Mevrouw Aardbei: ''van trapgat naar professioneel magazijn''

Mevrouw Aardbei: ''van trapgat naar professioneel magazijn''

Om online succesvol te zijn moet je de exacte combinatie vinden tussen bezoekers, klantenbinding en efficiënt webshopbeheer. Het lukte Merel Veenendaal van mevrouwaardbei.nl om in recordtempo een goedlopende webshop op te zetten in kinderkamer accessoires. Tot nu toe blijkt er geen rem te zitten op de groei van de webshop.

Benieuwd hoe zij dit voor elkaar kreeg? Lees het verhaal van Merel, oftewel Mevrouw Aardbei, hieronder in haar interview met Lightspeed.

Merel Veenendaal

Hoe is het idee ontstaan voor Mevrouw Aardbei?

Na mijn opleidingen Vormgeving aan het Cibap en Interieurstyling bij Artemis heb ik mij ingeschreven als ondernemer. Ik deed verschillende werkzaamheden als interieurstylist, grafisch vormgever en etaleur.

Drie jaar geleden begon ik met de bouw van de website om mijn diensten een plek te geven. Om de site aan te vullen kocht ik wat interieuraccessoires voor volwassenen en kinderen in en maakte ik zelf artikelen zoals oorbellen van hout. De artikelen stonden toen nog in opbergboxen in het trapgat van mijn souterrain.

Ik kwam erachter dat de markt van kinderkamer accessoires mij het best paste. Deze markt kent de meeste verandering en wordt met grote regelmaat vernieuwd. Daar ligt dan ook de meeste ruimte om mensen te inspireren, is net wat creatiever en meer divers. Als interieurstyliste is het een uitdaging om de esthetische kant niet te laten lijden onder de praktische wensen die je hebt met kinderen. Vanaf dat moment heb ik alle winst die ik maakte direct weer geïnvesteerd in uitbreiding van het assortiment.

Het is uitdagend om continue de mooiste en vernieuwende artikelen te zoeken voor je klanten. Gedurende deze periode combineerde ik mijn ondernemerschap met de webshop activiteiten. Maar na een jaar moest ik stoppen met alle bezigheden buiten de webshop vanwege tijdgebrek en omdat ik steeds meer bestellingen binnenkreeg.

Op dat moment was het een gok om mijn betaalde werkzaamheden te stoppen en mij volledig te richten op de site. Mijn woning begon ook steeds voller te staan met voorraad en verdiende dan ook volle aandacht. Vanaf dat moment is het zo hard doorgegroeid dat ik Een jaar geleden ben verhuisd naar een nieuwe, grote woning met daaronder een grote bedrijfsruimte. Eigenlijk opnieuw een sprong in het diepe om de volgende stap te maken met mijn onderneming.

Tegenwoordig staan er in mijn kantoor/magazijn zo’n 50 stellingkasten vol met de mooiste producten voor baby’s en kinderen – en zo’n 8000 eigen bedrukte verzenddozen.

Merel Veenendaal

Flink doorgezet dus met deze webshop! Wat is jullie visie?

Onze visie is om de mooiste en tofste items voor kinderen te verzamelen in de webshop. Dit doe ik door voor de trends uit te lopen en de hele wereld over te gaan (digitaal) om de meest unieke artikelen van de meest prachtige merken te selecteren. Door deze voorselectie te doen willen we goede en hippe artikelen voor iedereen makkelijk vindbaar maken. Uiteindelijk is het doel om de mooiste, hipste en grootste webshop van West-Europa hebben.

Hoe gaat zo’n snel groeiende operatie eigenlijk in z’n werk?

Het is hard werken! Zes dagen in de week ben ik aan het werk met de zaterdag als vrije dag. Gelukkig ben ik de afgelopen tijd niet ziek geweest (afkloppen), maar ook al even geen vakantie. Gedurende alle 6 dagen heb ik inpakhulp en sinds enige tijd zelfs een stagiaire Ondersteunend daaraan heeft de familie ook een rol, met administratie, inpakken, schoonmaak en lunch. Eigenlijk wordt alles in het werk gesteld om met grote zorg de pakketten te versturen zoals wij het zelf graag zouden ontvangen, met de service die daarbij hoort. Daarom wordt elk artikel met een leuke twist ingepakt.

PostNL

Een ambitieus streven, hoe komen jullie aan je traffic voor Mevrouw Aardbei en wat werkt naar jouw mening het beste?

Mijn opleiding in styling en grafisch vormgeven helpt mij met de inrichting van mijn site. Van de uitstraling tot en met de lay-out en categorisering. Dat is de basis voor het behouden van de traffic die je wordt toebedeeld door google. Als je een hoge conversie kan overleggen en klanten zijn op hun plek op de site, wordt dit beloond.

Ik ben ooit begonnen door te adverteren op social media sites zoals Facebook en Instagram, ook maak ik graag gebruik van Google en bloggers. Instagram is voor ons een erg effectief kanaal, zelfs effectiever dan Facebook. Veelal zijn dit mensen die het leuk en belangrijk vinden om mooie momenten te creëren en vast te leggen. Te delen en inspireren. Allemaal zaken die we als Mevrouw Aardbei kunnen onderschrijven. Om deze reden gebruik ik dan ook al bijna een half jaar lang de InstaShow app uit de Lightspeed App Store. Deze tool zorgt voor extra volgers , het geeft een goed sfeerbeeld van onze webshop en ik kan nieuwe artikelen gemakkelijk delen.

Gebruik je nog meer Apps van onze App Store?

Jazeker! Ik gebruik de tool van The Feedback Company om reviews te verzamelen over onze service. Dit is een goed werkende app en het is leuk om te zien dat veel mensen positieve en eerlijke reacties achterlaten.

Het fijne aan deze app is dat je onafhankelijke reacties krijgt op je producten en service. Als dit negatieve ervaringen zijn, dan krijg je in eerste instantie ook de kans hier klantenservice toe te passen, waardoor een herziening van de klant mogelijk is. Hiermee kan de consument zelf een controle uitvoeren op de betrouwbaarheid en service door onafhankelijke reviews van mevrouwaardbei.nl klanten. Het is voor iedere webshop goed om feedback te vragen van de klant. Soms is de omschrijving van een product bij mij pas compleet na een aantal reviews. Daarmee is de volgende klant ook geholpen.

 

Site mevrouw aardbei

Is er nog een app die er volgens jou totaal uitspringt?

Mijn absolute favoriet is MyStockNotifier, deze app gebruik ik al het langst en het scheelt me heel veel tijd. Hiervoor was ik veel tijd kwijt aan het constant bijhouden van briefjes en eindeloos heen en weer mailen met bevoorraders. Ook voor de consument is het prettig dat zij laagdrempelig hun mailadres eenmalig afgeven om bij binnenkomst van het artikel direct op de hoogte te worden gebracht. Doordat dit geautomatiseerd is hoeft de klant zich ook niet bezwaard te voelen en weten dat als ze nog niets gehoord hebben, ze ook niet vergeten zijn. Dus ook geen vragen of reminders waarop je nog steeds met: “nee sorry,” moet antwoorden.

MyStockNotifier banner app store Lightspeed

 

We kunnen dus wel stellen dat alles mogelijk is in de wereld van de eCommerce.
Met de juiste dosis arbeid, kennis en passie kun jij misschien het volgende gat in de markt vinden, net zoals Mevrouw Aardbei!

Wanneer ga jij beginnen?

Ook online verkopen?

Met Lightspeed eCom start je snel en gemakkelijk je eigen webshop! Onze experts helpen je graag.