6 logistieke trends om uw webshop '2016 proof' te maken

De afgelopen jaren is er veel veranderd op het gebied van online aankopen doen. Het aantal webshops blijft wereldwijd flink groeien. Dit houdt in dat er ook steeds meer pakketten worden verzonden. Gevolg hiervan is toenemende concurrentie onder de vervoerders en dus meer keuze voor de consument! Wat zijn nu de trends binnen het verzendproces waar u als webshop rekening mee moet houden voor 2016? Hoe zorgt u ervoor dat uw webwinkel op logistiek gebied 2016 proof is?

Trend 1: “Ik bepaal wanneer, waar en hoe laat!”

Consumenten stellen steeds meer eisen wat betreft de aflevering en dit wordt een steeds belangrijkere aankoopfactor voor klanten. Zorg daarom ook dat u de klant voor de keuze stelt. Flexibel verzenden noemen we dit. Bijvoorbeeld:

  • 24-uurs levering in de avond met DHL
  • 24-uurs levering in de ochtend met DHL
  • 24-uurs levering met PostNL
  • Zending afhalen bij een Drop-off Point
  • Vanavond nog geleverd (Same Day Delivery)

Wist u al dat verzendopties ook brancheafhankelijk kunnen zijn? Verkoopt u bijvoorbeeld de wat ‘intiemere’ producten? Dan is het een échte must om de mogelijkheid aan te bieden om de zending op te halen bij een afhaalpunt, dit is namelijk in de praktijk veruit de meest gekozen verzendoptie door consumenten bij deze shops.

Trend 2: “Ik wil mijn nieuwe schoenen nu!”: Same Day Delivery

Same Day services zijn in het verleden al meerdere malen gefaald, omdat consumenten hier nog niet klaar voor waren. Echter is gebleken dat in 2015 Nederlandse consumenten hier meer en meer gebruik van maken. De verwachting is ook dat 2016 het jaar van de Same Day Delivery zal zijn. In vooraanstaande E-Commerce markten zoals de VS wordt dit al volop gebruikt met initiatieven als Google Shopping Express, DHL Same Day, UPS Same Day en FedEx Same Day.

Wist je al dat je Same Day Delivery als kleinere webwinkel ook kunt aanbieden? SendCloud biedt een (goedkoop) landelijk dekkend Same Day Delivery netwerk aan, zelfs op zaterdag en zondag.

shoes

Trend 3: “Ik haal mijn pakketje op tijdens het boodschappen doen!”

Afhaalpunten, openbare pakketkluizen of zelfs je eigen pakketkluis. Het kan allemaal, maar wat is voor 2016 de trend? De verwachting is dat een persoonlijke pakketkluis nog niet veel gebruikt zal worden. Echter, afhaalpunten zoals bij de Albert Heijn of Bruna, maar ook de pakketkluizen, zullen steeds vaker gebruikt gaan worden.

Trend 4: “Ik ga geen €5,95 aan verzendkosten betalen. Doei.”

Consumenten zijn steeds minder bereid om hoge kosten te betalen voor reguliere verzending. Gratis verzending boven een X bedrag is al jaren een trend in Nederland en dit zet in 2016 nog steeds door.

Trend 5: “Get ready to be international”

Cross border verzendingen worden steeds belangrijker. Vervoerders bereiden zich voor op een steeds groter wordende ‘cross-border E-Commerce’ markt. UPS en FedEx hebben bijvoorbeeld al diverse bedrijven overgenomen om de cross-border capaciteit te verhogen. Bestellen uit Nederland en leveren in de VS zal dus steeds normaler worden.

Trend 6: “Deutschland, UK oder die Niederlande? I don’t care.”

Wist u dat Zuid-Oost Brabant verkozen is tot de beste plek om te zitten voor e-commercebedrijven en distributiecentra in Nederland? Dit is niet voor niks, Zuid-Oost Brabant ligt namelijk centraal voor Nederland, België en Duitsland.

Het klinkt voor de hand liggend, maar net als in heel de EU, zijn de grenzen open. De logistieke sector pakt dit redelijk goed op. Nederlandse webwinkels kunnen steeds gemakkelijker naar het buitenland verzenden. Dit wordt aangeboden tegen een steeds scherper tarief, wat het voor webshops aantrekkelijker maakt om zich op de internationale markt te begeven.

Grenzen gaan dus vervagen en het is wachten op de eerste vervoerder die met zogenaamde ‘regiotarieven’ gaat komen. Het bekende binnenlandtarief wordt langzaamaan vervangen door tariefzones, welke meerdere landen kunnen bevatten, al zijn de meeste grote vervoerders hier nog lang niet klaar voor.

Kortom het is belangrijk om uw webwinkel up-to-date te hebben voor 2016. Zorg ervoor dat uw klant kan kiezen waar, wanneer en het liefst nog hoe laat zijn order wordt afgeleverd. Dit klinkt als een hele klus, maar daar helpen we u bij SendCloud graag bij!

Meer weten over (internationaal) verzenden? Lees dan ook de whitepaper Probleemloos wereldwijd verzenden die door SendCloud werd geschreven.

Tom van den Heuvel

Tom van den Heuvel

Tom is Marketing & Communications Manager bij SendCloud en schrijft regelmatig over e-commerce en logistiek. Bovendien heeft hij vanuit zijn positie een sterke interesse in online marketing.