Martijn Hos reageert op nieuwe btw-regels: “Het kan zó veel beter!"

Sinds 1 januari gelden nieuwe btw-regels voor ondernemers die online geautomatiseerde diensten of online elektronische producten als films, muziek, software en/of e-books verkopen. Zij moeten het btw-tarief heffen van het land waarin de consument woont, in plaats van het Nederlandse tarief van 21 procent.

Wat betekent dit voor de webwinkelier?

Volgens Arnoud Engelfriet van ICTRecht: “je moet het btw-tarief rekenen dat in het land van de consument geldt voor het soort dienst dat je aan die consument verkoopt. En het is jouw probleem om uit te zoeken welk land dat is.”

Exportambities stranden in de papierwinkel

Europese btw-regels houden webwinkels met exportambities dus eigenlijk gevangen in Nederland. De nieuwe én bestaande btw-regels zorgen voor zó veel extra administratieve rompslomp en complexiteit dat dit onwerkbaar is voor veel (kleinere) webshops. De ambitie strandt in de Europese papierwinkel.

Terecht was daarom de oproep van Paul Tang en Ed Groot (PvdA) om hier wat aan te doen. Terwijl Thuiswinkel.org graag met de parlementariërs aan de slag gaat, is dit wel makkelijker gezegd dan gedaan, is mijn bescheiden mening. Zolang de Europese lidstaten niet bereid zijn om hun autonomie in het belastingdomein op te geven, ben ik somber over een structurele oplossing. Een praktische oplossing zal altijd een work-around zijn en snel ten koste gaan van marges.

Omdat ik positief ben ingesteld en ook best wil gaan voor korte termijn succes, heb ik alvast heb enkele aanbevelingen. Volgens mij zijn er grofweg drie mogelijke richtingen voor de toekomst van e-commerce export binnen Europa:

  • De EU-lidstaten gaan de btw-regelgeving harmoniseren en scheppen daarmee duidelijkheid en werkbaarheid voor webwinkeliers. Dat dit binnen de komende tien, twintig jaar plaats gaat vinden is echter zéér onwaarschijnlijk vanwege de eerder genoemde autonomiteit van lidstaten op het vlak van belastingen en vrijstellingen.
  • De tweede oplossing zou kunnen zijn om webshops zo véél mogelijk te ontzorgen via het oprichten van één loket voor alle btw –en fiscale regelgeving binnen Europa. Btw-tarieven zijn versnipperd en hetzelfde geldt voor de vrijstellingen en drempels. Webwinkels met exportambities zien door de btw-bomen het bos niet meer. Overheden zouden hier een sterke rol in kunnen of zelfs moeten spelen.
  • De derde oplossing, omdat ik niet bereid ben e-commerce export binnen Europa op te geven, is een btw-vrijstelling voor het mkb tot 100.000 euro. Dit om kosten voor administratie ernstig te drukken. Iets wat we heel hard moeten overwegen.

Om niet in mineur te eindigen: de btw-regelgeving en ondersteuning van webwinkels kan zó veel beter en daar zijn gelukkig mogelijkheden voor. Als men maar wil.

Voor wie meer wil weten over de specifieke consequenties en inhoud van de nieuwe btw-regelgeving voor ondernemers raad ik het uitstekende artikel aan van juridisch Thuiswinkel.org partner Arnoud Engelfriet (ICTRecht).

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.