5 manieren om mond-tot-mond-reclame voor uw bedrijf te genereren

Mond-tot-mond-reclame is de krachtigste vorm van marketing maar ook het moeilijkst te genereren. “Als we onze klanten en fans zover konden krijgen om de rest van de wereld over ons te vertellen, zou ons leven zoveel gemakkelijker zijn”, een wens die veel webwinkeleigenaren koesteren. Het genereren van mond-tot-mond-reclame voor uw webwinkel is een uitdaging, maar zeker niet onmogelijk. In deze blogpost behandelen we 5 manieren om meer mond-tot-mond-reclame te genereren die haalbaar is voor elke webwinkeleigenaar die bereid is het werk te doen om dit te realiseren.

Elke vorm van feedback op deze ideeën is meer dan welkom en deel gerust andere tips die u heeft om uw bezoekers, klanten en fans te stimuleren uw boodschap over de wereld te verspreiden.

1. Maak het gemakkelijk om te delen

Social

Het eerste punt op mijn lijst lijkt misschien overduidelijk, maar toch zijn er niet veel webwinkeleigenaren die zichzelf verplaatsen in de bezoekers en zich realiseren dat in het geval dat iemand iets zou willen delen over uw webwinkel, dit misschien helemaal niet mogelijk is.

SEOshop biedt Facebook like en Twitter tweet buttons aan in de standaard templates. Zorg er dus voor dat u deze activeert wanneer u uw webwinkel opzet. Als u de technische know-how heeft voeg dan andere buttons toe, zoals de Printerest pin button en Facebook share button.

Als u een blog heeft die gekoppeld is aan uw webwinkel (sterk aanbevolen) dan zal u meer dan één set van ‘deel’ knoppen moeten plaatsen op uw blogpagina’s. Er zijn een aantal gratis tools beschikbaar van AddThis tot NiftyButtons.

Een ander onderdeel waar de mogelijkheid te delen centraal moet staan is binnen uw sociale netwerken. Probeer posts te creëren die de grootste kans hebben om gedeeld te worden door uw volgers. Hoe meer mensen betrokken zijn bij uw post, hoe waarschijnlijker het is dat anderen uw webwinkel zullen tegenkomen.

2. Beloon klanten voor het verspreiden van uw boodschap

Yours mine

Er zijn een aantal verschillende manieren waarop u bezoekers en loyale fans kunt aanmoedigen om reclame voor u te maken. Als u uw publiek niet af en toe stimuleert om actie te ondernemen, zullen alleen uw trouwste volgelingen actief zijn en dit is over het algemeen slechts een kleine groep.

De eerste tip is om de beloning voor beide partijen interessant te maken, wat betekent dat de bezoeker of fan iets krijgt voor het delen van uw post met hun sociale netwerk, of per e-mail met hun fans. De beste manier om dit aan te pakken is door iets speciaals aan te bieden zoals een cadeau, coupon of lidmaatschap van een exclusieve VIP-club. U moet mensen het gevoel geven dat ze speciaal zijn, vergeet niet dat er dagelijks duizenden andere bedrijven zijn die deze mensen tot klanten willen converteren. Probeer op uw eigen manier de nadruk te leggen op uw uniekheid en bied echte voordelen.

Hieronder vindt u een lijst van een aantal manieren om uw klanten te belonen voor het ondernemen van actie:

  • Wie het eerst komt, wie het eerst maalt: de eerste X-aantal fans die uw post liken of delen krijgen Y.
  • VIP-lidmaatschap: Doe X en word uitgenodigd voor een speciale VIP-club.
  • Zet uw klanten in als model: Retweet/Share een foto van jezelf met product X en ontvang Y.
  • Nodig bekenden uit: Als uw vrienden een aankoop plaatsen krijgt u Y.

3. Automatiseer uw mond-tot-mond-reclame met Yotpo Product Reviews

Een handige, gratis productreview app die gemakkelijk toegevoegd kan worden aan uw Lightspeed winkel is Yotpo. Met Yotpo kunt u een groot aantal product reviews genereren en deze gebruiken om meer bezoekers naar uw webwinkel te trekken via social media.

Yotpo maakt het voor u gemakkelijker om een verbinding te leggen tussen uw sociale netwerk en de service, ook kunt u handmatig of automatisch uw beste reviews delen via de Facebook pagina of het Twitter account van uw bedrijf. Deze reviews worden dan gelezen door uw fans die met één klik terecht komen op de corresponderende productpagina waar ze een aankoop kunnen plaatsen.

Een handige bonus van Yotpo is dat het u helpt het taalgebruik van uw klanten te begrijpen, op het moment dat ze uw producten of diensten beschrijven. Dit taalgebruik zou u ook in uw marketingactiviteiten moeten toepassen.

4. Praat meer met uw klanten

Audience

Als eigenaar van een bedrijf moet u constant communiceren met uw publiek. De enige manier om te begrijpen wat de sterke en zwakke punten van uw producten zijn en hoe uw publiek tegen u aankijkt is door regelmatig met hen te communiceren. Door met uw klanten te praten heeft u meer kans om mond-tot-mond-reclame te genereren omdat u het volgende leert te begrijpen:

  • Hoe de gemeenschap tegen u aankijkt – Soms ziet u zichzelf op een heel andere manier dan hoe anderen u zien en dit kan de effectiviteit van uw marketinginspanningen beperken.
  • Het taalgebruik van uw klanten – Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om te begrijpen hoe uw klanten over uw product praten.
  • Welke marketing campagnes het meest effectief waren – In de communicatie met uw publiek is het belangrijk om vragen te stellen zoals waar zij over u gehoord hebben en welke marketingactiviteiten hen enthousiast maakten.

Kennis is macht en het verzamelen van belangrijke informatie over hoe uw publiek over u communiceert, hoe ze tegen u aankijken en waar ze enthousiast van worden, kan u helpen uw branding, marketing communicatie en uiteindelijk de mond-tot-mond-reclame voor uw onderneming te verbeteren.

5. Ga net even verder

De meest effectieve manier om meer mond-tot-mond-reclame te genereren is door simpelweg goed in uw werk te zijn. Vandaag de dag zijn er zoveel opties voor consumenten en het is nooit zo gemakkelijk geweest om over te stappen van merk tot merk. Als u geen dingen doet die het waard zijn om over te praten, zal er nooit iemand over u praten.

Dit proces begint met de producten die u verkoopt. Als u niet anders bent, goedkoper bent of u op een andere manier onderscheidt van de concurrent, dan zal u falen als webwinkeleigenaar. Het is niet gemakkelijk om uw product geweldig te maken, maar zelfs de manier waarop u uw producten verpakt en eigen maakt kan uw bedrijf interessant maken.

De andere gebieden waarop u kunt uitblinken, zijn klantondersteuning en marketing. Wat betreft klantondersteuning is dit denk ik gemakkelijk te begrijpen. Het niveau van dienstverlening gaat constant omhoog dus u moet hier altijd bovenop zitten en zo vaak en snel mogelijk reageren. U moet begrip tonen, geduldig zijn en klanten behandelen zoals u verwacht behandeld te worden.

Het laatste punt is uw marketing. Wilt u hierin uitblinken, dan zullen veel mensen blootgesteld worden aan uw onderneming wat u zal helpen succesvol te zijn als ondernemer. Uitblinken in marketing is niet eenvoudig omdat er zoveel ruis is, maar als u POST framework volgt en de veel gemaakte marketing vergissingen vermijdt, bent u op de juiste weg.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.