Lightspeed & Folk onthullen 5 retailtrends voor 2020

Lightspeed & Folk onthullen 5 retailtrends voor 2020

Retail is niet dood, het evolueert.

Lightspeed en Folk hebben samengewerkt om dé vijf grote retailtrends voor 2020 te onthullen, dankzij secundair onderzoek en interne experts die de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van retail hebben achterhaald. Ontdek hoe grote en kleine retailers deze trends in hun voordeel kunnen gebruiken. 

Discussies over de impact van technologie op retail hebben veel onrust veroorzaakt. Maar een paar jaar nadat de “retail-apocalyps” werd aangekondigd, blijft fysiek shoppen het voorkeurskanaal voor de meeste Amerikaanse consumenten (Statista meldt totale winkelverkopen op $5,35 miljard versus slechts $547 miljard online, hoewel e-commerce sneller groeit). Ook in Europa is fysiek winkelen nog altijd springlevend.

Fysieke retailers die omnichannel verkopen en nieuwe technologieën overnemen, worden beloond met een recordgroei, verhoogde klantbetrokkenheid en de mogelijkheid om nieuwe internationale markten te betreden. Het blijkt dat de grote winkelketens niet de enigen zijn die weten hoe ze technologie in hun voordeel kunnen gebruiken. 

Hoewel de traditionele detailhandel zijn einde heeft bereikt, leeft de sector als een geheel. Een nieuw tijdperk is aangebroken: van ervaringsgerichte winkelruimtes tot geavanceerde betalingsopties!

Top retailtrends voor 2020

  1. Personalisatie op een geheel nieuw niveau
  2. Retailreuzen worden kleiner
  3. Eco-logistiek
  4. Discrete technologie
  5. De toekomst van prijzen en betalingen

1. Personalisatie op een geheel nieuw niveau

Hoewel hyper-gepersonaliseerde retail nog in de kinderschoenen staat, beginnen retailers in realtime te reageren op de unieke voorkeuren van klanten, zowel in fysieke winkels als online. Dit is dan ook een van de grootste retailtrends voor 2020. De meeste retailers verwachten de komende drie jaar ongeveer 18% meer te investeren in personalisatie, terwijl voor de topretailers een stijging van 30% wordt verwacht.

De drie gebieden die waarschijnlijk de grootste investeringen vereisen zijn voorraad, productie en maatwerk.

63% van de consumenten wil gepersonaliseerde aanbevelingen

Aangepaste voorraad

62% van de consumenten verwacht nu dat bedrijven hen gepersonaliseerde kortingen, aanbiedingen en aanbevelingen sturen op basis van hun winkel- en online aankoopgeschiedenis. Retailers kunnen op hun beurt voorraad en marketing aanpassen gebaseerd op wat de consument koopt. Omnichannel, loyaliteits- en klantrelatiebeheer (CRM) -programma’s kunnen daarbij helpen.

Amazon 4 – Star

Deze flagship store in Manhattan brengt het online beoordelingssysteem van Amazon tot leven. Onderverdeeld in afdelingen zoals “Meest toegevoegd aan wishlists” en “Samen gekocht”, weerspiegelt het direct de voorkeuren van online shoppers, met toevoeging van lokale voorkeuren zoals “New York trends”. 

Nike Melrose

Deze winkel aan Melrose Avenue in Los Angeles gebruikt online shoppinggegevens om voorraadbeslissingen te maken. Voorraad wordt beheerd op basis van de voorkeuren verzameld door leden van het loyaliteitsprogramma van NikePlus. Nike introduceert om de twee weken nieuwe voorraad op basis van de data om lokale shoppers geïnteresseerd te houden.

Als we zeggen” door Melrose “, bedoelen we dat dit assortiment wordt gecreëerd door hun smaken, voorkeuren en aankopen. – Michael Martin, vice-president van digitale producten, Nike 

De opkomst van custom manufacturing

Gepersonaliseerde productie combineert 3D-printen, sensoren, robotica en geavanceerde productsimulatie. De nieuwe generatie van personalisatie wordt gedreven door robotica en connected apparaten in fabrieken en bij leveranciers. 

Ambachtsman en retailer Joann laat kopers hun eigen stoffen ontwerpen met MyFabric, en laat deze printen met behulp van digitale textieltechnologie van WeaveUp en Glowforge, een 3D laserprint startup. Bij Adidas AM4 (“Adidas Made For”) kunnen klanten hardloopschoenen kopen die speciaal zijn ontworpen voor het terrein en het lokale weer met behulp van data en inzichten van lokale hardlopers. Het doel, volgens Gil Steyaert, lid van de raad van bestuur, is “volledige personalisatie, zonder in te leveren op snelheid.”

Gedreven door technologie, zal de vraag naar personalisatie een nieuw tijdperk van micro-commerce en designer-driven retail inluiden. In plaats van monolithische entiteiten die produceren en consumenten die consumeren, gaan we een nieuwe fase van creatieve consumptie in waarin consumenten zelf zullen ontwerpen en produceren, terwijl merken meer zullen functioneren als dienstverleners. – Retail Futures, Community Commerce, LSN Global, 2019

Net zoals Adidas werkt met 3D Carbon om op maat gemaakte kleding op aanvraag te maken en op te schalen, geven kleinere retailers zoals MyMuesli hun klanten de kans om online hun eigen muesli samen te stellen, die ze vervolgens in de winkel kunnen ophalen of laten verzenden. 

Van initialen tot op maat gemaakte hardloopschoenen, personalisatie trends voorspellen een toekomst waarin consumenten makers worden. Retailers die hun klanten creatieve controle geven over de producten die ze kopen, zijn goed gepositioneerd om brand loyalty op te bouwen en hun producten te onderscheiden van die van hun concurrenten. 

Dit is wat je kunt doen:

Kleine en middelgrote bedrijven hebben de unieke kans om producten en ervaringen aan te bieden die net zo divers zijn als hun klanten, wat de klantloyaliteit ten goede komt. Kies tools die je helpen je personalisatie-inspanningen op te voeren, van gedetailleerde klantprofielen tot functies waarmee je gepersonaliseerde producten kunt verkopen door artikelen op te groeperen.

2. Retailreuzen worden kleiner

Volgens de Verenigde Naties zal meer dan tweederde van de totale wereldbevolking in 2050 in grote steden of stedelijke gebieden wonen. Terwijl hun potentiële klanten zich vestigen in deze dichtbevolkte stedelijke centra, zien we grote retailers winkels in gigantische winkelcentra buiten de stad sluiten, ten behoeve van kleinere winkels in drukke stedelijke centra.

Met een kleinere vloeroppervlakte, goedkopere huurcontracten, lagere loonkosten en minder voorraad helpen deze nieuwe winkels grote bedrijven zoals IKEA om op kleinere schaal dichter bij hun klanten te komen.

Pioniers

IKEA

De Zweedse meubelgigant lanceerde een reeks kleinschalige stedelijke winkels, testconcepten variërend van een servicegerichte verkoopruimte tot een ervaringsgerichte keukenshowroom ontworpen voor workshops.

Target

Deze Amerikaanse winkel- en supermarktketen heeft kleine winkels geopend in stedelijke en universitaire steden om online en winkelverkoop te stimuleren en het bedrijf te helpen concurreren met reuzen zoals Walmart en Amazon. “Deze winkels helpen ons nieuwe wijken te betreden waar een grote winkel niet geschikt zou zijn”, zegt CEO Brian Cornell. 

Kohl’s

Dit merk verkleinde opzettelijk de schaal van hun winkels. Het doel? Overbodige voorraad verminderen, zodat ze beter op trends kunnen reageren en klanten effectiever kunt bedienen. Dankzij partnerships met Amazon en Aldi kunnen ze de winst van elke vierkante meter maximaliseren

Terwijl sommige retailers naar het stadscentrum verhuizen, bereiken anderen hun urban klanten via micro-fulfilmentcentra. Deze kleine magazijnen helpen grote online retailers lokale bestellingen te verwerken. De kosten van de leveringen worden verminderd doordat de afstand tussen het magazijn en de klant kleiner is

Dit lijkt misschien slecht nieuws voor kleine en middelgrote bedrijven die voorheen het voordeel hadden van hun aanwezigheid in stadscentra. Maar midden en klein bedrijven (MKB’s) bevinden zich in een unieke positie dankzij hun expertise en hun vermogen om authentieke en gepersonaliseerde relaties met hun klanten op te bouwen.

Met platforms zoals Lightspeed, die de MKB’s toegang geeft tot geavanceerde managementtools, is er niet langer een strijd om middelen, maar een strijd om authenticiteit. 

Dit is wat je kunt doen:

MKB’s zullen in toenemende mate worden geconfronteerd met de invasie van retailreuzen op hun grondgebied. Bereid je bedrijf voor met de tools die je nodig heeft om te concurreren met grote retailers, en laat ze in je voordeel werken door alle aspecten, van voorraad tot transacties, zo efficiënt mogelijk te beheren. Als je een kassasysteem zoals Lightspeed Retail gebruikt om inzichten te halen uit je verkoop- en klantgegevens, kun je je positie als specialist enkel versterken. 

3. Eco-logistiek

Het is gebruikelijk om te denken dat kleine en middelgrote bedrijven niet kunnen concurreren met retailreuzen. Maar terwijl milieu-icoon Greta Thunberg mensen minder laat vliegen om klimaatverandering te bestrijden, belooft Amazon om tegen 2030 de helft van zijn leveringen CO2-neutraal te maken.

Het uitvoeren van bestellingen met respect voor het milieu

Snelle levering heeft twee kanten: klanten eisen het, maar de impact op het milieu is enorm. De belofte van Amazon Prime om binnen één dag te leveren belichaamt de milieuonvriendelijke visie van grote retailers, terwijl elke extra dag dat je wacht op je levering, een vermindering van CO2 uitstoot betekent. Zoals Josué Velázquez-Martínez, hoogleraar duurzame logistiek bij MIT, opmerkt: “Als je bereid bent om een ​​week te wachten, is het alsof je 20 bomen doodt in plaats van 100.” 

Studies tonen aan dat consumenten in toenemende mate bereid zijn om bezorgsnelheid op te offeren om hun CO2-voetafdruk te verkleinen. In één onderzoek was 52% van de Mexicaanse consumenten bereid een langzamere levertijd te accepteren als ze op het moment van betaling te horen kregen dat het bomen zou sparen. Jenic Mantashian, uitvoerend vice-president van BVA Nudge Unit, stelt voor klanten te belonen met loyaltypunten als ze kiezen voor de groenere bezorgoptie.

Merken beginnen in te zien dat hun digitale bedrijfsmodellen écht effect hebben op luchtkwaliteit en afval, en ontwikkelen milieuvriendelijke manieren om goederen te leveren en retouren te verwerken.

Pioniers

UPS

Dit bedrijf test momenteel een algoritme dat is ontworpen om de gemiddelde dagelijkse afstand te verminderen die door zijn bestelauto’s wordt afgelegd. Dit bespaart tijd, verlaagt de kosten en vermindert de CO2-uitstoot. 

Kanel

Alle verpakkingen van dit geheel natuurlijke specerijenbedrijf zijn volledig recycleerbaar, composteerbaar of biologisch afbreekbaar. Dit streven naar duurzaamheid strekt zich uit tot hun winkelervaring – hun kleine kiosken zijn cashless en gebruiken de omnichannel-oplossing van Lightspeed. 

Harper Wilde

Klanten kunnen de bezorgdozen van dit bh-merk gebruiken om oude beha’s (van elk merk) kostenloos terug te sturen; ze worden vervolgens gerecycleerd of hergebruikt in samenwerking met For Days. 

Allbirds

Dit bedrijf maakt hardloopschoenen van duurzame materialen zoals gerecyclede flessen, merinowol en ricinusolie. Naast de minimale gerecyclede kartonnen verpakkingen – de schoenendoos is de verzenddoos – streeft het bedrijf ernaar om binnen een jaar CO2-neutraal te worden. 

Gebruik cloud computing om de uitstoot met meer dan 90% te verminderen

Voor zelfstandige retailers die kosten willen besparen en duurzaamheid willen stimuleren, is cloud computing een gemakkelijke en betaalbare eerste stap. Cloudgebaseerde platforms zijn 93% energiezuiniger, met tot 98% minder CO2-uitstoot dan on-premises datacenters. 

Door hun kassa te verplaatsen naar een cloud-kassasysteem, kunnen zelfstandige retailers hun CO2-voetafdruk verkleinen en tegelijkertijd verkoop-, klant- en werknemersgegevens benutten om hun bedrijf te laten groeien.

Gabriela Hearst

Gabriela Hearst is een van de meest invloedrijke ontwerpers van New York, bekend om haar elegante collecties. Duurzaamheid is de kern van het merk: meer dan 25% van de handgemaakte collecties zijn gemaakt van materialen die anders op stortplaatsen zouden zijn beland. In november 2019 organiseerde ze de eerste CO2-neutrale modeshow tijdens de New York Fashion Week, in samenwerking met EcoAct, en maakte ze een aanzienlijke donatie aan het Hifadhi-Livelihoods-project in Kenia.

Dit is wat je kunt doen:

Met de trend van duurzame handel, zijn zelfstandige retailers in een unieke positie om hiervan te profiteren. Door lokale klanten te bedienen, cloud-technologie te gebruiken en milieuvriendelijke levering- en verpakkingsopties aan te bieden, kunnen zelfstandigen hun klanten nog beter bedienen dan multinationals.

4. Discrete technologie

Er was een tijd dat in-store-technologie, zoals slimme spiegels en augmented reality, de toekomst leek te zijn. Online handel biedt consumenten de kans om te browsen en te winkelen zonder hun huis te verlaten. Maar consumenten zijn steeds ambivalenter over onpersoonlijke technologie. Retailers die een beeld van warmte en nabijheid willen projecteren, richten hun producten en diensten op de kracht van menselijke interactie en gebruiken technologie op een veel discretere manier.

59% van de consumenten is van mening dat bedrijven het menselijke contact binnen de klantervaring hebben verloren. 

Klanten verlangen naar menselijke interactie

Terwijl 3% van de Amerikaanse consumenten aangeeft dat ze willen dat hun ervaring zo geautomatiseerd mogelijk is, zegt 82% meer menselijke interactie te willen. In een wereld van elektronische handel en chatbots is menselijke interactie een punt van differentiatie geworden tussen kleine concurrenten en hun grote concurrenten. 

Zelfstandige retailers die dit voordeel willen verdubbelen, moeten vertrouwen op mobiele en discrete technologie die hoogwaardige interactie met klanten bevordert. In plaats van face-to-face contact te vervangen, maken discrete tools zoals iPad kassasystemen het voor je team gemakkelijker om ter plekke persoonlijke service aan te bieden.

Meer menselijke interacties = grotere omzet, tevreden klanten

Klanten kopen meer wanneer ze met iemand persoonlijk in contact zijn. Hoe meer tijd een klant doorbrengt met een verkoper, hoe hoger de transactiewaarde. In de NBA-winkel in New York stegen de conversies met 182% toen klanten zich bij een verkoper meldden. Klanten die 10 minuten of meer rondkeken, gaven 370% meer uit dan klanten die vier minuten of minder in de winkel doorbrachten. 

Lightspeed x SHAW Pop-Up Opening © Leyla Hesna

Sociale kopers

Zelfstandige bedrijven slagen wanneer ze een strategie bepalen die discrete technologie en een zichtbare menselijke benadering combineren om een memorabele winkelervaring te creëren.

Retail is een sociale activiteit; hoewel technologie ons de kans geeft om vanaf onze zetel te shoppen, willen shoppers menselijke interacties hebben, en onderzoek toont aan dat deze generaties hun geld uitgeven aan ervaringen die dat bieden. – Rebekah Matheny, universitair docent interieurontwerp, Ohio State University 

Retail Insider vertelt:

Naarmate dat de verwachtingen van klanten blijven veranderen, de behoefte aan technische ondersteuning toeneemt, en het aantal connected devices toeneemt, wordt de rol van face-to-face klantenservice alleen maar belangrijker voor klanttevredenheid.

Dit is wat je kunt doen:

Vriendelijke en gastvrije service wordt altijd meer gewaardeerd dan geavanceerde technologie. Gebruik technologie om het menselijke element van je bedrijf te verbeteren in plaats van te vervangen. Elk contactpunt moet zowel menselijk als uniek zijn voor je merk.

5. De toekomst van prijzen en betaling

Hoewel de meeste handelaren net wennen aan mobiele betalingen, lijkt de verwerking van biometrische betalingen – betaling per vingerafdruk of andere biologische handtekening – nabij. 80% van de Gen Z consumenten verwacht dat biometrie de komende vijf jaar deel uitmaakt van hun digitale ervaring.

Biometrie: handmatige betaling 

Whole Foods klanten kunnen binnenkort hun boodschappen betalen met behulp van nieuwe technologie van Amazon: biometrische handmatige betaling. Deze technologie scant een biometrische handafdruk, zodat klanten in slechts 300 milliseconden kunnen betalen, vergeleken met de vier seconden die nodig zijn om met een kaart te betalen.

Een andere variant van dit soort betaling is Fingopay, dat de vingertoppen van een klant scant om de betaling af te handelen. 

Biometrie: betaling door gezichtsherkenning

Gezichtsherkenningstechnologie verspreidt zich snel en wordt een krachtig, veelzijdig hulpmiddel voor retailers. SnapPay heeft in Noord-Amerika een gezichtsherkenningsbetaalplatform gelanceerd waarmee consumenten digitaal kunnen betalen met een biometrische snapshot – zonder een portemonnee of telefoon. 

Ondanks de voordelen, bleek uit een recent onderzoek van het Pew Research Center dat slechts een derde van de Amerikanen technische bedrijven vertrouwt die gebruik maken van gezichtsherkenning. Retailers moeten op de hoogte zijn van de transparantie van gegevens en de veiligheid en privacy van hun klanten waarborgen. 

Ruti

Moderetailer Ruti gebruikt gezichtsherkenningstechnologie om koopgewoonten, voorkeuren en maten te verzamelen in het klantenbestand, wat geïntegreerd is in het Lightspeed-kassasysteem. Wanneer een klant terugkeert naar de winkel, worden zijn/haar voorkeuren gedeeld met een verkoopmedewerker die gepersonaliseerde aanbevelingen doet – in de juiste maat en kleur. In plaats van menselijke interacties te belemmeren, biedt dit soort geavanceerde technologie een betere winkelervaring voor de moderne consument. 

Dynamische prijzen

Dynamische prijzen worden nog steeds toegepast door retailers, zowel online als offline. Simpel uitgelegd: wanneer de prijs van een product continu in realtime wordt aangepast aan vraag en aanbod.

Dynamische prijsstrategieën kunnen de winst met maximaal 25% verhogen doordat ze overbevoorrading kunnen voorkomen en vraag en aanbod in evenwicht kunnen brengen.

Voor zelfstandige retailers is dynamische prijsstelling geen verre realiteit. Als trends doorgaan, kun je mogelijk automatisch prijzen wijzigen als reactie op vraag en aanbod. In de tussentijd is je grootste strategische troef je kassasysteem en je data-gedreven analytische rapporten om te zien welke producten het beste verkopen, wanneer, waar en voor hoeveel. 

Dit is wat je kunt doen:

Hoewel je klanten niet zo snel met een vingerafdruk betalen, moet je als verkoper je strategische prijzen bepalen en ervoor zorgen dat betalingen zo snel, probleemloos en veilig mogelijk zijn. Automatiseer je betalingen zodat alles soepel en intuïtief verloopt. Voer gedetailleerde verkoop- en voorraadrapporten uit en pas de prijzen indien nodig aan om winst en omzet te maximaliseren.

De grootste retailtrends voor 2020: de belangrijkste conclusies 

Naarmate dat omnichannel loyaltyprogramma’s toegankelijker worden, zullen hyper-gepersonaliseerde voorraad, promoties en aanbiedingen in de winkel en online steeds belangrijker worden voor ondernemers.

Terwijl grote winkelketens kleine winkelruimtes in dichtbevolkte stadscentra blijven openen, moeten zelfstandige winkeliers hun sterke punten gebruiken en persoonlijke relaties met hun klanten bevorderen. Op deze manier kunnen ze zich in het hart van hun gemeenschap positioneren en de loyaliteit van lokale klanten winnen.

Vanwege hun kleine operationele omvang en klantenbestand, zijn zelfstandige retailers in een unieke positie om snel cloud-gebaseerde technologie, duurzame order- en retourverwerking te implementeren en meer klanten te werven, op een duurzame manier.

Onderzoek suggereert een sterke wens van consumenten voor een meer menselijke en persoonlijke winkelbeleving. Zelfstandige retailers die investeren in discrete retailtechnologie kunnen profiteren van een grotere transactie-efficiëntie en tegelijkertijd de kwaliteit van hun klantinteracties verbeteren.

Naarmate dat geïntegreerde betalingsverwerking en voorraadbeheer blijven verbeteren, wordt van zelfstandige retailers verwacht dat zij op zoek gaan naar nieuwe betalingsopties en prijsstrategieën, waardoor zij beter kunnen concurreren met grote detailhandelaren. 

Lightspeed banner

Break-even analyse: bereken jouw break-even punt

Break-even analyse: bereken jouw break-even punt