Lightspeed Connect trekt 800 bezoekers

Woensdag 26 oktober vond Lightspeed Connect plaats in de Jaarbeurs Utrecht. De kick-off van het retail event voor het MKB werd gedaan door Dax Dasilva, oprichter en CEO van Lightspeed, waarin hij vertelde over het ontstaan van Lightspeed en het succes dat volgde. Daarna volgde de presentatie van Amsterdamse ondernemer Henk Jan Beltman van Tony’s Chocolonely die de aanwezige retailers motiveerde om een positieve indruk te maken, ongeacht wat de grootte van je bedrijf is.

Tegelijkertijd waren er in de kleinere zalen sessies van partners en producttrainingen van Lightspeed. In de ‘transitzone’ stonden alle partners met een informatiestand en konden bezoekers terecht voor een uitgebreide lunch.

Lightspeed Connect The Lightspeed Story Dax Dasilva
‘From an idea, you built a business. From an idea, we built a solution’
Dax Dasilva (CEO, Lightspeed) @daxdasilva

Lightspeed Connect Henk Jan Beltman Tony Chocolonely
“No business is too small to make an impact!” –
Henk Jan Beltman (CEO, Tony’s Chocolonely) @TonyChocolonely


Software voor de kleine retailer

Nadat Dax Dasilva meer vertelde over hoe het ooit begon, had Jean Paul Chauvet (Lightspeed President) na de lunch over het belang van omnichannel. Op de vraag ‘Wie heeft er in de zaal een online winkel?’ stak de meerderheid zijn of haar hand op. Dat is aan de andere kant van de oceaan wel anders, constateerde Jean Paul. In VS en Canada zijn veel winkels die het belang van online niet zien. Gelukkig is dat in Nederland anders, niet voor niks zit Lightspeed’s eCom tak voor het grootste deel in Amsterdam (voorheen SEOshop).

Ongeacht of je nu in de winkelstraat, online en/of mobiel verkoopt, het voornaamste belang is dat je als zelfstandige ondernemer kunt opboksen tegen de grote spelers. Jean Paul Chauvet: “We think of it as an David and Goliath world. We want to give small and medium business owners the technology to compete.” aldus JP. Met de ruim 200 developers die Lightspeed momenteel in dienst heeft gaat die ontwikkeling in rap tempo zorgen voor een omslag in de retailwereld.

Lightspeed Connect 2016

“It’s not only about ecom, not only about retail. It’s one world.”
Jean Paul Chauvet (President, Lightspeed)

Een extra verkoopkanaal
Na de lunch betrad Marieke Voldering, Head of Admarkt bij Marktplaats het hoofdpodium. Zij vertelt: “Veel mensen denken bij Marktplaats aan tweedehandsspullen, maar het blijkt dat veel mensen ook voor nieuwe producten Marktplaats als startpunt gebruiken voor hun zoektocht.” Enkele winkeliers uit de zalen gaven aan veel klanten te halen uit advertenties op Marktplaats. Met als kanttekening dat het succes mede bepaald wordt door de branche waarin je actief bent. Marieke: “Uit data blijkt dat er het meeste zoekvolume zit op de categorieën: telecommunicatie, kleding en doe-het-zelf.”

Over AdMarkt: Als winkelier betaal je per klik. Daarbij is de klik op de advertentie slechts rond de 7 cent en een doorklik ligt op circa 40 cent, afhankelijk van de categorie. In de Lightspeed App Store staan partners zoals Channable en Marktfeed die een koppeling met AdMarkt aanbieden.

Internationaal ondernemen
Uit feedback van de bezoekers van vorig jaar bleek dat mensen graag een grote speler wilden horen spreken. En ook graag informatie wilden over “cross border selling”. En wie is dan een betere match dan Carlos, oprichter van Amazon in Spanje en nu eCommerce Manager bij Heineken? De presentatie van de Carlos zit vol zelfspot en er wordt veel gelachen.

Waarom staat Heineken op een event voor kleine en middelgrote ondernemers? Carlos beantwoordt zijn eigen vraag: “It’s always important to focus on your core business. At Heineken our core business is brewing beer. At Lightspeed the core business is developing software. So if we want to build a webshop, we don’t do it ourself, we call our partner Lightspeed.” En daarin ligt ook meteen het advies voor de zelfstandige winkelier. Carlos adviseert om altijd te focussen op je ‘core’ en de rest uit te besteden, zo hou je meer tijd over om aandacht te besteden aan de dingen waarin je goed bent. Carlos: “And then don’t be afraid, just do it!”

Lightspeed Connect Carlos Marquez eCommerce Manager Heineken

“Define what’s your core, insource. Define what’s non-core, outsource. Tweak on the things which lay in your core.”
Carlos Marquez (Heineken)

Pop-up stores & omnichannel
Afgelopen jaar was voor Lightspeed het jaar van de pop-up stores. Van Kanye tot Hornbach, Spinnin’ Records en Glamour, ze maakten allen gebruik van Lightspeed’s kassasystemen. Het begon met de lancering van ‘Lightspeed’s Pop-up presents..’ een concept waarbij een succesvolle webwinkel een week lang op een A-locatie mocht ervaren hoe het is om een eigen winkel te hebben. Aranka van Voorden en haar succesvolle online merk Jogha durfde de stap te zetten. “Het was een onverwacht succes.”, vertelt Aranka enthousiast. “De kracht van een Pop-up shop zit echt in het contact met klanten. Een offline winkel versterkt je webshop, en andersom.” In de andere zaal spraken Anke de Jong en Lisanne Vrolijk van Glamour over hun pop-up ervaring.

De roadmap voor komend jaar
De afsluitende presentatie was van Ruud Stelder, director Global eCommerce Lightspeed, die net terugkwam van een langweekend China. Met groot enthousiasme sprak hij vanuit het hart van een ondernemer, naar de harten van de ondernemers in de zaal. Er komen dit jaar ontzettend veel nieuwe functies aan, waarvan een deel al is aangekondigd in een blogpost van Ruud en Dax eerder deze maand, maar wanneer iedereen over is van V1 naar V2 gaan dat er nog veel meer worden. Er ligt een waslijst aan wensen klaar. Uiteraard ben je in de softwarebranche nooit uit ontwikkelt. De voornaamste boodschap van Ruud was om de techniek vooral het middel te laten zijn om je onderneming te ondersteunen: “Volg je ondernemersbloed. Pak het vliegtuig naar China, ga daar rond de tafel zitten met leveranciers, maak goede inkoopafspraken en pak meer marge en omzet.”

Een andere tip die hij nog mee gaf is om eens een kijkje te nemen in de Lightspeed App Store en/of bij maatwerkpartners (zoals DotCommerce) om te groeien door te outsourcen. Want wil je groot worden? Dan moet je doen waar je goed in bent.

Ruud Stelder tijdens Lightspeed Connect 2016

Ruud Stelder (Director of Lightspeed eCommerce) presenteert de visie en roadmap voor komend jaar.


Binnenkort zal op deze plek de After Movie te zien zijn. Kun je niet wachten tot volgend jaar? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen in eCom & Retail.

In de andere zalen spraken nog: Ellen Akkerman (Bing, Microsoft), Anke de Jong & Lisanne Vrolijk (Glamour), Jan de Bilt & Ad Uttens (Cutoutcow), Eelco van Wijk (JMango), Kevin Bruggink (Social Blue), Jasper Scheffer (Klarna), Casper Bakker (Picqer), Lucas Freriks (Sooqr), Lukas Hietkamp (ReloadSEO), Rick Bergsma (MultiSafePay), Niels de Peuter (Mempay), Mark Jansen (OOSEOO), Sabi Tolou (SendCloud), Jan Lastuvka (MonkeyData), Thijs van Weerdenburg (Shopmonkey), Aura Kuipers (The Feedback Company).

Lightspeed Connect, vanuit de grote zaal
Lightspeed Connect, Jean Paul Chauvet vanuit de grote zaal
Lightspeed Connect Support Desk
Lightspeed Connect Support Desk
Lightspeed Connect 2016 bezoekers
Lightspeed Connect 2016 bezoekers
Lightspeed promotieteam
Lightspeed Connect promotieteam
The Lightspeed Wall of Fame
The Lightspeed Wall of Fame
SEO expert in 30 minuten in de partnersessie van ReloadSEO
SEO expert in 30 minuten in de partnersessie van ReloadSEO
Lightspeed Connect partner sessie
Partnersessie door The Feedback Company.
Partnerstand Lightspeed Connect 2016
Partnerstands Mempay, JMango, DotCommerce en meer.
Netwerkborrel Lightspeed Connect 2016
Netwerkborrel Lightspeed Connect 2016

Meer foto’s? Bekijk ze op onze Facebookpagina.

Photo credits: Martin Hols

Jolien Huizinga

Jolien Huizinga

Marketing Content Specialist bij Lightspeed. Schrijft o.a. blogposts en whitepapers om zelfstandige ondernemers te inspireren en op de hoogte te houden van trends & nieuws op gebied van e-commerce, horeca en retail.