Maaltijdbezorging introduceren: de juiste manier

Maaltijdbezorging introduceren: de juiste manier

Om er zeker van te zijn dat maaltijdbezorging een positieve impact heeft op je restaurant business is het belangrijk om het op een stapsgewijze manier te introduceren. Online food delivery vereist een nieuwe manier van werken, nieuwe technologieën en een nieuwe operationele mindset in je keuken. We nemen de benodigde stappen met je door!

Indien je onbekend bent met maaltijdbezorging: geen paniek. Je zult zien dat je in 4 stappen al een heel eind komt:

Stap 1: Investeer in technologie

  • Gebruik een kassasysteem dat gemakkelijk communiceert met maaltijdbezorgers. Zo zorg je ervoor dat je eenvoudig al je bestellingen – zowel in-restaurant als online – op een overzichtelijke manier kunt beheren.
  • Ga na of je overal WiFi hebt, zeker waar tablets gebruikt zullen worden. Je wilt geen storing op je tablet of WiFi wanneer je je online maaltijd bestellingen beheert.

maaltijdbezorging-1

Stap 2: Wees selectief in de containers en verpakkingen

  • Investeer in goede kwaliteit verpakking. De verpakking is het eerste contactpunt dat de klant heeft met je restaurant wanneer ze online bestellen, een goede indruk is belangrijk!
  • Straal je merk uit door middel van je verpakkingen. Sticker de containers of voeg servetten toe met je logo.
  • Denk na over wat je gaat vervoeren: is het handiger om bepaalde onderdelen van gerechten anders te verpakken, of apart?
  • Maak het de koeriers makkelijk om het onderscheid te maken tussen bestellingen. Zorg er ook voor dat ze makkelijk in hun transporttas passen. Eenvoudig op te stapelen, transparante opties zijn populair.

maaltijdbezorging-2

Stap 3: Creëer een gebruiksvriendelijke delivery-omgeving

  • Onthoud:, koeriers van maaltijdbezorgers zijn je vrienden.
  • Maak het eenvoudig voor de koeriers om je zaak in en uit binnen-en buiten te wandelen zonder dat gasten gestoord kunnen worden.
  • Structureer bestellingen (op naam of, op pick-up time en dergelijke) zodat deze vlot door de koeriers kunnen worden opgehaald.
  • Zorg ervoor dat een personeelslid zich opstelt als contactpunt voor de koeriers.
  • Denk na over het aanschaffen van software wat de samenwerking met verschillende maaltijdbezorgers meer stroomlijnt, en ervoor zorgt dat je meer overzicht houdt in alle bestellingen.

maaltijdbezorging-3

Stap 4: Pas je personeelsplanning aan

  • Zorg ervoor dat iedere shift één personeelslid zich ontfermt over alle aspecten van de online maaltijdbezorging. Doe dit zowel in de keuken als op de vloer: zo komt de rest van je keuken- en restaurantpersoneel vrij, en kunnen zij zich op de gasten focussen.
  • Als je nog een stapje verder wilt gaan kun je bepaald personeel opleiden tot ‘delivery-experts’. Zo kun je het proces steeds verder optimaliseren.
  • Deze experts ontfermen zich ook over de communicatie met koeriers. Eventuele problemen met bestellingen kunnen zo snel en efficiënt worden opgelost.

Samenwerken met meer dan één maaltijdbezorger betekent werken met verschillende applicaties en technologieën. Met bovenstaand stappenplan kom je een heel eind wat betreft het opnieuw inrichten van je onderneming voor deze extra werkzaamheden. Succes met het verder groeien van je business!