5 manieren waarop u in 2015 nog kunt linkbuilden

Willem Visser van Guapa Media schreef de volgende post over Linkbuilden in 2015 en wat dit voor webshopbeheerders betekent.

Linkbuilden is en blijft een belangrijk onderdeel van SEO. Ook het jaar 2015 verdient weer de nodige aandacht wat betreft dit onderdeel. We begeven ons in een tijd waarin uiterst nauwkeurig met linkbuilden moet worden omgegaan, omdat dit u anders duur kan komen te staan. Zorg dus dat u op de hoogte bent van wat linkbuilding nu werkelijk is!

Linkbuilden is niet meer wat het geweest is. Waar linkbuilden voorheen voldeed met het zoveel mogelijk vergaren van linkjes in allerlei branches – ook branches die totaal niet met uw eigen branche te maken hebben – is dit tegenwoordig niet meer het geval. Elke SEO-expert weet inmiddels dat het gevaarlijk is om op deze “oude” manier met linkbuilden bezig te zijn. Google zal dit vroeg of laat afstraffen met als gevolg een enorme daling in de resultaten van uw webshop. Linkbuilding is nog steeds één van de meest essentiële bezigheden als het om SEO werkzaamheden gaat. In dit blog zal ik u op de hoogte brengen van een vijftal punten die fundamenteel zijn voor geschikt linkbuilden in 2015.

Wat is linkbuilden?

Allereerst rijst natuurlijk de vraag; wat is linkbuilden? Linkbuilden is eigenlijk niks anders dan het verzamelen van allerlei links van externe pagina’s op uw eigen website oftewel een verwijzing van site A naar B. Op deze manier gaan de zoekmachines uw website hoger waarderen. Dit kunt u terugzien in een hogere positie van de keywords in de zoekmachines. Elke website krijgt door Google een bepaalde score toegekend. Hoe beter uw linkprofiel eruitziet, des te hoger is de score die Google u toekent.

Er zijn handige tools waarmee u de zoekpositie van uw zoekwoorden kunt volgen. Zo is er bijvoorbeeld ranktrackr. Wanneer u bijvoorbeeld een fietsenwinkel heeft en gevonden wilt worden op het woord “herenfietsen” dan kunt u middels Ranktrackr continue de huidige positie van dit woord volgen. Wanneer u actief en goed gaat linkbuilden voor herenfietsen dan zult u dit terugzien in Google doordat herenfietsen beter gaat scoren.

Maar dit alles lijkt makkelijker dan het is. Voorheen was het vergaren van zoveel mogelijk linkjes een indicatie voor Google dat uw site of shop goed presteert. Tegenwoordig wordt u meer en meer afgestraft op deze manier van handelen. Momenteel hecht Google waarde aan een zo natuurlijk mogelijk linkprofiel. Dit betekent een linkprofiel met fluctuatie in opgegeven anchorteksten en het benaderen en opnemen van sites die daadwerkelijk interessant en betrouwbaar zijn. Middels majestic seo kunt u zien hoe uw linkprofiel eruitziet en vanaf hoeveel verschillende domeinen er naar uw shop of site worden gerefereerd. Ook geeft majestic de trust en citation flows weer.

De trust flow wordt berekend aan de hand van de kwaliteit van de links. Hoe meer kwalitatief goede verwijzingen van andere websites naar uw site hoe hoger de trust flow. De citation flow wordt berekend door middel van het aantal sites die naar u verwijzen. Hoe meer sites naar u verwijzen hoe hoger de citation flow. Het best is om een 1:1 verhouding te genereren tussen de trust en citation flows. Ook moet u erop letten niet teveel linkverzoeken per dag te doen. Ik zou aanraden niet meer dan 4-5 links per dag in te dienen of te plaatsen. Voor zover wat betreft linkbuilden. Kernvraag voor dit blog is natuurlijk wat nu de essentiële punten zijn waar u zich op moet focussen wat betreft linkbuilden in 2015.

1. Testimonials

Testimonials zijn korte persoonlijke tekstjes met klant ervaringen of klant belevingen die op een webshop worden geplaatst. Het is natuurlijk heel gemakkelijk om zelf positief over een webshop te praten, maar het wekt veel meer vertrouwen dat klanten positieve berichten plaatsen. Als u actief op zoek gaat naar relevante shops kunt u proberen om in contact te komen met de eigenaar. Ga hierbij voorzichtig te werk en loop niet meteen te hard van stapel. Kom met welgemeende complimenten en zeg dat u bereid bent om een testimonial te plaatsen. Wanneer u een testimonial op deze shop plaatst kunt u de shopeigenaar een verzoek doen voor het plaatsen van een goede backlink naar uw eigen webshop. Dit biedt twee voordelen voor u: ten eerste verkrijgt u een goede backlink en ten tweede trekt u meer verkeer naar uw webshop.

2. Bloggen/Gastbloggen

Bloggen en gastbloggen is momenteel één van de meest belangrijke speerpunten om content te delen. U dient er wel rekening mee te houden dat Google niet alle blogs als kwalitatief beschouwt, soms zelfs het tegengestelde. Hiermee bedoel ik dat Google niet het gevoel moet hebben dat de content in deze blogs spammy overkomt of dat het doel het genereren van zoveel mogelijk backlinks is. Wanneer Google uw content als spam ziet krijgt u namelijk een penalty.

De bedoeling van bloggen of guestbloggen is het creëren van kwalitatief goede artikelen met inhoud die de lezer interessant vind. Op deze manier is het schrijven van blogposts een manier om daadwerkelijk kennis over te brengen. Zorg er daarnaast voor dat u weet wie uw doelgroep is. In uw ogen goed geschreven artikelen hoeven niet perse aan te spreken bij de doelgroep waarvoor u ze schrijft. Wanneer u deze content op uw eigen site of via social media gaat delen wordt dit vanzelf opgepakt en gedeeld door vele anderen. Dit is een natuurlijke manier van het verspreiden van goede content en zal daarom uw webshop niet schaden, maar juist helpen. (Blog starten voor uw webshop? SEOshop helpt u op weg met dit artikel)

De voordelen van het posten van bloggen en guestbloggen zijn:

  • Het vergroot uw naamsbekendheid aanzienlijk
  • Meer verkeer richting uw webshop
  • Betere rankings in Google
  • Autoriteit vergaren op belangrijke onderwerpen
  • Het opbouwen van relaties met een persoon van een andere shop

3. Social media

Social media is nog steeds groeiende. Als webshopbeheerder dient u hier serieus mee om te gaan en het daarom ook zeker in te zetten. Een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking is actief op social media. Daarmee spannen Facebook, Twitter en Linkedin de kroon.

In eerste instantie moet gekeken worden naar het technisch en inhoudelijk goed staan van uw webshop. Voor effectieve linkbuilding is het nodig om deze content te verspreiden. Social media biedt een uitgelezen mogelijkheid om hier gebruik van te maken. Wanneer u goede content heeft geschreven probeer dit dan ook zoveel mogelijk op allerlei kanalen te delen. Doe dit niet één keer, maar deel dit meerdere malen – ook in andere landen wanneer dit zinvol is! Andere mensen zullen uw relevante posts vanzelf gaan retweeten, delen of middels mond tot mond reclame aanbevelen bij kennissen. Zorg er hierbij voor dat u duidelijke share buttons plaatst.

Pas echter wel op dat uw content niet gezien wordt als spam. Uit eigen ervaring weet ik dat bepaalde partijen op Twitter meerdere malen per dag en meerdere malen per week hetzelfde artikel tweeten. Dit wekte bij mij enige irritaties op en heeft mij doen besluiten deze partijen niet meer te volgen. Weet dus wat u doet!

4. Spreken op evenementen

In eerste instantie lijkt het wat vreemd, maar dit punt is wel degelijk een belangrijke factor wat betreft linkbuilding. Wanneer u gaat spreken op evenementen en uw kennis en kunde deelt met het publiek zal dit automatisch zorgen voor meer naamsbekendheid in de vorm van meer bezoekers op uw eigen webshop. Wanneer uw webshop nog niet dusdanig groot is, raad ik het aan te beginnen met kleine evenementen. Bouw dit langzaam uit, en voordat u het weet staat u voor een zaal met honderden aanwezigen. Het is belangrijk om op deze manier links te vergaren, omdat dit allemaal natuurlijk wordt verworven. Bovendien is de kans groot dat het evenement waarop u gaat spreken een link naar u webshop biedt, wat natuurlijk alleen maar beter voor uw business zal zijn.

5. Infographics

Een infographic is een geheel dat bestaat uit zowel een afbeelding als tekst. Het doel van infographics is het overdragen van data en informatie op relevant verkeer. Veelal vinden mensen het in het algemeen interessanter om naar een duidelijke afbeelding met tekst te kijken dan naar een uitgebreid artikel waarin de kern wordt besproken in een bepaalde alinea. Een beeld zegt immers vele malen meer dan duizend woorden doen. U moet zich bij een infographic afvragen voor wie de infographic bedoeld is.

Oftewel: wat is de doelgroep en wat moet de infographic duidelijk maken? En wat wilt u eigenlijk daadwerkelijk bereiken met de infographic? Wanneer deze twee zaken helder zijn, moet het juiste publiek in één oogopslag de bedoeling van een infographic kunnen begrijpen. Als de infographic goed ontworpen is, zult u er versteld van staan hoeveel deze gedeeld zal worden op allerlei media. U moet niet raar opkijken als deze infographics een paar honderd keer worden gedeeld binnen een mum van tijd.

Conclusie

Linkbuilding anno 2015 is niet meer wat het geweest is. Ik raad u aan zich te focussen op testimonial, bloggen/gastbloggen, social media, het spreken op evenementen en tot slot op infographics. Hierbij moet u zich realiseren dat dit in eerste instantie meer tijd kost dan het “oude” linkbuilden. Maar wanneer u hier handigheid in krijgt zult u de grote verschillen in bezoekersaantallen en conversies duidelijk voelen in uw webshop. Houd u hierbij altijd in het achterhoofd dat u niet moet linkbuilden om het linkbuilden. Zorg voor het verspreiden van zinvolle, welgemeende goede content, dat is het belangrijkst. Bovendien biedt SEOshop deze handige app, waarmee u uw linkbuilding activiteiten gemakkelijk kunt managen.

Willem Visser

Willem Visser

Willem Visser is als online marketeer bij Full Service E-commerce partner Guapa Media verantwoordelijk voor de vindbaarheid van relaties door SEO en SEA. Hij weet met zijn grote passie voor online marketing traffic, conversie en retentie te verhogen voor diverse webshops. Door nauw samen te werken met de consultants en developers worden optimale e-commerce resultaten behaald.