Nieuw backoffice design - designers aan het woord

Nieuw backoffice design - designers aan het woord

Ons eCommerce platform wordt dagelijks gebruikt door meer dan 50.000 retailers over de hele wereld. Onze retailers en de markt zijn constant in beweging en op zoek naar vernieuwing. Deze beweging en bijhorende feedback spelen een belangrijke rol in het waarborgen van constante vernieuwing. Ons in-house design team besteedt veel tijd aan de look van onze interfaces. Sinds de lancering van onze nieuwe backoffice hebben wij ook veel design feedback ontvangen. Daarmee zijn wij hard aan de slag gegaan en hebben samen met onze gebruikers een interface ontwikkeld waar wij trots op zijn.

Het design proces

Na een initieel design en de lanceerde beta versie heeft ons design team een hoop feedback ontvangen en verwerkt. Hier een kleine greep uit de terugkoppelingen:

“De backoffice is erg wit en daardoor zie je de verschillen niet zo goed meer.”

“Het zou erg fijn zijn als de nieuwe backoffice wat meer contrast zou krijgen. Nu is bijvoorbeeld het bestellingen overzicht heel wit en dat is veel minder overzichtelijk dan als er wat meer met kleur/grijs gewerkt zou worden.”

Wij hebben alle feedback vertaald naar een aantal plekken in de backoffice waar we door middel van contrastverbetering en ander kleurgebruik meer focus en duidelijkheid hebben geschept. Deze plekken zijn: Het menu, de achtergrondkleur van alle pagina’s en de grijze helpteksten. Met deze aanpassingen helpen wij de gebruiker langer en beter te kunnen focussen op dat wat belangrijk is, en dat de ogen minder vermoeid raken. Wij vinden het belangrijk dat onze klanten snel en met plezier kunnen werken in onze software.

Het menu

Om meteen maar met de meest in het oog springende wijziging te beginnen, we hebben het menu in een nieuw jasje gestoken. De nieuwe achtergrondkleur zorgt ervoor dat er nu een duidelijke scheiding is ontstaan tussen de inhoud en navigatie. Tevens is het contrast verhoogd tussen de navigatie onderdelen d.m.v. een duidelijk onderscheid in tekst- en achtergrondkleur, actieve onderdelen zijn hierdoor ook een stuk duidelijker. Daarnaast is het ons doel om alle Lightspeed producten dezelfde ervaring te geven. Met deze wijziging komen Lightspeed Retail en eCom dichter bij elkaar. 

ecommerce platform

Achtergrondkleur

Om duidelijker te maken welke onderdelen van de inhoud interactief zijn hebben we de achtergrondkleur per pagina donkerder gemaakt. Nu is er een duidelijker onderscheid tussen de pagina en de inhoud. Om dit effect te versterken hebben wij ook alle belangrijke inhoud op een wit vlak geplaatst, dit helpt de gebruiker tevens om focus te houden op de onderdelen die belangrijk zijn.

webshop platform

Grijze tekst

Op de meeste plekken waar we grijze tekst gebruiken komt de tekst er te licht uit waardoor het contrast te laag is en voor sommige gebruikers levert dit problemen op qua leesbaarheid. In een toekomstige update zullen wij alle grijze tekst naar een donkere versie omzetten. Op deze manier wordt alles beter leesbaar, met behoud van een duidelijk onderscheid tussen titels en paragrafen. Hierbij houden we zoveel mogelijk de bewezen WCAG standaard aan, die wordt gebruikt om te meten of een pagina toegankelijk genoeg is.

Tablet en Mobiele Weergave

Een ander voordeel van al deze veranderingen is dat de backoffice nog beter gaat werken op een mobiel apparaat als een smartphone of tablet. Dit komt door ingrijpende wijzigingen op een groot aantal pagina’s waarbij we gelijk van deze gelegenheid gebruik konden maken om wat voorbereidend werk uit te voeren. Dit maakt dat het nu mogelijk is om snel informatie op te zoeken of om een aantal basis aanpassingen te doen. In de nabije toekomst gaan we stapsgewijs de backoffice nog verder optimaliseren zodat de meest belangrijke onderdelen van de backoffice ook onderweg gebruikt kunnen worden.

Uiteraard zal het hier niet bij blijven. Met een steeds verder groeiend team voeren we per dag tientallen updates door. Deze richten zich voornamelijk op het optimaliseren van dagelijkse taken en het gebruiksgemak hiervan. Ook doen we voortdurend onderzoek en metingen zodat we gericht aan het systeem kunnen werken. Kortom, we zijn de backoffice non-stop aan het updaten en verbeteren, ook wat betreft het design ervan. Ons doel is om je jouw dagelijkse werkzaamheden zo efficiënt mogelijk te laten uitvoeren. Feedback blijft daarom van harte welkom.

 

5 KPI’s om je verkoop te meten tijdens de feestdagen

5 KPI’s om je verkoop te meten tijdens de feestdagen

E-mail marketing benchmark per sector 2018

E-mail marketing benchmark per sector 2018