Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

Linkbuilding 2.0: verdien je backlinks

Linkbuilding 2.0: verdien je backlinks

Zoekmachines zien tegenwoordig snel het verschil tussen links die je verdiend hebt en links die je ‘gekocht’ hebt via linkbuilding. Maar dat is geen reden om  je linkbuilding af te schrijven; je hoeft enkel je strategie aan te passen.

Linkbuilding zorgt ervoor dat je website links krijgt. Die ‘backlinks’ zijn essentieel voor zoekmachines, hoe meer backlinks hoe relevanter je pagina is. Linkbuilding is dus heel belangrijk, alleen moet je wel scherp zijn op de ‘verouderde’ en contraproductieve methoden. 


 

1. Promoot relevante diensten samen

Vroeger was het een vaak gebruikte methode: uitwisselen van links tussen websites. Maar Google kijkt er nauwelijks nog naar om. Daarom is het belangrijker dat jouw bedrijf samenwerkt met relevante websites en blogs. Bij ‘cross promotion’ worden aan elkaar verwante producten of diensten samen gepromoot, zoals op de websites van een websitebouwer en een online marketeer. Als de diensten elkaar aanvullen, krijg je relevante links.

shaking hands


 

2. Content, content, content

Links kopen is een enorm risico. Google durft websites die dat doen zelfs te verbannen uit de zoekresultaten. Ga dus een stapje verder – ook al kost het meer tijd – en besteed aandacht aan de inhoud van je website. Zorg ervoor dat mensen naar je pagina willen linken.

content content content


 

3. Juiste directories

Te veel backlinks uit slechte directories zijn ook een ‘no go’ voor Google. Directories die kieskeurig zijn met wat ze plaatsen, krijgen meer waardering van de zoekmachine. Kies ze dus goed uit.

thumbs-up-thumbs-down
De giftige links worden direct na de scan gedetecteerd en weergegeven onder de backlink-kwaliteit-checker. Je ziet direct in de tool waarom een link als giftig beschouwd wordt. Zo kun je meteen overgaan tot actie.


 

4. Meng je op fora en in communities

Fora en communities zijn een nieuwe plek waar je verkeer naar je website kunt genereren. Reageren op blogs is wat voorbijgestreefd, omdat veel webmasters die mogelijkheid geschrapt hebben. Als je in een online gemeenschap, die relevant is voor jouw website, mee discussieert en mensen informeert, kan dat backlinks opleveren.

Online communities

Met de Web Buzz is het mogelijk om aan de hand van relevante trefwoorden na te gaan op welke communities en fora bepaalde onderwerpen leven. Zo kun je zelf een selectie maken van communities waar je deel van kunt uitmaken, om zo je website in de kijker te spelen.


 

5. Spiek bij concurrentie én doe beter

Omdat de inhoud steeds belangrijker wordt, is ‘backlink mining’, waarbij je nagaat waar de concurrentie backlinks heeft,niet meer voldoende. Nu gaat het om ‘content mining’: kijken naar de inhoud van de concurrerende websites en deze overtreffen.

spying funny
Om je concurrenten nauw op de voet te volgen, kun je heel gemakkelijk gebruikmaken van de concurrenten-backlink-spion tool. De tool scant het web op websites die linken naar de concurrenten die jij hebt ingevoerd. Ook het trefwoordenonderzoek (zie punt 2) is erg nuttig voor content mining.


 

6. Gebruik sociale media

Ook webrings, waarbij men verschillende relevante websites met elkaar ging verbinden, hebben nauwelijks nog waarde voor Google. Een alternatief is sociale netwerken opbouwen van mensen die ‘invloed’ hebben op het web: mensen met genoeg volgers en bezoekers.

Als zij linken naar je website, delen ze dat meteen met een mooi netwerk. Zorg er daarom ook voor dat je content makkelijk te delen is op sociale media én promoot je pagina ook zelf.

social media corrected

Voor dit onderdeel van je SEO kun je gebruikmaken van een aantal tools die vallen onder het onderdeel ‘Sociale waarden’, zoals sociale betrokkenheid, een blik achter de schermen bij de concurrentie en nog veel meer.


 

Linkbuilding steekt dus duidelijk in een nieuw kleedje. Door de aandacht voor inhoud en sociale media, vergt de nieuwe methode echter wel meer tijd. Maar dat betekent ook dat de concurrentie niet altijd de moeite zal doen. Doe jij dat wel, dan maak je een grotere kans om haar voorbij te steken.  


 

 

 

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Bekijk meer onderwerpen