Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Hoe Mercure Hotel Roeselare optimaal gebruik maakt van contactloos bestellen

Hoe Mercure Hotel Roeselare optimaal gebruik maakt van contactloos bestellen

Een hotel met 87 kamers dat door corona de bezettingsgraad zag kelderen van 78% naar 27%? Het overkwam (net als vele anderen) Hotel Mercure Roeselare. In plaats van te wachten op betere tijden hield General Manager Damien Jassen zijn ogen gericht op de toekomst. 

Al voor corona was hij constant op zoek naar manieren om de dagelijkse processen in het hotel te optimaliseren. Een pandemie veranderde daar niets aan; efficiëntie en het besparen van tijd en geld bleven voor hem belangrijke speerpunten.

In dit artikel spreken we Damien over hoe hij optimaal gebruik maakt van contactloos bestellen in de hotelkamers en het restaurant van het Mercure Hotel in Roeselare, onderdeel van de Accor Group

Bekijk hier het inspirerende verhaal van Hotel Mercure Hotel Roeselare:

 

Systemen die met elkaar communiceren 

Damien, die veel hotel- en horecaervaring heeft opgedaan in o.a. Melbourne en Parijs, weet als geen ander hoe belangrijk het is dat systemen met elkaar communiceren.

“Ik was op zoek naar systemen die kunnen praten met onze PMS, zodat de nachtshift niet elke dag zestien excel sheets handmatig moet invullen en ik manuele fouten moet opsporen.” 

Met behulp van Lightspeed Restaurant  en QR Menu App worden nu alle betalingen – van het restaurant tot de roomservice – automatisch doorgestuurd naar het moedersysteem MEWS.  

Op de vraag of het personeel er ook gelijk de toegevoegde waarde van inzag, antwoordt Damien als volgt:

“Ons personeel was in het begin niet al te enthousiast. Veranderingen zijn altijd heel lastig, maar op termijn hebben ze ook gezien dat het een ongelooflijk efficiënt systeem is.”

Ook op zoek naar een restaurant systeem dat integreert met je PMS?

Integreer je kassasysteem met je PMS en bespaar kostbare tijd met tools en integraties die zijn ontwikkeld om jouw hotel te versimpelen.

 

Contactloos bestellen in de praktijk

Systemen die met elkaar praten, hoe zit dat? Alle 87 kamers beschikken over qr-codes. Gasten kunnen via hun telefoon het menu scannen en hun favoriete gerechten bestellen. Deze bestelling komt binnen in een fictief vloerplan in het Lightspeed Restaurant kassasysteem en de keuken en/of de bar krijgt binnen enkele seconden het bonnetje met daarop de bestelling. Zodra de bestelling klaar is, wordt deze naar de kamer gebracht. 

Gasten kunnen direct afrekenen via de qr-app per Bancontact, Payconnect, iDeal of credit card, of zetten de bestelling op hun kamer. Door de integratie met het PMS MEWS kunnen gasten aan het einde van het verblijf in één keer afrekenen bij de receptie.

Dit contactloze bestelproces kwam niet alleen goed van pas tijdens corona:

Damien: “De bonnen komen direct aan in de keuken, maar de bediening slaat de bon ook direct af. Zo kunnen ze de bon meenemen naar de kamer en direct controleren of alles wel juist is. Vroeger moesten gasten de bon aftekenen, maar dat is niet meer nodig doordat elke qr-code individueel verbonden is aan een kamernummer. Daarmee worden veel fouten voorkomen.”

Ook in het restaurant kunnen gasten het menu via hun telefoon bekijken en zo een bestelling plaatsen. De bestelling komt binnen op de juiste tafel in het Lightspeed kassasysteem, en de rest spreekt voor zich. 

 

De voordelen van contactloos bestellen 

Eerder benoemden we al dat efficiëntie en geld besparen dé redenen zijn voor Damien om meer te digitaliseren. Damien vertelt ons specifiek wat dat voor hem betekent:

Hotel Mercure Roeselare is een business hotel pur sang. ‘s Middags hebben we in normale tijden vrij drukke shifts: tot 60 à 70 couverts. Mijn idee is om ‘s middags minder bediening in te zetten, aangezien onze bestellingen worden opgenomen en doorgestuurd door een systeem dat geen extra hulp nodig heeft van iemand die iets moet intikken. Ons personeel heeft daardoor ook meer tijd over om echt puur en alleen met de gasten bezig te zijn. Als je dat kunt doen met een persoon minder en dezelfde omzet kunt genereren is dat natuurlijk interessant.”

Niet alleen bespaart Mercure Roeselare op personeelskosten, maar ze lijden ook niet langer aan een veelgehoord probleem uit de horeca: personeelstekort. Ze kunnen immers kleinere teams inzetten die zich niet langer bezig hoeven te houden met de standaard processen en zo meer tijd hebben om te spenderen aan de gasten. De gebruiksvriendelijkheid speelt ook een grote rol bij deze toegenomen efficiëntie:

“Het is een heel overzichtelijk en gebruiksvriendelijk systeem, ook om personeel op te leiden: in een kwartier heb je het systeem uitgelegd en dat is voor ons heel belangrijk. Als we iemand aan de receptie moest inwerken in ons vorige PMS systeem, dan moest je er minstens twee weken naast blijven staan. Bij Lightspeed en QR Menu App zet je er iemand tien minuutjes bij en dan ben je weg. Je moet een beetje digital minded zijn, maar het is wél veel simpeler. Simpeler dan dit kan niet.”

 

Een digitale toekomst

Hoewel Mercure Hotel Roeselare nog niet terug is op zijn oude bezettingsgraad gaan ze de toekomst rooskleurig tegemoet. Damien ziet ook het positieve kant van de zware periode tijdens de pandemie.

 “Corona was dramatisch, echt heel slecht, maar het is ook een ongelofelijk interessante oefening geweest, waarbij we kritisch naar onze processen hebben gekeken: zijn deze personen nodig? Is heel deze rompslomp van administratie nodig? Kunnen we dit niet efficiënter gaan organiseren? Nu hadden we de mogelijkheid om dingen om te gooien. Lightspeed en QR Menu App hebben onze processen helemaal veranderd en laten ons geld besparen in de toekomst. 

Ik kan dus nu wel minder omzet draaien, maar als ik aan het einde van de maand aan de bottom line meer overhoudt, dan zijn we goed bezig.”

Wil jij net als Mercure Hotel Roeselare je restaurant kassasysteem integreren met je PMS? Wil je daar eventueel een contactloos bestelsysteem aan toevoegen? Onze hotel experts kunnen je alles vertellen over de mogelijkheden. Neem vrijblijvend contact op.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp:
Management

Bekijk meer onderwerpen