Hoe kunt je je maaltijdbezorging optimaliseren met data?

Hoe kunt je je maaltijdbezorging optimaliseren met data?

Maaltijdbezorging is booming. Deze service is – voor de horecaondernemers die het aanbieden – op dit moment goed voor 15% van de totale omzet. Volgens Zhong Xu, van delivery integratie platform Deliverect, wordt er in 2019 een groei tot 25% verwacht. Dat betekent dat een kwart van de omzet van restaurateurs van maaltijdbezorging zal komen, mits ze deze optie aan hun klanten aanbieden. Hoe kun je als restaurateur het meeste halen uit delivery? Aan de hand van deze data tips, zorg je ervoor dat je maaltijdbezorging vlekkeloos verloopt en dat je klanten altijd tevreden zijn.

1. Doe marktonderzoek

Of je net begint met maaltijdbezorging, of dit al langer doet; het is altijd goed om te kijken naar wat er speelt in de markt. Wat zijn de trends op gebied van maaltijdbezorging, welke maaltijden scoren het beste, wie is de grootste doelgroep, bestelt de consument eerder thuis of op werk? Er valt genoeg data te vinden die antwoord geeft op deze vragen. Door op de hoogte te blijven van wat de huidige trends zijn, kun je je aanbod en service aanpassen zodat het jouw doelgroep aanspreekt.

Delivery partijen zoals Deliveroo, Ubereats en Takeaway.com hebben ook veel data tot hun beschikking. Als je met één van deze partners in zee gaat (wat veel restaurateurs doen, in plaats van delivery zelf te regelen), heb je meteen een nieuwe bron van informatie. Delivery partners delen maar al te graag informatie met hun klanten, omdat zij ook zo veel mogelijk maaltijden willen verkopen.

maaltijdbezorging optimaliseren

Wil jij je bedrijf toekomstbestendig maken?

Leer beter gebruik te maken van data. Kom naar Data Meets Hospitality 2019

2. Haal data uit je kassasysteem

Je kassasysteem is de centrale bron voor data, en dat geldt ook in het geval van maaltijdbezorging. Wanneer je kassasysteem over een directe integratie beschikt met maaltijdbezorging services zoals Ubereats, heb je zicht op zowel je orders in het restaurant als je delivery bestellingen. Bij een integratie worden delivery orders direct in het kassasysteem geregistreerd, wat de kans op “foute” data aanzienlijk verkleint. Zonder integratie moet je de order namelijk achteraf in je systemen intypen. Ook bij de rapportering levert dit problemen op, omdat de rapporten uit de systemen niet worden samengevoegd.

Dankzij de integratie heb je toegang tot data over jouw maaltijdbezorging: wat zijn de drukste momenten op een dag, op een week, maand? Welke maaltijden worden het vaakst besteld? Welke bijgerechten en drankjes zijn populair? Wat is het gemiddelde ticket van een bestelling?

Als je bijvoorbeeld merkt dat hamburgers een populair item zijn, kun je meer extra’s toevoegen (bacon, tomaat, augurk etc.), of een speciale meal-deal creëren waar de klant een burger, drankje en portie frietjes (items met een hoge marge) kan bestellen voor een bepaalde prijs. Op deze manier verhoog je snel de gemiddelde bestelling.

Als je kunt zien wat de drukste momenten zijn, kun je meer of minder keukenpersoneel inzetten om de bestellingen klaar te maken.

Wilt je jouw kassa direct koppelen aan je delivery platform?

Ontdek Lightspeed Delivery


maaltijdbezorging optimaliseren

3. Vergeet reviews en social media niet

Bij het woord data denk je misschien aan kwantitatieve data, maar ook kwalitatieve data vormt een belangrijk onderdeel. Reviews en social media berichten bevatten vaak feedback waarmee je jouw bezorgservice kan verbeteren. Waar zijn je klanten positief over en hoe kun je hierop inspelen? Wat vinden je klanten minder goed, en welke actie kun je ondernemen om dit zo goed mogelijk op te lossen?

Krijg je bijvoorbeeld vaak te horen dat de gerechten koud bij de klant aankomen? Dan kun je kijken naar een ander soort verpakking om het eten langer warm te houden. Is de wachttijd te lang? Bepaal dan of je bepaalde gerechten beter kunt voorbereiden zodat de bereidingstijd korter wordt. Of schrap de gerechten die simpelweg lang duren om voor te bereiden – of niet geschikt zijn voor delivery – van je menu.

maaltijdbezorging optimaliseren

4. Hou de belangrijkste delivery-factoren in gedachten

Maaltijdbezorging is totaal iets anders dan het serveren van maaltijden in je restaurant. Vergeet niet dat je aan bepaalde factoren moet denken als je aan maaltijdbezorging doet (of begint!)

  • Snelheid: Snelheid is de belangrijkste factor als het aankomt op maaltijdbezorging. Klanten die online bestellen, willen niet langer dan een uur wachten op hun eten. Volgens McKinsey is de snelheid van de maaltijdbezorging bepalend voor de klanttevredenheid.
  • Nauwkeurigheid: Een veelvoorkomende frustratie bij klanten is wanneer een bestelling fout geleverd wordt. Of er is geen rekening gehouden met specifieke voorkeuren (notities), of er mist een deel van de bestelling. Dit zorgt ervoor dat klanten niet nog een keer bij je gaan bestellen. Zorg er daarom voor dat bestellingen altijd 100% nauwkeurig worden voorbereid en bij de klant terechtkomen. Wat hierbij kan helpen is een directe integratie tussen de delivery partner en je kassasysteem.
  • Personalisatie: Net zoals in je restaurant gasten hun voorkeuren en wensen kunnen doorgeven aan de keuken, moeten bezorgmaaltijden ook personaliseerbaar zijn. Geef bij gerechten zoals hamburgers de optie om alle ingrediënten apart aan te kruisen. Zo voorkom je bestellingen zoals “de cheeseburger maar dan zonder tomaat, mayo, ui en augurk”.
  • Presentatie: Hoe je gerecht bij de klant aankomt, is een extreem belangrijke factor van succesvolle maaltijdbezorging. Een mooi versierde smoothiebowl wordt misschien helemaal door elkaar geschud tijdens de levering, dus test verschillende mogelijkheden uit om ervoor te zorgen dat de maaltijden op een zo goed mogelijke manier hun eindbestemming bereiken.

Wil je data beter toepassen in je horecazaak?

Ontdek Data Meets Hospitality, hét event voor horecaondernemers