Marrakech Musthaves: 'houd het persoonlijk'

Marrakech Musthaves werd in 2013 opgericht door Elke Moorman en Wietske Doreleijers. Tijdens een rondreis door Marokko werden ze gegrepen door de schoonheid van het land en Marrakech in het bijzonder. Deze stad waar traditionele ambacht nog volop in leven is, inspireerde de twee jonge ondernemers. We spraken met mede-oprichter Elke Moorman.

Op zoek naar een leverancier

Tijdens een rondreis in Marokko struinden Elke en Wietske alle markten en casbah’s af op zoek naar inspiratie. Zo kwamen zij in aanraking met de traditionele ambachten die in de stad Marrakech nog volop in leven zijn. Dit inspireerde hen om een eigen handgemaakte tassen label op te richten. ‘We zijn beide modeliefhebbers, dus het idee was al snel geboren’, vertelt Elke. ‘Bij terugkomst in Nederland hebben we zelf het ontwerp gemaakt en zijn vervolgens op zoek gegaan naar ateliers die onze ontwerpen kunnen maken’. Was het zo gemakkelijk? ‘Nee, we hebben veel research gedaan naar mogelijke partnerships. De zoektocht was lang en leerzaam en leverde uiteindelijk een geweldige samenwerking op met een betrouwbaar en vakkundig atelier. Deze samenwerking verloopt nog steeds zeer goed!’

Marrakech Musthaves: ‘een uniek merk!’

Wat maakt Marrakech Musthaves uniek en hoe blijf je vindbaar in een concurrerende markt? ‘Al onze producten zijn handgemaakt en we weten dat ze gemaakt worden onder goede omstandigheden tegen een eerlijke prijs. Het leer van de tassen is bovendien met de hand gelooid en geverfd. We combineren traditioneel ontwerp met de huidige trends’, vertelt Elke. De twee ondernemers halen veel van hun verkopen uit de verschillende markten waar ze staan. ‘Het gaat steeds meer om het verhaal achter het product omdat men het belangrijk vindt te weten waar producten vandaan komen en of het tegen een eerlijk loon gemaakt wordt’, legt Moorman uit. ‘Tijdens de lifestyle markten, waar wij regelmatig te vinden zijn, vertellen wij ons verhaal’.

marrakech musthaves

Het merk persoonlijk maken

Elke en Wietske stonden afgelopen jaar onder andere op Swan Market, Goodies & Foodies en Sunday Market Amsterdam. ‘Mensen kunnen hier onze producten zien en voelen’, legt Moorman uit. Daarnaast zijn de twee zeer actief op social media. ‘Social media zijn zeer belangrijk voor ons, omdat we daar de sfeer van ons merk kunnen overbrengen en in nauw contact staan met onze klanten. Dit draagt allemaal bij aan het persoonlijker maken van ons merk’.

Meten van resultaten

Marrakech Musthaves heeft nu al ruim 1400 likes op Facebook. Hoe doe je dat? ‘We plaatsen dagelijks foto’s van onze tassen en houden onze klanten op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen ons bedrijf. Ook hebben we leuke acties zoals onze Moederdagactie, die wij gepromoot hebben via Facebook. Dat leverde direct een boost in de aankopen op!’

De keuze voor SEOshop

Hoe zijn jullie bij SEOshop terecht gekomen? ‘SEOshop heeft een goede reputatie in de markt en kan ons alles bieden wat we nodig hebben. We kunnen gemakkelijk alle producten beheren, het design aanpassen en direct zelf betaal- en verzendmethoden toevoegen. Het design is overigens ontworpen door Wietske en vervolgens door SEOshop geïmplementeerd. We zijn ook erg blij met het blog, waar we korte stukjes schrijven en ons merk positioneren’.

marrakech musthaves

Toekomstplannen

In zo’n relatief korte tijd gaat het al goed met jullie shop. Wat zijn jullie toekomstplannen? ‘Om een nog grotere doelgroep te kunnen bereiken willen we graag meer gaan samenwerken met externe bloggers die over onze producten schrijven. Ook willen we graag in toonaangevende tijdschriften staan. Wat betreft ons product zouden we graag het assortiment uitbreiden. Misschien interieurartikelen of zelfs een eigen kledinglijn, we weten het nog niet precies. Zolang de rode draad maar hetzelfde blijft; we willen alles zelf ontwerpen en alles moet handgemaakt zijn’. Zijn er plannen om naar het buitenland te gaan? ‘In België verkopen we nu al, op termijn hopen we meer landen te veroveren’.

Tips voor andere webwinkeliers

Jullie zijn nu al een tijdje actief en hebben vast wel goede tips voor andere webwinkeliers die net zijn begonnen. Wat zou je hen aanraden? ‘Ten eerste dat je het persoonlijk moet houden en goed in contact moet blijven met je doelgroep. Laat zien wie er achter het merk staat en breng je passie over. Streef een hoge klanttevredenheid na en zorg dat vragen snel worden beantwoord en leveringen op tijd verwerkt worden. Dit wekt veel vertrouwen en dat heb je echt nodig!’

Marrakech Musthaves is deze maand Webwinkel van de Maand. Van harte gefeliciteerd!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.