Lightspeed's eCom new feature: Productbundels

Lightspeed heeft een nieuwe e-commerce functie ontwikkeld: Productbundels (Product Bundles)! Samen met enkele klanten & partners hebben we gewerkt aan de bouw van de nieuwe productbundels functionaliteit. Na veel regels code en testen kunnen we met trost de nieuwe functie beschikbaar maken voor al onze bestaande klanten.

De functie productbundels geeft je namelijk de mogelijkheid om producten (met varianten) in bundel te verkopen, waarbij jouw klanten zelf kunnen kiezen welke combinaties zij willen maken. Je kunt items (met varianten) nu zowel los verkopen als toevoegen aan een bundel.

Om het makkelijk te maken, hierbij een voorbeeld wat het betekent voor de klant. In dit voorbeeld krijgt de klant korting bij het kopen van producten in combinatie met andere producten. (Een andere productbundel-mogelijkheid is het aanbieden van een vast bedrag voor een productbundel.)

Example_productbundle_ecom

In dit geval zie je dus dat de klant 9% korting krijgt op de producten in de bundel (wat neerkomt op een bedrag van € 100,-). Wanneer jij als webshop-eigenaar een bundel aanmaakt in de backoffice, dan geef je de mogelijkheid aan jouw klanten om een product te kopen, met daarbij een bundel die bestaat uit andere producten waarop ze korting krijgen.

Hoe werkt productbundels in de backoffice?

In principe heel simpel, maar uiteraard kun je desgewenst altijd meer informatie terugvinden in de handleiding. Je creëert een bundel die bestaat uit een aantal producten, hier geef je ook aan hoeveel korting je wilt geven op die bundel; zoals gezegd kan dit een vast bedrag zijn of een kortingspercentage. Je kunt ook in z’n geheel een product toevoegen, met alle varianten daarin. De bezoeker kan dan zelf kiezen welke variant ze bij de bundel willen.

Vervolgens kun je deze bundel aan elk product koppelen; je hoeft dus niet meer voor elk product een nieuwe bundel te maken! Daarbij kun je nu, eveneens in tegenstelling tot de oude backoffice, meer dan vijf producten toevoegen aan je bundel.

Om het wellicht nog aantrekkelijker te maken voor je bezoekers, kun je kortingsregels en kortingscodes ook laten gelden voor je bundel.

We willen je graag aanmoedigen om het zo snel mogelijk te gaan gebruiken, dan wordt het allemaal een stuk eenvoudiger! Mocht je er niet uitkomen, schroom dan niet om contact op te nemen met onze supportafdeling of te kijken naar de handleiding. Overigens, gebruik je nu bundels in de huidige backoffice? Dan kun je deze het beste ‘met rust laten’ en nieuwe bundels gaan aanmaken in de nieuwe backoffice!

Waarom bundelverkoop werkt

Bundelverkoop zorgt voor een hogere omloopsnelheid. Mensen zijn namelijk geneigd meer te kopen, wanneer je hun gerelateerde producten aanbiedt. Een voorbeeld van productbundeling is zoals Chocolate Company dat doet. Maak een voorselectie van producten, zodat je op een gemakkelijke manier cross-selling kan toepassen. In de afbeelding hieronder weergeven als een totaalpakket, maar de samenstelling bestaat uit losse producten.

mix-high-chocat-home-mix
Bundel je producten tot een pakket, zoals webshop Chocolate Company doet.

Of gebruik de bundel als up-sell methode op basis van een hoofdproduct, zoals hobbywinkel Scenery Workshop dit aanbiedt. Qua voorraadbeheer werkt het precies hetzelfde, maar het verschil zit hem in de titel en de afbeelding.

 

productbundel_ecommerce_feature
Klikt een klant een product aan? Upsell dan direct een pakketvorm.

Nu jij nog!

We hopen dat je met deze informatie en voorbeelden snel aan de slag gaat en je shop tot een nog groter succes gaat maken. Mocht je nog vragen hebben, dan zijn er natuurlijk altijd nog onze supportheld(inn)en voor een helpende hand!

Stefan van Riessen

Stefan van Riessen

Stefan is IT Program Manager van Lightspeed en daarmee verantwoordelijk voor alle projecten die een gezamenlijk doel hebben. Dit doet hij vanuit het eCommerce software-development team. Verder pakt hij regelmatig de wielrenfiets, hardloopschoenen of het voetbaltenue uit de kast om energie voor nieuwe ideeën op te doen!