Hoe u met uw webshop de grens over gaat

Het internet kent geen grenzen. Het is het medium voor expansie naar het buitenland. Maar er zijn wel een aantal voorwaarden verbonden aan deze buitenlandse missie, want in het buitenland is alles net even anders. In deze blogpost deelt Mark Jansen van OOSEOO enkele tips.

De cijfers

Tijdens een bijeenkomst van Google op het hoofdkantoor in Dublin kreeg ik de volgende informatie:

Wereldwijd is 1 op de 3 personen bereid om een aankoop te doen in een buitenlandse webshop mits het product goedkoper of de service beter is.

Met bovenstaande informatie in gedachten zijn onderstaande cijfers (ook afkomstig van Google), imposant en heel aantrekkelijk te noemen:

  • Exportmarkt UKI (UK + Ierland), Duitsland: bij elkaar 104 miljoen gebruikers, waarvan 75 miljoen zijn/haar aankopen online doet.
  • BRIC landen: bij elkaar 285 miljoen mensen die online shoppen. Ze geven gemiddeld 676 dollar per persoon online uit.

Deze cijfers, afkomstig van Google, zijn van 2014 en het aantal online consumenten blijft maar stijgen. Wereldwijd met gemiddeld 10 tot 15 procent per jaar. Maar er zijn uitschieters zoals Italië met 22,6%, Mexico met 29,6% en China met 65,1%!

Bent u er klaar voor?

Naast kansen zijn er natuurlijk ook barrières, zoals de kosten, de tijd en de onzekerheid. Het is ten eerste belangrijk om de kansen en mogelijkheden te inventariseren. Hier heeft Google een aantal hulpmiddelen voor:

Google Global Market Finder

In deze tool is het mogelijk om zoekwoorden in te geven in uw eigen taal. Vervolgens kunt u regio’s selecteren en de Global Market Finder komt vervolgens met vertaalde zoektermen uit de regio die u heeft geselecteerd compleet met het zoekvolume per zoekterm.

Google-Global-Market-Finder

Benieuwd naar de Global Market Finder? Probeer hem zelf.

Kansen vinden met Google trends

Met Google trends vindt u opkomende zoekopdrachten en trends in zoekvolume. U kunt selecteren op categorieën en landen.

google-trends

Als u genoeg informatie heeft ingewonnen en er klaar voor bent, dan is online adverteren de snelste stap om uw nieuwe doelgroep te bereiken. Het is belangrijk dat u de juiste taal spreekt. Dit hoeft niet altijd de taal te zijn die in het desbetreffende land gesproken wordt. In Scandinavische landen zoals Denemarken en Zweden is het geen groot probleem om de Engelse taal te voeren in uw webshop en online advertentieteksten. Dit gaat echter beslist niet op voor Griekenland, daar wordt enkel Grieks geaccepteerd.

Bij een export strategie hoort een plan van aanpak

Een buitenlandstalige webshop is slechts een onderdeel van uw succes. De volgende punten zijn minstens zo belangrijk:

  • Betalingen accepteren via lokale (online) betaalmethoden
  • Logistiek en het verzenden van bestellingen
  • Kennis van lokale belastingregels
  • Verzekering en aansprakelijkheid
  • Kennis van de lokale wet- en regelgeving
  • Klantenservice

Adverteren met Adwords

AdWords is een prima middel om potentiële klanten te bereiken. Naast tools als de Global Market Finder kunt u ook terecht bij Google voor support. Google heeft een speciale export afdeling die u hierin kan adviseren. De hoeveelheid hulp die u kunt verwachten is afhankelijk van het budget dat u beschikbaar heeft voor de AdWords-campagnes.

Gaat u zelf aan de slag? De Google AdWords-interface is helemaal klaar voor uw buitenlandse campagnes!

Het belangrijkste is dat u aparte campagnes aanmaakt voor elk land. Zo heeft u controle over de juiste taal van uw advertenties, zoekwoorden en budgetten. Bedenk dat sommige landen veel meer inwoners hebben dan Nederland. Dit betekent dat u vaak fors meer budget moet reserveren om goed zichtbaar te zijn. U kunt daarom ook overwegen om eerst in slechts bepaalde regio’s van het land te adverteren. Zo kunt u op een economische manier bepalen of u de gewenste doelstellingen kunt halen in het land van uw keuze.

Adverteren met Bing

In Nederland heeft Bing geen groot marktaandeel. Dat is in sommige landen anders. Zo heeft Bing in de VS inmiddels een marktaandeel van meer dan 20%. In de regel betekent adverteren met Bing lagere kosten dan met Google.

bing-search

Adverteren in landen zonder Google

Jazeker, er zijn landen waar Google slechts een klein of helemaal geen marktaandeel heeft. In Rusland is bijvoorbeeld Yandex de grootste zoekmachine. In China is (op dit moment) Google helemaal niet aanwezig en daar domineren spelers als Baidu en Alibaba.

Verover internationale markten met Google

Google heeft veel informatie beschikbaar voor iedereen die nieuwe markten wil ontdekken en internationaal zaken wil doen. Deze informatie is verzameld op de pagina Google Global Advertiser. Veel van de beschikbare tools zijn compatible met Google AdWords zodat u de data direct kunt gebruiken in uw AdWords campagnes.

Via de bovenstaande pagina kunt u ook de Google Export Business Map downloaden voor zeer uitgebreide demografische gegevens van heel veel landen.

Succes met uw internationale avontuur! Wilt u meer weten over internationaal ondernemen? Download dan de whitepaper Verkopen in het buitenland met je webshop. Wilt u eerst meer weten over AdWords? Download dan de whitepaper Meer traffic met AdWords.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.