Top 4 loyalty oplossingen voor retailers

Top 4 loyalty oplossingen voor retailers

Als je denkt aan een loyaliteitsprogramma, waar denk je dan aan? Een app? Een stempelkaart? Of iets er tussenin? Loyalty programma’s komen in verschillende vormen, die stuk voor stuk geschikt zijn voor verschillende groepen klanten. Denk aan onderstaande criteria zodra je nadenkt over wat voor programma het beste aansluit bij jouw retailonderneming:

  • Je doelgroep – Bepaal eerst wie je klanten zijn. Zijn dit studenten, jonge professionals, of ouders met kinderen? Hebben ze een smartphone, en zo ja: hoe vaak maken ze er gebruik van? Denk ook na over wat ze waarderen ze in jouw bedrijf: komen ze terug voor de goede prijzen, de kwaliteit, of de atmosfeer?
  • De locatie – Zit je in het midden van de stad, of meer in een randgebied? Heb je directe concurrentie in de buurt, of ben je de enige in de wijde omtrek?
  • Je prijsklasse – Vallen je producten in het hogere segment of zijn ze eerder geschikt voor de gemiddelde consument?

Door jezelf deze vragen te stellen, kun je snel je bedrijf en klantenbestand in kaart brengen. Hieronder vind je verschillende loyalty programma’s die goed aansluiten bij zelfstandige retailers.

loyalty retail

1. Je eigen – gepersonaliseerde – app

Een app met een gepersonaliseerd design zorgt voor een herkenbaar loyalty programma. Hoewel deze oplossing niet gericht is op het ‘werven’ van nieuwe klanten, helpt het wel bij het behouden van je ​​bestaande klantenbestand, en stimuleert het herhalingsgedrag.

Je kunt het aantrekkelijk maken om de app te downloaden door klanten die de app gebruiken 10% korting te geven op hun eerste aankoop na het downloaden. Je kunt klanten ook aansporen om de app te downloaden door andere voordelen eraan te verbinden: stel ze als eerste op de hoogte van speciale acties of de uitverkoop. Zo zorg je er niet alleen voor dat ze trouw blijven aan je onderneming, maar verhoog je ook nog je omzet.

2. Loyalty via email marketing of SMS

Deze oplossing is ideaal voor retailers die een minder technisch onderlegd klantenbestand hebben. Zo kun je beloningen aanbieden aan klanten die alleen een telefoonnummer of mailadres willen invullen. Door middel van deze media kun je je klantenbestand op de hoogte houden van speciale aanbiedingen, nieuwe collecties, of wanneer ze genoeg punten gespaard hebben voor een beloning. Uitgaven kunnen per klant worden opgevolgd en via je kassasysteem gekoppeld worden aan hun profiel.

loyalty retail

3. Zelfbediening loyalty

Dit betekent eigenlijk dat je klanten de mogelijkheid geeft om zichzelf aan te melden voor jouw loyalty programma. Dit kan via hun eigen telefoon, of via een tablet in de winkel. Ook hier zijn exclusieve beloningen en promoties in ruil voor de e-mail of het telefoonnummer dan de klant cruciaal. Ook hier is het niet nodig om een ​​app te downloaden en dat maakt ook deze vorm van loyalty geschikt voor een doelgroep met minder technische klanten.

4. Fysieke klantenkaart met oplaadsysteem

Deze oplossing is handig voor winkels waarbij het klantenbestand niet dagelijks binnenkomt, maar eerder wekelijks of één keer per maand. Door een ‘slimme’ klantenkaart aan te bieden, kunnen klanten exclusieve aanbiedingen ontvangen zodra ze geld op hun kaart hebben opgeladen. Op deze manier kun je bestedingspatronen volgen die gekoppeld zijn aan individuele klantprofielen, en op basis van deze gegevens beloningen en promoties aanbieden.

Dit waren ze! Onze top 4 loyalty oplossingen. Belangrijk om te onthouden is dat als het gaat om loyalty programma’s, er geen one-size-fits-all oplossing is. Hou daarom altijd je doelgroep en het soort producten dat je verkoopt in je achterhoofd.

Wil jij klantenbinding beter aanpakken?

Probeer Lightspeed Retail