Last minute Vaderdag tips voor uw webshop

Vaderdag staat weer voor de deur en dat betekent extra drukke dagen voor de webwinkelier. In deze blogpost geven we aan de hand van een stappenplan tips waarmee u uw webshop hierop kunt voorbereiden.

Stap 1: pas uw webshop aan

Voordat u spannende acties verzint, moet u ervoor zorgen dat uw webshop een Vaderdag uitstraling heeft. Hier volgen enkele tips waarmee u dat kunt realiseren:

  • Pas uw banners aan – pas banners in uw webshop aan en geef ze een Vaderdag uitstraling. U kunt hiervoor unieke foto’s gebruiken van websites als Unsplash, Pixabay of toch gewoon Shutterstock (hoewel deze foto’s minder uniek zijn). Uiteraard kunt u ook een SEOshop Partner vragen om u hierbij te helpen. U vindt deze partners in onze Store.
  • Bouw een Vaderdag landingspagina – richt een landingspagina in uw webshop in die helemaal is gericht op Vaderdag artikelen, inclusief inleidende tekst – maak hierin duidelijk dat al deze producten geschikt zijn als Vaderdag cadeau – en speciale Vaderdag acties. U kunt hiervoor bijvoorbeeld een tekstpagina of categoriepagina aanmaken in uw webshop.
  • Maak een kortingscode aan – maak een speciale Vaderdag kortingscode aan die klanten in uw webshop kunnen gebruiken.
  • Handige apps – als uw webshop meer bezoekers krijgt die niet eerder bij u hebben besteld, zullen zij vaak meer vragen hebben over uw product en service. U kunt deze vragen eenvoudig beantwoorden via – bijvoorbeeld – de chatservice van Zopim. Plaatsen zij een order in uw winkelwagen, maar verlaten vervolgens de winkelwagen zonder af te rekenen, dan kunt u deze potentiële klanten opnieuw bereiken via MyAbandonedCart. Als u uw bezoekers wilt stimuleren om meer te bestellen, kijk dan ook eens naar de app MyCustomerMotivator. Met deze app kunt u bovendien het gebruik van een kortingscode stimuleren. Deze kortingscode kunt u vervolgens ook weer promoten in de MyAbandonedCart e-mails.

Stap 2: benader uw bestaande klanten via e-mail

Nu uw webshop klaar is, is het natuurlijk belangrijk om eerst uw bestaande klanten te informeren. De beste manier om dit te doen, is via e-mail, zodat u in één keer een grote groep klanten kunt bereiken.

  • Stuur een overzicht van uw acties – maak een overzicht van de Vaderdag producten die nieuw zijn, voordeliger zijn en/of zeer uniek zijn voor deze dag. Vergeet niet om duidelijke call-to-actions (bijvoorbeeld bestelknoppen) toe te voegen.
  • Segmenteer uw mailinglijst – met zoveel verschillende klanten, is het raadzaam om uw mailinglijst op te delen zodat u uw bericht beter kunt afstemmen op de ontvanger. U kunt uw lijst bijvoorbeeld als volgt opdelen (mits u deze gegevens heeft):
    • Mannen – mannen zijn natuurlijk de ontvangers van de cadeaus. U kunt uw mannelijke klanten bijvoorbeeld uitnodigen om een wensenlijst aan te maken. Een handige tool die u daarvoor kunt gebruiken is Wishlistr.
    • Vrouwen – vrouwen zijn eigenlijk uw belangrijkste doelgroep rond Vaderdag, want vaak zijn zij degenen die het cadeau kopen. Zorg dus zeker dat zij eenvoudig en zonder veel doorklikken producten kunnen bestellen.
    • Leeftijd – naast een segmentatie op geslacht, kunt u ook denken aan een segmentatie op leeftijd. Ook kinderen zullen immers voor hun vaders producten willen bestellen. Als u deze gegevens heeft, kunt u bijvoorbeeld een aparte mailing sturen naar uw klanten van 16 tot 30 jaar oud.
  • Handige apps – heeft u nog geen softwareprogramma om e-mails te versturen? Kijk dan bijvoorbeeld eens naar de app van Mailchimp.

Stap 3: Maak nieuwe AdWords-campagnes

Om ook nieuwe klanten naar uw webshop te trekken, kunt u Google AdWords inzetten. In de blogpost Snel aan de slag met Google AdWords zonder voorkennis leest u hoe u dit zelf kunt doen, maar uiteraard kunt u dit ook met uw AdWords-partner overleggen.

  • Zoek geschikte zoekwoorden – rond Vaderdag zullen webwinkeliers ook gaan zoeken naar producten met zoekwoorden zoals ‘Vaderdag cadeau’ of ‘cadeau voor vader’. U kunt deze zoekwoorden combineren met zoekwoorden die gerelateerd zijn aan uw product, om zo extra bezoekers naar uw webshop te trekken. Ter inspiratie hebben we een lijst met zoekwoorden opgesteld, die u hier kunt downloaden.
  • Koppel deze campagne aan uw landingspagina – heeft u in stap 1 een speciale landingspagina gemaakt voor Vaderdag? Koppel uw AdWords-campagne dan aan deze pagina. Uw pagina is dan zeer relevant voor uw AdWords-campagne, waardoor uw AdWords-campagne beter converteert.
  • A/B-test uw advertentieteksten – Naast het opzetten van een nieuwe campagne kunt u natuurlijk ook de advertentieteksten van uw andere campagnes A/B-testen. Zo kunt u bijvoorbeeld extra advertenties toevoegen waarin u refereert aan Vaderdag en via een A/B-test met uw bestaande advertenties bepalen welke advertentieteksten in deze periode beter converteren.
  • Handige apps – maakt u gebruik van Adcrowd? Dan kunt u oude bezoekers van uw webshop uitnodigen om terug te komen naar uw webshop via retargeting. Wilt u minder tijd besteden aan AdWords, of heeft u onvoldoende kennis in huis om AdWords zelf te beheren, dan kunt u uw AdWords-campagnes ook automatiseren met AdWords Robot. Wilt u juist meer met AdWords doen, neem dan contact op met onze AdWords-specialisten.

Stap 4: Zet Facebook in om bestaande en nieuwe klanten te bereiken

Aangezien Facebook gaat over sociale relaties is het natuurlijk een geweldige plek om uw Vaderdag producten te promoten. Met deze tips haalt u nog meer uit uw Facebook-pagina.

  • Verander de look-and-feel – verander tijdelijk de banner bovenaan uw Facebook-pagina en geef deze pagina een echte Vaderdag look-and-feel.
  • Zet Facebook Ads in – om nieuwe klanten te bereiken kunt u Facebook Ads inzetten. Stel uw targeting zo in dat in ieder geval vrouwen en 16- tot 30-jarigen bereikt (doelgroep: kinderen).
  • Publiceer grappige content – maak uw bestaande klanten warm voor Vaderdag en publiceer in aanloop naar Vaderdag grappige (of inspirerende) Vaderdag posts. Maak een overzicht van de posts die u wilt plaatsen en plaats deze (bijvoorbeeld) dagelijks op hetzelfde tijdstip.

Stap 5: maak pro-actief gebruik van Twitter

De content die u op Facebook gebruikt kunt u deels ook hergebruiken op Twitter. Het voordeel van Twitter is dat u dankzij hash tags eenvoudiger mensen kunt bereiken die nog geen klant zijn.

  • Maak een lijst van posts – maak een lijst van Vaderdag tweets en plaats deze bijvoorbeeld dagelijks op hetzelfde tijdstip. Maak hierbij gebruik van de hash tag #vaderdag om zoveel mogelijk nieuwe klanten te bereiken.
  • Zoek zelf contact – reageer op tweets van mensen die gebruikmaken van de hash tag #vaderdag.
  • Promoot uw landingspagina – breng ook uw speciale Vaderdag landingspagina onder de aandacht in uw tweets, wanneer dit van meerwaarde is voor uw volgers.

Stap 6: schrijf een blogpost

U kunt uw Vaderdag tips uiteraard ook delen via uw blog. Dit is leuk voor uw bestaande klanten, voor uw volgers op social media (als u deze blogpost deelt) en kan zelfs goed zijn voor uw vindbaarheid in de zoekmachines.

  • Deel uw tips – uw blog is een geweldige plek om tips te delen voor Vaderdag. Het is beter om dit niet commercieel in te steken, maar echt goede tips te delen waar uw klanten echt wat mee kunnen.
  • Plaats een link naar uw landingspagina – uiteraard wilt u wel uw producten verkopen. Plaats daarom wel een banner of in ieder geval een link onderaan de blogpost waarmee u bezoekers doorstuurt naar de speciale landingspagina die u heeft gemaakt.
  • Deel uw blogpost – vergeet niet om uw blogpost te delen via social media. Vergeet op Twitter niet om #vaderdag te gebruiken. Als u nog meer bereik wilt hebben, kunt u zelfs een Facebook Ad opzetten om uw blogpost te promoten.
Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.