Hoe u een hogere SEO positie behaalt met uw webwinkel door 'natuurlijk' linkbuilden

U bent webwinkelier en leest veel over de trends rondom SEO en linkbuilding, uw conclusie? Linkbuilding dreigt langzamerhand te veranderen door de recente ontwikkelingen die onder andere Google en Social Media teweegbrengen. Op blogs wordt veel beweerd dat u aan content marketing moet doen en dat de ouderwetse manieren van links vergaren tot het verleden tijd zal gaan behoren. In deze editie van Expert Summer hebben we al besproken hoe SEO aangetast wordt door social media, en lazen we ook dat de recente updates van Google de regels van het spel hebben veranderd. Daarmee lijkt het ouderwetse links vergaren bijna een oud gebruik te worden. Maar is dat wel echt zo? Wat is de hedendaagse waarde van linkbuilding en wat moet u als webwinkelier weten over de geruchten en huidige trends? We vragen het aan onze expert van deze week:  Andre Scholten; onafhankelijk Google Analytics en SEO specialist, en expert op het gebied van linkbuilding.

Wat is linkbuilding ook alweer?

Linkbuilding is een onderdeel van SEO en is een langdurig proces die een site helpt om ‘hoger te scoren’ in de zoekresultaten van Google. Kort gezegd zorgt u ervoor dat andere sites aanbevelingen willen doen voor uw site waardoor de robot van Google ziet dat er echt een meerwaarde aan uw site gebonden zit. Een site met een hogere meerwaarde is interessanter voor de zoekers, aldus Google, en zal daarom ook hoger in de zoekresultaten te vinden zijn. Voorheen werd dit dus veel gedaan door bijvoorbeeld een aanmelding te doen op startpagina’s waar links naar diverse websites werden gepresenteerd in categorieën. Ook was een onderdeel van linkbuilding het actief ‘hunten’ naar andere sites en die te vragen om een link te plaatsen op hun site naar die van u.

Wat is er nu verandert?

Google is continu bezig met het verbeteren en het updaten van haar zoekproces. Waar voorheen nog gekeken werd puur naar het aantal links en naar de Pagerank factor en tot mindere mate naar content, wordt er nu veel meer gelet op waardes die een goede beleving voor uw bezoekers zal creëren. Wat is er veranderd? “Google is continu bezig met het verbeteren van het grote zoek-algoritme met als doel zoveel mogelijk mensen goede zoekresultaten aan te bieden op hun zoekopdracht. In de afgelopen jaren heeft Google enkele grote updates aan het algoritme gedaan met een bepaald doel. De doelstelling was elke keer anders: on-page factoren, off-page factoren, enz. Maar allemaal met 1 doel: sites die het niet zo nauw nemen met Google’s richtlijnen en eenvoudig gezegd, waardeloze sites, zoveel mogelijk uit de zoekresultaten filteren”, aldus Scholten. Kort gezegd zijn er drie updates die het waard zijn om aan te halen, de Panda update; de Hummingbird update en de Penguin update.

Update Wat doet het?
Panda Verwijdert lange kwaliteitssites uit de SERP(zoekresultaten), alleen goede websites met goede content worden getoond.
Penguin Pakt onnatuurlijke SEO-trucs aan en bestraft waar mogelijk. Een zelflerend systeem herkent zelf patronen in onnatuurlijk verkregen links.
Hummingbird Google wordt menselijker, minder focus op keyword-targetting en een grotere focus op contextuele en content analyses. Site moet ‘behulpzaam’ zijn voor de bezoeker.

Waar moet u nu op gaan letten?

Volgens Scholten is het niet moeilijk om als webwinkelier mee te gaan met de reeds ingevoerde updates van Google. Het enige wat u moet doen volgens Scholten is “logisch nadenken en na gaan waar Google op zal gaan letten. Alles wat onnatuurlijk is en niet direct gericht op een goede beleving voor uw bezoekers zal in de toekomst aangepakt worden door het algoritme.”
Daarnaast voorspelt Scholten dat er vooral veel nadruk gaat liggen op de Panda update, waarbij sites goed van kwaliteit moeten zijn. “… als het niet door het algoritme gevonden kan worden heeft u altijd nog kans een handmatige beoordeling te krijgen door Google. Daar wordt met ‘mensenogen’ gekeken naar dezelfde vraag: geeft u bezoekers een goede beleving. Snel, goede teksten, enzovoorts”, aldus Scholten.

Scholten schetst nog een aantal voorbeeldscenario’s die zijn punt over het ‘logisch nadenken’ aanvult. Wat duidelijk naar voren springt is dat de nieuwe updates van Google het niet meer toelaten om onder de radar te opereren en dat u linkbuilding organisch moet aanpakken.

        • Staan er teveel advertenties boven de vouw (dus in het zichtbare deel van uw site zonder dat u scrolt)? Dan biedt u bezoekers geen waardevolle informatie maar probeert u alleen maar geld aan uw site te verdienen. Fout.
        • Heeft u heel veel inkomende links vanuit India terwijl uw doelgroep alleen uit Nederlanders bestaat? Fout.
        • Gebruikt u content die ook al op veel andere sites staat (duplicate content) of heeft u heel weinig content? Fout.
        • Staat uw site veel gelinkt op sites waar ook veel andere uitgaande links staan naar compleet ongerelateerde sites? Fout.
        • Bent u een lokale dienstverlener (zoals een tandarts) en heeft u uw locatie aan Google duidelijk gemaakt? Goed.

Bepaalde technieken werken niet meer.

Doordat de nieuwe updates andere waardes hanteren, is het goed mogelijk dat met de oude technieken uw website zal dalen in de zoekpositie van Google. Oude technieken zullen niet meer werken en het gebruik van deze oude technieken kan door Google zelfs bestraft worden. Volgens Scholten kunnen oude sites daardoor echt in de problemen raken. “Doordat Google steeds slimmer is in het opsporen van onnatuurlijke linkprofielen komen sites die zich daar in het verleden mee bezig hebben gehouden steeds vaker in de problemen. Bepaalde technieken werken dus niet meer.”

Zoals Scholten al had genoemd werkt bijvoorbeeld het kopen van buitenlandse links niet meer. Hij legt uit. “Vroeger kon u relatief eenvoudig een groep met waardeloze buitenlandse links inkopen en zo relatief eenvoudig ranken. Of u kocht een oud domein met veel populariteit en verwees die door naar uw eigen site. Dit werkt alleen nog als het een relevante site was met inkomende links die ook bij uw site zouden passen.”

Hoe zit dat met links kopen?

Is het nog noodzakelijk om als webwinkelier te investeren in het kopen van links?
Volgens Scholten is het een korte termijn investering. “Als u strategisch inkoopt op relevante sites zal u er op korte termijn best wat van kunnen merken. Maar het is een korte termijn strategie. Het is duur en u komt vaak niet op de mooiste ‘natuurlijke’ plekken te staan. U kunt het geld dus beter bewaren voor een goede marketingcampagne.”

De toekomst van linkbuilding

Met al deze nieuwe ontwikkelingen op het gebied van SEO is niet meer dan logisch om onszelf nog af te vragen wat de toekomst van linkbuilding zal gaan brengen. Zal het vak langzaam uitsterven of is het gewoon de trend die het vak naar een ander niveau tilt?

Richt uzelf op word-of-mouth

Volgens Scholten is het van belang dat u als webwinkelier met de tijd meegaat, en zo ook met de tijd van SEO. Hij stelt hierin dat het focussen op word-of-mouth (mond tot mond) content een belangrijke pijler gaat worden. “De impact is dat men dus meer gedwongen wordt op een natuurlijk manier links te verkrijgen. Dus, door met goede word-of-mouth marketing kunt u veel aandacht verkrijgen die ook weer resulteren in meer inkomende links. In een aantal onderzoeken is gebleken dat de sociale kanalen erg goed zijn voor het verkrijgen van inkomende links. (zie bijvoorbeeld dit onderzoek)

De ‘Internet God’ Matt Cutts van Google legt het nog eens uit in computertaal.

Nu kan Google de grootste sociale netwerken niet eens goed ‘lezen’ maar toch pakt het de signalen op. Dat komt omdat sites die veel aandacht krijgen, op wat voor manier dan ook, uiteindelijk ook inkomende links krijgen. Linkbuilding wordt dus steeds meer een aangelegenheid van de PR afdeling.”

Must read: Long-Tail Keywords in uw social media content

Social Media Optimization

Er wordt veel geschreven rondom het onderwerp SEO en linkbuilding; waarom? Omdat ‘search’ nog steeds grootste gebruikersstroom oplevert. Een zeer interessant artikel gepubliceerd op The Next Web geeft een zeer nieuwe blik op linkbuilding. Volgens het artikel is een samenwerking tussen oude en nieuwe technieken zeker niet ondenkbaar. Het gebruik van long-Tail keywords werd door de update van Google als minder belangrijk beschouwd omdat er meer rekening gehouden ging worden met de context waarin in een site geschreven is alsmede de totale content van de pagina’s. In het artikel legt Honigman uit dat social media deze keywords juist weer veel leven in kan blazen. Door content te creëren zoals blogs op uw website en deze te optimaliseren op long-tail keywords kunt u deze snel en vaak verspreiden op uw social media kanalen. Hierdoor worden deze keywords opgenomen binnen de social media feed en daardoor geïndexeerd door Google. Door de long-tail keywords krijgt uw content op social media een lange termijn effectiviteit die zich op ten duur in SEO termen voor uw webwinkel zal uitbetalen.

Long tail SEO strategy

Het artikel werd ruim 3300 keer gedeeld op social media, zou dat ook ten goede zijn gekomen van hun google positie?

SEO social media

Onder de radar Linkbuilding

Binnen linkbuilding wordt er vaak gesproken over ‘black hat’ ‘white hat’ en ‘grey hat’ linkbuilding. Met white hat linkbuilding, opereert u in acceptabel vaarwater waar Google geen problemen mee ondervindt. Met grey hat bevindt u zich op het randje van acceptabele en onacceptabele manoeuvres om hoger in Google te komen, en met black hat begeeft u zich in onacceptabele bijna illegale vaarwateren waarin getracht wordt hoger te komen in de zoekposities zonder dat de bezoeker er daadwerkelijk iets aan heeft. Met de komst van de updates zijn diverse praktijken opgeschoven naar het black hat gedeelte en anderen weer van de lijst geschrapt. Scholten vertelt dat “in feite komt het allemaal aan op gezond verstand. In de bottom-line wil Google eigenlijk alleen maar spontaan geplaatste natuurlijke links, alles wat op een andere manier verkregen wordt, is verdacht. Hoe harder/slimmer u dit spel speelt hoe meer richting black-hat u gaat.”

Noem eens enkele voorbeelden van grey hat praktijken?

Er is bijvoorbeeld software waarmee u eenvoudig 1.000.000 comments kunt plaatsen op diverse sites. Uiteindelijk zullen een paar comments blijven bestaan die niet weg gefilterd worden die dan een link naar jouw site bevatten. Wat zegt uw gezond verstand dan?

U kunt ook gebruik maken van diverse zwakheden in WordPress plugins. Door die zwakheid te exploiteren op sites die niet regelmatig hun plugins updaten kunt u de betreffende site als het ware ‘hacken’. En zo verborgen in de code links plaatsen naar uw eigen site. Wat zegt uw gezond verstand?

Wat is dan typisch white-hat?

Links die naar uw site geplaatst zijn omdat u populair bent, goede service verleent, een stap extra hebt gedaan, buiten de kaders hebt gedacht, dat zijn de mooiste links. En daar had u niet eens zelf om gevraagd. Dit is wat ik bedoel met ‘natuurlijke’ links.

De penalty

Als u zich bezig houdt met de black hat praktijken zult u zich ongetwijfeld een keer stoten aan Google. Wat houdt een penalty precies in, en wat is de schade?

Stel dat er weer een grote update in het algoritme van Google is en uw site bevat een aantal kenmerken die door Google als ‘fout’ gemarkeerd worden, dan zakt u uit de index. Dit is geen penalty, maar betekent gewoon dat zaken die in het verleden voor u gewerkt hebben nu niet meer werken en uw populariteit uit die topics weg is. Dus stel dat u alleen inkomende links uit India had die nu zijn komen te vervallen, dan heeft u opeens geen inkomende link meer, en zakt u dus weg.

Bovenstaande wordt vaak verward met een penalty, maar dat is het in feite niet. Een penalty wordt vaak handmatig uitgedeeld (ook wel geautomatiseerd) en gooit u ineens helemaal uit de Google index. U moet dan vaak het punt waarom u die penalty gekregen hebt oplossen en aan Google aantonen dat het opgelost is. In het voorbeeld van de links vanuit India moet u dus alle links laten verwijderen. En van de links waarbij dat niet lukt kunt u met de “disavow tool” van Google zelf aangeven dat die niet meer meetellen. Als u dit goed gedaan hebt zal de penalty verwijderd worden en kunt u weer gaan werken aan nieuwe posities.”

De Take-to-Shop message

Wat kunt u onze webwinkeliers tot slot nog meegeven voor ze zich in de wereld van linkbuilding gaan verdiepen?

Gebruik uw gezond verstand, doe op een goede manier zaken en u zult zien dat u populairder wordt en zo ook in Google stijgt. Let er wel op dat uw webwinkel SEO technisch gezien goed in elkaar moeten zitten, anders haalt u niet de volle 100% uit uw populariteit. Dus is uw webwinkel snel, heeft hij een goede linkstructuur, goede content, enzovoort.

André Scholten

André Scholten

André is onafhankelijk Google Analytics en SEO-specialist, en expert op het gebied van linkbuilding. Meer weten over Google Analytics, SEO of laadtijd optimalisatie? Volg hem op Twitter: @AndreScholten