“Meet the startups” in de Apple Store Amsterdam

“Waarom heeft het voor veel organisaties zo lang geduurd om van hun fysieke winkel, naar een online business te gaan?”

Deze en andere vragen werden gesteld tijdens het “Meet the start-ups”-event aan onder andere Camiel de Lange van Bergen (Ace & Tate), Martijn Broersen (Ko conceptstore) en onze eigen Ruud Stelder (Lightspeed). De moderator van de paneldiscussie was Daan de Greef (Baskèts), en zelfs Tim Cook (CEO Apple) was aanwezig.

13254423_10209321919674059_381417351471677986_n


Een Apple-store vol beginnende retailers

In de ochtend waren er al veel journalisten in de Apple Store op het Leidseplein in Amsterdam. Tim Cook, huidige CEO van Apple, zou namelijk langskomen. In de middag stroomde de begane grond van het Hirschgebouw vol met jonge ondernemers, retailers en andere geïnteresseerden voor de paneldiscussie over start-ups in de retail. Wat kunnen beginnende fysieke winkels leren op gebied van e-commerce? En hoe kunnen start-ups zich meten aan grote brands of ze zelfs verslaan?


“De online wereld is anders. Hij is meetbaar. Hij is resultaat-gedreven. En hij is hard en confronterend.” – Ruud Stelder.


 

Ontwikkelingen in retail beïnvloeden de vastgoedwereld

Een interessante vraag uit het publiek bleek ook een interessant discussiepunt: “Waarom heeft het voor veel organisaties zo lang geduurd om van hun fysieke winkel, naar een online business te gaan?” Daarop antwoordde Ruud Stelder: “Het is een lastige stap gebleken voor veel ondernemers. De online wereld is anders. Hij is meetbaar. Hij is resultaat-gedreven. En hij is hard en confronterend. Wanneer je kijkt naar grote merken zie je dat de meeste een volledige rebranding hebben ondergaan. Kijk bijvoorbeeld naar Blokker. Maar wanneer je als warenhuis of retail-merk nu nog online moet, ben je echt te laat.” 


13254155_10209321920954091_3828036001365952576_n
Camiel de Lange van Bergen (Ace & Tate), Martijn Broersen (Ko conceptstore) en onze eigen Ruud Stelder (Lightspeed). De moderator van de paneldiscussie was Daan de Greef (Baskèts).

Interessanter is het voor de online spelers om nu voet aan de grond te krijgen in offline gebied, zoals Ace & Tate heeft gedaan. De stap van online naar offline is eigenlijk een grotere stap. Je moet namelijk een locatie bekostigen, dat is een hele investering. Ruud Stelder: “Mijn intuïtie zegt dat de vastgoedwereld gaat veranderen. We zien dit steeds vaker gebeuren, bijvoorbeeld met pop-up stores, waarbij ondernemers met een klein budget in een tijdelijk huurbare ruimte hun winkel runnen. Zo zijn wij begonnen met het nieuwe concept “Lightspeed pop-up present..” waarbij we online health & sportmerk Jogha de kans hebben gegeven een fysieke winkel te managen.” 

 


 

13256255_10209321904673684_627587545797592308_n (1)

 


 

 

13260200_10209321921714110_1751344843561139923_n


 

Een iPad kassa is niet alleen maar hip

Na de paneldiscussie was er aansluitend een productdemonstratie van Lightspeed Retail. Want net als elke winkel eigenaar, kan ook een beginnende retailer niet zonder kassa. En dat is soms best een flinke hap uit je budget. Dat is iets waar Lightspeed op inspeelt. “We bieden een flexibele oplossing voor elke retailer. Een iPad is eigenlijk maar een kleine investering als je het vergelijkt met hardware van concurrerende kassasystemen. Het Lightspeed kassasysteem is feitelijk een App die op iOS-software draait. Het is hele lichte software, je zou zelfs op een iPod of iPhone je hele winkel kunnen runnen.”, aldus Sjuulke, die als productspecialist een demonstratie gaf aan alle aanwezige retailers.

lightspeed_product_demo
Naderhand waren Sjuulke en haar collega’s beschikbaar voor persoonlijk advies en vragen. Heb je haar gemist? Maak een vrijblijvende telefonische afspraak met één van onze retail-specialisten.

 


 

Ben je er volgende keer ook bij?

Tijdens het event is veel besproken. Zo zijn er persoonlijk gerichte vragen gesteld aan de gastsprekers, maar ook veel algemene vragen gericht op de verschillende manieren en routes bij het beginnen van een start-up. Een aantal algemene vragen waren bijvoorbeeld;

  • Welke concrete eerste stap raad je startups aan?
  • Wat is de grootste uitdaging die je tegen gekomen bent en hoe heb je deze overwonnen?
  • Als je een nieuwe start-up zou beginnen, wat zou je anders doen?
  • Wat voor tip zou je mensen geven om nieuwe klanten te trekken?
  • Wat is het grootste risico wat je genomen hebt? Zou je dit opnieuw doen?

Interessante vragen voor ondernemers die bezig zijn of net beginnen aan een start-up.

 


 

Tim_Cook-lightspeed-apple event
Tim Cook, CEO van Apple, met één van de aanwezigen op het event.

 


 

 

Houd onze Apple Store event-pagina in de gaten en zorg dat je er de volgende keer bij bent. Of maak nu al een persoonlijke vrijblijvende afspraak met één van onze specialisten. We geven startende ondernemers graag advies, of dit nu over kassasystemen gaat of webwinkels.

 

Jolien Huizinga

Jolien Huizinga

Marketing Content Specialist bij Lightspeed. Schrijft o.a. blogposts en whitepapers om zelfstandige ondernemers te inspireren en op de hoogte te houden van trends & nieuws op gebied van e-commerce, horeca en retail.