Maaltijdbezorging - Leer van de beste!

Eerder schreven wij over de 4 voordelen van het aanbieden van maaltijdbezorging. Ben jij helemaal overtuigd, klaar om te starten en wellicht al bezig met de voorbereidingen voor maaltijdbezorging? Laat je dan inspireren door de tips van 3 horeca professionals die hun maaltijdbezorging al naar een hoger niveau hebben getild: BAUT, Balls & Glory, en Yoobi.

BAUT – een eigen ingang voor de bezorging

Als je wilt starten met maaltijdbezorging, kun je ervoor kiezen om de bestellingen in jouw huidige keuken klaar te maken of juist een aparte sectie in jouw keuken alleen te gebruiken voor maaltijdbezorging. Dit kan jouw efficiëntie verhogen en miscommunicatie verminderen, waardoor de bezorger sneller op weg kan en de juiste maaltijd zo snel mogelijk bij de klant aankomt. Bovendien lopen de maaltijdbezorgers met hun grote tassen niet door jouw restaurant; dat geeft rust voor de gasten die aan tafel zitten. Je kunt ook andere aspecten van jouw horecazaak apart voor maaltijdbezorging inzetten. Mark Raaff, General Manager van BAUT:

Wij zijn het echt goed gaan aanpakken met delivery. We hebben een aparte ingang, aparte keuken en aparte kaart hiervoor, met vooral koude gerechten. Wij willen serieuze maaltijden aanbieden via de delivery tak, het is een enorm interessante markt en wordt ook steeds beter.

BAUT koos ervoor om voor maaltijdbezorging alleen koude gerechten aan te bieden. Zorg ervoor dat ook jij eerst onderzoek doet naar onder andere welke gerechten het makkelijkst te bereiden en te leveren zijn en of er meer vraag is voor jouw koude of warme gerechten.

Data kan jouw maaltijdbezorging optimaliseren.’

Ontdek hoe op Data Meets Hospitality.

Balls & Glory – vanaf dag één 50% delivery

Bij het Belgische fast casual concept Balls & Glory is maaltijdbezorging al sinds dag 1 een feit en dit zal voorlopig wel zo blijven. Waarom? Volgens oprichter Wim Ballieu komt ongeveer 50 procent van hun omzet uit take-out en delivery! Hoe komt dit? Wim Ballieu:

Toen we 6 jaar geleden startten, hebben we ervoor gezorgd dat onze take-out en onze shop even belangrijk zijn als het restaurant. Ik denk dat dit ook de toekomst is van concepten zoals het onze in de fast-casual markt.

Ook in Nederland speelt fast food delivery de belangrijkste rol, naast lunch en ontbijt. Zorg er net zoals Balls & Glory voor dat je evenveel aandacht besteedt aan alle processen en dat jouw gasten in het restaurant niet lijden onder de online bestellingen. Als je nog nooit maaltijdbezorging hebt gedaan, is het een goed idee om eerst in één vestiging te testen.

Yoobi – focus op snelheid

Wie online bestelt wilt niet langer dan een uur uur moeten wachten op zijn eten. Leversnelheid is dus een onderscheidende factor om het te winnen van de concurrentie. Volgens McKinsey is de duur van de maaltijdbezorging bepalend voor de klanttevredenheid, waarbij de optimale bezorgtijd minder dan 60 minuten is.

Lightspeed klant Yoobi, een Japans fusion concept in London, biedt ook maaltijdbezorging aan. Sushi en handgemaakte temaki leveren zij in een korte tijd aan jouw voordeur. Oprichter Nicholas Steiner vertelt het volgende over maaltijdbezorging bij Yoobi:

Een geweldige klantervaring met maaltijdbezorging begint bij lekker eten, iets waar wij erg trots op zijn. Echter, een van onze belangrijkste focuspunten is snelheid, omdat klanten hun eten snel willen hebben wanneer ze online bestellen. Wij richten ons daarom op het opnieuw inrichten van onze management om zo de snelheid en efficiëntie te verhogen.

Wil je nog meer leren over maaltijdbezorging en hoe je jouw onderneming naar een hoger niveau kunt tillen? Lees dan onze gratis cheat sheet “7 pro tips voor succesvolle maaltijdbezorging“.