Maatwerk in webdesign: alles wat je moet weten

Elke webwinkelier wilt het beste halen uit zijn of haar webshop. Stel je voor: je hebt een uitstekend productassortiment, verkoopt tegen scherpe prijzen, en weet genoeg traffic binnen te halen. Maar toch zijn je conversie-ratio’s niet echt super. Kleine veranderingen in het webdesign kunnen een enorme impact hebben op jouw conversie-ratio’s om die bezoekers, waar jij keihard voor gewerkt hebt, daadwerkelijk over te laten gaan tot een aankoop.

De Lightspeed Theme Store biedt verschillende thema’s met elk hun eigen conversieverhogende features. Arestho.nl bijvoorbeeld maakt gebruik van blog previews. Desportzaak.nl heeft handige zoekbalk functies en oneplus-shop communiceert USP’s. Maar voordat je gaat zoeken naar je perfecte thema, is het handig om na te gaan wat je precies wilt. De kans bestaat dat dit resulteert in maatwerk, indien je hele specifieke wensen hebt. We vroegen maatwerk- en thema-partner Designmijnwebshop over hoe webwinkeliers het meeste uit maatwerk kunnen halen in webdesign.

Dit is onderdeel van een blog serie waarin we verschillende topics bespreken met Elite Ecommerce partners met vandaag: DMWS. Meer informatie over Elite eCommerce Partners en de mogelijkheden vind je hier.

Waarom maatwerk?

“Maatwerk komt van pas wanneer je als webwinkelier specifieke vragen hebt in je webdesign. De Theme Store heeft een uitgebreid scala aan ready-to-use thema’s die geschikt zijn voor verschillende branches.”


Lightspeed klant Heratees.nl gebruikt het Conversion thema en past het design aan via maatwerk naar eigen wens.

“Mocht je actief zijn in de fashion-industrie bijvoorbeeld, doe je er goed aan om te focussen op de uitstraling van je webdesign. Fashion shoppers kopen graag bij webshops met de juiste look-&-feel, iets wat overigens ook geldt voor meubilair. Verkoop je technische producten? Focus je dan vooral op overzichtelijkheid, online shoppers zijn er namelijk niet voor hun plezier.”

“Natuurlijk kan het zo zijn dat jij een specifieke niche hebt die jij aan wilt spreken met je webdesign. Het is ook mogelijk dat je op zoek bent naar iets specifieks wat een standaard niet aanbiedt. In dit geval kun je je wensen bespreken met DMWS om zo jouw webdesign te optimaliseren.  Met als doel om je conversie-ratio te laten stijgen. Webdesigners weten als geen ander hoe je een webshop gebruiksvriendelijk maakt door middel van kleurgebruik en structuur in content.”

Wat moet je weten?

“Maatwerk in webdesign, kan best verwarrend zijn. Al helemaal als je niet weet waar je naar op zoek bent. Door je goed voor te bereiden heb je al een voorsprong gedurende het proces. Het is namelijk direct duidelijk voor de webdesigner wat je intenties zijn en wie er aangesproken moet worden. Hierdoor bespaar je tijd en dus geld in je webdesign. Dit kan je investeren in de groei van je webshop.”

“De doelgroep, het concept en het plan op de langere termijn zijn voor mij belangrijke aspecten tijdens het design van een website.”

Hoe kom je dit te weten?

86% van online shoppers wilt weten wat een webshop aanbiedt en kijken niet verder dan de product pagina. Dit geldt vooral voor technische producten waar sfeer, kleuren en social media averechts werken. Denk daarom altijd vanuit het klantperspectief als je zoekt naar het webdesign. Wees er bewust van dat jouw klanten andere behoeftes kunnen hebben dan jijzelf.”


Lightspeed-klant gameresource.nl gebruikt het thema Conversion van DMWS plus een aantal maatwerk-aanpassingen.

“Heb je stevige concurrentie? Doen zij het beter? Of misschien zelfs niet? Kijken naar conculega’s brengt veel voordelen met zich mee. Denk aan het verbeteren van zwakke punten omtrent de webdesign. Of misschien hebben ze wel features die jij absoluut niet wilt hebben. Een frisse blik ziet eerder wat goed en niet goed gaat in webdesign. Hierdoor kan je een bepaalde strategie vermijden met webdesign. Tot slot is het een gratis bron voor ideeën. After all: jullie strijden om dezelfde portemonnee.”

De samenwerking

“Oke, je weet nu dus precies wat je wensen zijn en hoe je het wilt overbrengen naar de webdesigner. De volgende stap is dus dat er wordt samengewerkt om dit plan te realiseren. Dit moet vlot, snel en secuur gebeuren. Hierdoor ben je niet al te veel tijd en geld kwijt aan webdesign. Maar wat maakt een succesvolle samenwerking voor een passend webdesign?”

Benieuwd?

Bekijk de voorbeelden gemaakt door Lightspeed partners

Volgens DMWS, zijn luisteren en elkaar goed begrijpen cruciale elementen op dit vlak. De eerder genoemde punten helpen je al een heel eind op weg. Verder kan een goede communicatie ook een hoop misverstanden voorkomen. Als webwinkelier ben je waarschijnlijk  een heel ander vakjargon gewend dan een webdesigner of bekijk je bepaalde onderwerpen vanuit een andere hoek. Wees hiervan bewust en zorg dat jou boodschap helder en duidelijk overkomt, aldus DMWS.

Als je tot hier bent gekomen met lezen over webdesign, zie je dat er aan een hoop dingen gedacht moet worden indien je besluit maatwerk toe te passen op je Lightspeed theme. Webdesign is een vak op zich en een goede samenwerking resulteert in een webdesign wat uiteindelijk jouw klanten converteert.

Over DMWS:

DMWS, Designmijnwebshop heeft jarenlange ervaring met webdesign specifiek voor webshops. Na veel ervaring in de branche te hebben opgedaan op verschillende platformen hebben ze een aantal jaar geleden besloten zich volledig te focussen op Lightspeed eCom.  Lightspeed werkt nauw samen met DMWS

DMWS  denkt met je mee en heeft een snelle en amicale service. Iedere klant en doelgroep is anders en dat weten ze. Ze zijn gespecialiseerd in webdesign specifiek voor E-commerce en weten alles van het platform. DMWS is vastbesloten om te zorgen dat jouw webdesign naadloos aansluit op jouw doelgroep en producten.

DMWS is Elite eCommerce Partner van Lightspeed.

 

Jordan Sanijo

Jordan Sanijo

Jordan Sanijo maakt deel uit van Team Strategic Alliances bij Lightspeed. Door het schrijven van o.a. landing pages en blog posts, houdt hij je graag op de hoogte over de laatste ontwikkelingen rondom het Lightspeed ecosysteem.