Lightspeed onderzoekt: feestmaal is belangrijker dan cadeaus tijdens de feestdagen

Lightspeed onderzoekt: feestmaal is belangrijker dan cadeaus tijdens de feestdagen

Lightspeed heeft een onderzoek gedaan naar het winkelgedrag van Nederlanders tijdens de feestdagen. Daar zijn verschillende interessante resultaten uitgekomen. Een van de opvallendste uitkomsten uit het onderzoek, waaraan 1001 respondenten deelnamen, is dat Nederlanders eten het hoogst op de prioriteitenlijst hebben staan: maar liefst twee op de vijf Nederlanders (39%) geeft hier tijdens de feestdagen het meeste geld aan uit. Op de tweede plaats komen de cadeaus (29%). In deze blog lees je nog veel meer interessante inzichten die uit het onderzoek zijn gekomen.

Feestmaal op nummer 1 tijdens de feestdagen

Wie dacht dat cadeaus met stip op nummer 1 van uitgaven tijdens de feestdagen zouden staan heeft het mis. Nederlanders geven het liefst geld uit aan eten. Het minste geld wordt besteed aan kleding (7%) en decoratie voor het huis en de tuin (4%). 

Bij jongeren zie je meer een balans tussen de uitgaven aan eten en cadeaus: 18 tot 35-jarigen geven evenveel uit aan cadeaus (35%) als aan eten (36%). Vanaf 35 jaar wordt eten belangrijker: 44% geeft zijn geld primair uit aan eten, ten opzichte van nog maar 25% aan cadeaus.

Feestdagen eettafel

Prijs is leidend in de keuze voor online of offline winkelen

De meeste Nederlanders (26%) geven tussen de 10 en 25 euro uit aan cadeaus voor hun geliefden. Een kwart (23%) van de Nederlanders geeft het liefst cadeaus van 25 tot 50 euro. De cadeau-inkopen worden zowel online als in de fysieke winkel gedaan. Nederlanders laten de keuze tussen online en offline shoppen vooral afhangen van de prijs (37%). Het weer heeft het minste invloed op hun keuze (3,8%).  

De cadeaus worden pas vrij laat ingeslagen: maar liefst 42% koopt hun cadeaus in december, in plaats van november (29%).

Spullen winnen het van de belevingen

Het kopen van belevingen maakt mensen gelukkiger dan het kopen van spullen. Toch zijn materiële cadeaus veel meer in trek dan belevingen: enkel 5% geeft reizen of een dagtrip cadeau. Cadeaus gericht op hobby’s (30%) zijn het populairst. Vrouwen kiezen nog net wat vaker voor kleding of accessoires: 26% ten opzichte van 24% voor hobby gerelateerde cadeaus.

Retail banner holiday readiness

Ben jij als retailer klaar voor het drukste seizoen van het jaar?

Met november al in volle gang en de drukste maand nog in het verschiet, wordt het dus flink aanpoten voor retailers. Met de resultaten van het retail onderzoek in het achterhoofd kun je nog last-minute beslissingen nemen voor jouw onderneming. Om je klaar te stomen voor het drukke feestseizoen heeft Lightspeed twee gratis gidsen voor jou: 100x marketing & eCommerce tips en 3x tips voor meer omzet tijdens de feestdagen.