteindelijk kozen we voor Nederland. Zo stimuleren we niet alleen de Nederlandse economie, maar kunnen we de stoelen ook sneller verkopen. We wisten immers niet hoeveel we zouden gaan verkopen en hadden alleen een grove inschatting gemaakt. Hadden we voor China gekozen, dan zou een succes betekenen dat we te snel door onze voorraad heen zouden gaan en vervolgens een maand moesten wachten tot de stoelen in Nederland zouden aankomen”.

De sleutel tot succes voor de Kratstoel

Wat maakt de Kratstoel nu zo succesvol? “Het oranjegevoel is allesbepalend. Tijdens het EK zag je dat bijvoorbeeld met de oranje Bavaria-jurkjes. Datzelfde geldt voor Koningsdag (voorheen Koninginnedag). Door de Kratstoel op die dag te verkopen, hebben we ingespeeld op het oranjegevoel”.

“We hebben goed nagedacht over wie de doelgroep voor de Kratstoel is en hebben zo onze marketingcampagnes erg doelgericht kunnen inzetten. Facebook Ads zijn voor ons bijvoorbeeld erg succesvol gebleken. Je kunt hierbij heel specifiek je doelgroep targetten. Daarnaast liggen de kosten vele malen lager (in ons geval 7 cent per klik gemiddeld) dan bij bijvoorbeeld AdWords. Zo hadden we een groot bereik bij de juiste doelgroep met zeer lage kosten!”

Het product werd al snel een hype. Dat kwam niet alleen door de goede timing, maar ook door het inzetten van marketing en PR op de juiste manier. “We hebben een Kratstoel in een met Duct tape dichtgeplakte verhuisdoos naar een aantal journalisten opgestuurd. Met opzet lieten we het er shabby uitzien, om zo veel aandacht voor het pakketje te krijgen. In de doos zat vervolgens een nette brief met daarin het verzoek om een artikel over ons product te schrijven. Verder werd er een DVD bijgevoegd met foto’s van hoge kwaliteit, waarbij de stoel in verschillende contexten geplaatst werd. Zo kwamen we op Telegraaf.nl te staan en op de voorpagina van het Algemeen Dagblad”.

“We hebben veel bedrijven benaderd, zoals bijvoorbeeld Heineken en Albert Heijn, met de vraag of zij interesse hadden in de Kratstoel”, vertelt Crum. “Daar kwam geen positieve reactie op. Toen de Kratstoel echter een hype werd, werden we opeens wel door Gall en Gall benaderd. Dat is dan toch wel grappig als je je bedenkt dat Gall en Gall onderdeel is van Ahold”. De Kratstoel kwam vervolgens in de Makro, een aantal Formido’s en lokale winkels te liggen.

Kratstoel

Van Magento naar Lightspeed

De eerste Kratstoelen werden verkocht via een Magento webwinkel. Waarom koos BottomsUp er vervolgens voor om over te stappen naar Lightspeed? “Magento is een erg mooi systeem. Je kunt hier alles op bouwen wat je wilt, maar er zijn wel hoge opstart- en onderhoudskosten aan verbonden”, legt Crum uit. “Na het EK daalden onze verkopen en was het niet rendabel om de Magento webwinkel te houden. Die hebben we toen gesloten. Nu het WK is begonnen wilden we weer een webwinkel hebben en na wat research te hebben gedaan, kwamen we uit bij SEOshop (nu Lightspeed). Het mooie van Lightspeed is dat we voor zeven tientjes per maand een webwinkel hebben die aan al onze wensen voldoet. We hoeven ons geen zorgen te maken over de hosting en bovendien waren we binnen no time online. Gezien we snel online wilden zijn, was Lightspeed dus de perfecte oplossing voor ons”.

Seizoensproduct en toekomst Kratstoel

De Kratstoel is een seizoensgebonden product. Wordt er ook op andere momenten dan het EK en WK verkocht? “Ja, dat klopt, veruit de meeste verkopen vinden plaats rondom het EK en WK. Toch zijn dat zeker niet de enige momenten. Ons product wordt bijvoorbeeld ook als relatiegeschenk weggegeven. Vaak wordt er dan een logo op de stoel gedrukt. Ook tijdens kerst is de stoel populair en bijvoorbeeld op personeelsfeestjes worden de stoelen gebruikt”.

Tips voor andere webwinkeliers

Als ervaren webwinkeliers hebben jullie vast goede tips voor andere Lightspeed-klanten. “Jazeker! De beste tip die ik kan geven heeft te maken met zelf doen of uitbesteden. Zoals iedere webwinkelier weet, komt er veel kijken bij het beheren van een webwinkel. Negentig procent van al je tijd ben je wel kwijt. Daarom is het handig om dingen uit te besteden die een ander beter kan. Zo kun je je richten op zaken waar je zelf goed in bent.”

“Omdat ik veel ervaring heb met marketing en PR ging dit bij ons vrij gemakkelijk en was het een groot succes. Als je hier weinig ervaring mee hebt, kan dat een stuk lastiger zijn. Toch zijn er in ieder branche wel bloggers en nieuwssites te vinden die iets voor je kunnen publiceren. Dit kan je bekendheid een boost geven en je bereikt op deze manier direct de juiste doelgroep.”

Kratstoel.nl is webwinkel van de maand en verkoopt ook tijdens dit WK de felbegeerde Kratstoel.