Nationaal E-mail Onderzoek 2017: E-mail stuwt eCommerce omhoog!

De resultaten van het Nationaal E-mail Onderzoek van 2017 tonen net als in voorgaande jaren aan dat de inzet van e-mailmarketing voor e-commerce essentieel is als het gaat om traffic, conversie en retentie. Het onderzoek geeft een goed inzicht in het gebruik en de beleving van e-mail ten aanzien van online shopgedrag. Uit de antwoorden rondom koopgedrag blijkt dat er een sterke relatie is tussen e-commerce en e-mailmarketing. Het onderzoek wordt jaarlijks in oktober gepubliceerd door Spotler (voorheen Blinker en MailPlus) en CG Selecties.

E-mail nog steeds grootste aanjager online aankopen

Het afgelopen jaar heeft 75% van alle Nederlanders minimaal één keer, naar aanleiding van een commerciële e-mail (nieuwsbrief of campagne), een online aankoop gedaan. Ter vergelijking, slechts 30% van de Nederlanders geeft aan dat een advertentie op Facebook hen het afgelopen jaar minimaal één keer heeft aangezet tot een online aankoop.

Als we inzoomen op de verschillende leeftijdsgroepen die meedoen aan het onderzoek, dan kunnen we concluderen dat zowel jong als oud door e-mail wordt verleid tot online aankopen van producten. Ook de leeftijdsgroep 65+ schaft regelmatig iets aan naar aanleiding van een commercieel e-mailbericht. 78% zegt minimaal 1 keer een aankoop te hebben gedaan n.a.v. een e-mail.

Nederlanders ontvangen reclame nog steeds het liefst per mail

Op de vraag via welk kanaal we het liefst reclame ontvangen, zie je een duidelijke tweedeling. Offline het liefst via de brievenbus / per post (19%) en online via e-mail (65%). Het is niet voor niets dat in de inleiding van dit blog beweerd wordt dat e-commerce en e-mail bij elkaar horen. Nederlanders geven dit zelf aan. Reclame via social media blijft een no-go. Alleen jeugdige respondenten staan hier wat meer voor open. Met name Facebook en Instagram zijn kanalen waarbij reclame wordt gedoogd door deze doelgroepen.

 

Nederlanders schrijven zich in op nieuwsbrieven voor aanbiedingen

Nog steeds schrijven Nederlanders zich graag in voor nieuwsbrieven als ze daar in ruil leuke aanbiedingen of exclusieve deals voor ontvangen. Voor ruim twee derde van de Nederlanders (69%) is dat de belangrijkste reden om zich in te schrijven. Ook ‘op de hoogte blijven van een merk of bedrijf’ is nog steeds een belangrijke reden om voor een nieuwsbrief aan te melden (60%). Een recente aankoop in een webshop staat net zoals vorig jaar op plaats drie als het gaat om redenen om jezelf aan te melden voor een nieuwsbrief (58%).

 

Conclusie

Uit het bovenstaande kun je niet anders concluderen dan dat retailers echt niet om de inzet van e-mail in hun marketingmix heen kunnen. Het blijft een uiterst effectief kanaal voor webshops om traffic te generen, conversies te verhogen en retentie te stimuleren. De conclusie van voorgaande jaren dat consumenten hun inbox o.a. speciaal voor webshops openstellen, is wat mij betreft ook de conclusie die we in 2017 kunnen trekken. En daarmee blijven e-commerce en e-mailmarketing nog steeds een perfecte match.

Over het onderzoek

Voor de vijfde editie van het Nationaal E-mail Onderzoek zijn uit het consumentenpanel van CG Selecties aan 2.029 personen 26 vragen voorgelegd met als focus het gebruik en de beleving van e-mail in vergelijking tot andere online communicatiemiddelen zoals WhatsApp en Facebook. Bovendien wordt in deze editie een verdieping gegeven in de vorm van kwalitatieve data uit interviews met een aantal deelnemers aan het onderzoek. Verder zijn voor de leesbaarheid in de tabellen en grafieken geen cijfers achter de komma gebruikt. Dit leidt ertoe dat in sommige tabellen de optellingen afwijken. Het onderzoek is uitgevoerd door Spotler (ontwikkelaar en leverancier van e-mailmarketing software) in samenwerking met CG Selecties.