Hoe maak je je webshop betrouwbaarder?

Hoe maak je je webshop betrouwbaarder?

Voor de consument zitten er zowel voor- als nadelen aan online winkelen. Gelukkig lijkt het vaak zo te zijn dat de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen, want de eCommerce markt in Nederland groeit hard. In 2018 is er 17% meer besteed aan online winkelen dan in 2017. Het vertrouwen van de consument tegenover een webshop is van groot belang, en heeft invloed op de intentie om een aankoop te doen en het aantal transacties dat gemaakt wordt. Potentiële klanten beslissen binnen 5 minuten of een webshop waardig is voor een eerste aankoop. Hoe zorg je er voor dat jouw webshop als betrouwbaar wordt beschouwd?

Merkherkenning

Ben je een bekend merk zoals Adidas of Nike? Dan is de consument sneller overtuigd om een aankoop te doen omdat je al bekend en vertrouwd bent. Maar wanneer jouw merk of webshop minder bekend is, helpt het om samen te werken met andere merken. Door als officiële reseller producten van bekende merken te verkopen creëer je automatisch vertrouwen. Wees daarnaast consistent met de kenmerken en communicatie van jouw webshop. Hierdoor zal merkherkenning sneller vergroten. Verander niet continu van logo of design. Zo voorkom je dat klanten een herkenningspunt minder hebben wanneer zij de webshop bezoeken.

Web experience

Zorg dat je webshop optimaal functioneert zodat de klant een zo goed mogelijke ervaring heeft, zowel op desktop als op mobiel. Het aankoopproces is hierbij heel belangrijk. Wanneer het proces soepel verloopt, zullen consumenten makkelijker en sneller een bestelling plaatsen. Test of je webshop snel genoeg is en de klanten niet afhaken tijdens het aankoopproces.

Informatie

Het is belangrijk dat er genoeg informatie, zowel over het bedrijf als over de producten zelf, op jouw webshop aanwezig is. Maak een duidelijke “over ons” pagina, en plaats hier informatie over de eigenaren en de werknemers, maar ook over de oorsprong van de webshop en de Unique Selling Points. Zorg ervoor dat de juiste contactinformatie aanwezig is, en dat deze op een logische plek staat zodat het makkelijk gevonden kan worden.

Andere belangrijke informatie zijn gegevens als de fysieke locatie waar het bedrijf gevestigd is, het KVK-nummer en de algemene voorwaarden. Naast de algemene informatie, is het ook belangrijk om bij de aangeboden producten de juiste informatie te plaatsen. Een duidelijke omschrijving en scherpe afbeelding van het product zijn nuttig hierbij .

Maak jouw Lightspeed eCommerce webshop betrouwbaarder

Installeer Feedback Company

Beveiliging

Heeft de webshop een SSL-certificaat? Dit geeft aan dat de webshop beveiligd is en de consument de webshop veilig kan benaderen. Gebruik altijd de laatste versies van de webshop software. In veel software wordt in de loop van de tijd fouten ontdekt die online gepubliceerd worden. Hackers zien deze informatie ook en weten hierdoor precies waar ze een website op kunnen aanvallen.

Bescherming

Het is belangrijk om aan te geven dat de data van de consument veilig bewaard wordt. Daarom is het belangrijk om aan te tonen dat je webshop aan de algemene verordening gegevensbescherming (AVG) voldoet. Ook dien je duidelijk te maken welke data je van de bezoeker tracked, en is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je cookie voorwaarden op orde zijn, en dat de gebruiker de mogelijk heeft om de cookies uit te schakelen.

Garantie voorwaarden spelen ook een belangrijke rol bij een online aankoop. Mocht er iets mis zijn met het product, wat gebeurt er dan? Krijgt de consument er dan een nieuw product voor in de plaats of wordt het geld teruggestort – en binnen welke tijdsperiode? Er zitten hier wettelijke verplichtingen aan verbonden, maar het is prettig voor de consument om te weten hoe jouw webshop hiermee omgaat.

Chat

Wat helpt met het vertrouwen van je klanten te winnen is een online chat. Het is lang moeilijk geweest om iemand aan te spreken in een online winkel; je moest telefonisch of via de mail contact opnemen. Tegenwoordig zijn er makkelijke manieren om dit probleem op te lossen. Door middel van een online chat kun je de klant aanspreken, hun vragen beantwoorden en helpen met de aankoop, net zoals in een fysieke winkel.

Reviews

Wat vinden andere mensen van jouw webshop en producten? Dat is natuurlijk een van de belangrijkste zaken om te tonen aan jouw klanten. 95% van de online shoppers leest online reviews en 85% vertrouwt deze reviews ook echt, net zoals een aanbeveling van een vriend of familielid.

Door jouw klanten te vragen om reviews achter te laten en deze te tonen in jouw webshop zien andere consumenten ervaringen met jouw webshop. Reviews verzamelen is eigenlijk een vorm van elektronische mond-op-mond reclame en een van de krachtigste manieren om vertrouwen te creëren richting nieuwe webshop bezoekers.

Zelf beoordelingen schrijven over je webshop en producten? Dit heeft de consument zo door, en zelfgeschreven testimonials worden niet als betrouwbaar gezien. Verzamel reviews met behulp van een derde partij, zoals Feedback Company, die de reviews verifieert op echtheid. Deze derde partijen roepen vertrouwen op bij de consument, wat weer in jouw voordeel werkt. Meer weten? Vraag gratis en vrijblijvend een online demo aan met een van onze review experts!

Alle bovenstaande factoren hebben invloed op of iemand een aankoop zal doen of niet. Zorg er dus voor dat je alles op een rijtje hebt.