Lightspeed talks tech: Mens vs Machine

In de wereld van ontwikkelaars is het bijna onvermijdelijk: ooit tijdens het software development process je werk moeten kunnen uitleggen aan de niet-technische medemens. Ik gebruik de term ‘medemens’ doelbewust omdat je bij dit soort gesprekken het verschil tussen mens en machine echt aanvoelt. Ik gebruik programmeertalen als ik met mijn computer ‘praat’, maar een andere taal wanneer ik het verwachte gedrag van mijn codereeksen into features en fixes wil verhalen naar collega’s en klanten. Hoewel communicatie met een mens versus een machine dus erg kan verschillen, hoeft dit geen schaduwkant voor ontwikkelaars te zijn. Hier is mijn aanpak om een technisch verhaal helder te communiceren naar collega’s en klanten.

Om developers-taal begrijpelijk te maken voor anderen, moeten we allereerst onze rol als communicator begrijpen. Welke invloed heeft mijn positie op de manier waarop ik communiceer?

Neem als voorbeeld API-toegangstokens, iets wat voor ontwikkelaars een simpel concept is, maar wat sommige ondersteuningsmedewerker met moeite kunnen bevatten. Ik moet me bewust zijn van zaken die ik als vanzelfsprekend beschouw, zodat ik geen belangrijke details weglaat die wel belangrijk zijn. In het geval van API-toegangscodes kan ik developerstaal maar beter even vermijden. Als ik in plaats daarvan een vergelijkbaar verhaal van een deur en een sleutel gebruik, wordt het verhaal veel eerder begrepen.

De volgende stap: onze collega’s leren te begrijpen zodat we effectiever kunnen communiceren. Begin met een onderzoek naar hun functie en pas jouw verhaal daarop aan. Welke informatie is voor deze persoon belangrijk? Is deze persoon technisch ingesteld? Begrijp ik de vraag die mij wordt gesteld? Begrijpt deze persoon mijn antwoord? En het allerbelangrijkste: waar heeft deze persoon mijn informatie voor nodig? Wat gaan ze ermee doen? Hoe kan ik daarbij helpen?

Toen wij bijvoorbeeld de nieuwe zijbalk ontwikkelden, verzamelden we eerst inzichten van klanten op ons forum en in de NPS-feedbacktool. Hieruit bleek dat verkopers ons systeem – en vooral onze zijbalk – niet gebruiksvriendelijk genoeg vonden. We wilden deze feature dus meer gebruiksvriendelijk maken, maar ontdekten dat er verschillende ideeën zijn over de term ‘gebruiksvriendelijkheid’ tussen afdelingen. Voor het designteam zou dit een mooi ontwerp met logische opbouw betekenen. Maar voor ons Front-end team betekent gebruiksvriendelijkheid een zo kort mogelijke laadtijd van de app.

Dashboard-Lightspeed-eCom

Uiteindelijk werden deze definities samengevoegd, wat leidde tot een nieuwe zijbalk die onze app overzichtelijker maakt en de laadtijd verkort dankzij de nieuwe Front-end technologie. Heldere en transparante communicatie bracht onze ideeën bij elkaar en hielp ons een dynamische oplossing voor onze verkopers te ontwikkelen.

En dan mijn laatste punt: als ontwikkelaar is open en transparant communicatie met onze klanten essentieel voor het ontwikkelen van een gebruiksvriendelijk product. Door klanten de mogelijkheid te geven hun feedback op ons forum of via de NPS-tool te delen, kunnen wij de pijnpunten en prioriteiten van ons product makkelijker in kaart brengen. Nadat we alle collega’s bij de scope en coding van nieuwe functies en fixes hebben betrokken (waarbij we het technische aspect voor iedereen begrijpelijk houden), kunnen we klanten hierover informeren in ons in-app wijzigingslogboek. De klant bespreekt zijn pijnpunten met een ondersteuningsmedewerker, de ondersteuningsmedewerker geeft de wensen van de klant door aan een productmanager en de productmanager geeft de wensen en vereisten aan mij door. Vervolgens bespreek ik het plan met mijn team en communiceren we het resultaat terug naar de klant. Zo is de feedbackcyclus voor mens en machine compleet en wordt de productervaring van onze klanten verbeterd.

Als software developers moeten we continu op zoek naar methodes om effectief te communiceren . Niet alleen moeten klantverzoeken voor nieuwe functies in code worden omgezet, maar moet je ook je eigen rol als communicator begrijpen en inzicht hebben in de middenweg die je bewandelt in gesprekken met andere collega’s. Door effectief te leren communiceren gedurende het softwareontwikkelingsproces kunnen mens en machine in harmonie samenwerken.

 

 

Tim Silooy

Tim Silooy

Timothy werkt als Back-end Developer bij Lightspeed. Hij houdt van coding, muziek en lekker eten. Wanneer hij niet verstrikt is in zijn editing, schrijft hij graag over zijn werk.