Self-service technologie voor elk restaurant

Mensen die gaan eten bij een quick-service restaurant hebben hogere verwachtingen dan ooit tevoren. Ze willen snel geholpen worden, maar leggen de lat hoog op gebied van gastvrijheid. Self-service technologieën (SSTs) helpen restaurants tegemoet komen in deze verwachting door gasten hun eigen eten te laten bestellen. Tot voor kort was deze technologie onbetaalbaar voor kleine tot middelgrote horecaondernemingen.

Wij bij Lightspeed vinden dat ondernemingen van elke grootte toegang zouden moeten hebben tot de nieuwste technologie om competitief te blijven. Dit is waarom we heel enthousiast zijn over Lightspeed’s Self-Order Menu! De eerste self-service technologie in zijn soort, specifiek ontwikkelt voor zelfstandige ondernemers, deze is nu beschikbaar voor gebruikers van Lightspeed Restaurant.

Self-Order Menu is een self-service app dat ervoor zorgt dat restaurants tegemoet komen in de verwachtingen van vandaag. Het geeft gasten de controle om zelf hun eten en drinken te bestellen vanaf een touch-screen menu. Dit kan via een vaste kiosk met een iPad of via een iPad per tafel.

Wat kan Lightspeed Self-Order Menu jouw restaurant betekenen?

ipad_self_order_menu_scampi_ail

Reduceer wachttijden

Gasten willen niet wachten totdat ze bediend worden, helemaal niet wanneer ze een quick-service restaurant bezoeken. Zoals de naam al aangeeft, mensen komen langs om even snel wat te eten. De service in deze restaurants is juist vaak langzamer – vaak vanwege complexe menukaarten en de grote bestellingen die geplaatst worden.

Met deze applicatie voorkom je wachtrijen in je restaurant. Met een self-service kiosk of een iPad interface op elke tafel hoeven gasten niet meer te wachten totdat ze hun bestelling bij iemand kunnen plaatsen, dat doen ze gewoon zelf wanneer ze dat willen. Bovendien kunnen ze ook afrekenen via deze gebruiksvriendelijke interface. Door te snijden in wachttijden kunnen restauranteigenaren hun horecazaak verfijnen op gebied van sfeer en gastvrijheid.

Verhoog je omzet

Er zijn meerdere manier waarop self-service technologie kan zorgen voor meer inkomsten. Lightspeed klanten die de Lightspeed Self-Order Menu app in gebruik bewezen dat zij alleen al 15% meer omzet genereren op dranken. Gasten kopen nu eenmaal sneller op impuls wanneer ze zelf kunnen bestellen. Het idee dat ze op elk moment met één druk op het scherm iets kunnen bestellen zonder enige tussenkomst of het wachten op een ober of serveerster, zet aan tot meer bestellingen.
Een andere bijkomstigheid met Self-Order Menu, is dat upselling niet langer een bijzaak is. Omdat de bediening zich niet langer bezig hoeft te houden met bestellingen opnemen hebben ze tijd over om extra’s aan te bieden, wat inhoudt dat ze met gasten kunnen praten over wat ze lekker vinden en daarop gerechten kunnen aanbevelen.

Minimaliseer bestelfouten

Ontvangen wat je ook daadwerkelijk besteld hebt zet de toon voor klanttevredenheid. Maar niet krijgen wat je besteld hebt zet niet alleen de tevredenheid van je gasten op het spel: het kan zelfs gevaarlijk zijn wanneer klanten gevoelig zijn voor een ingrediënt of een allergie hebben. Wanneer bestellingen handmatig opgenomen worden, is dat geen garantie op een foutloze order. Bestellingen kunnen verkeerd gelezen worden, kwijtraken en zelfs de meest oplettende obers en serveersters kunnen een foutje maken wanneer ze de bestelling noteren of handmatig intypen.

Het goede nieuws voor restauranteigenaren is dat de Self-Order Menu app significant kan bijdragen aan de accuraatheid van de bestellingen. Ten eerste, omdat gasten die hun eigen bestelling kunnen plaatsen volledig de controle hebben over wat ze besteld hebben. Ten tweede, omdat bestelling direct naar de keuken worden verzonden, dit slaat een stap in het bestelproces over en verkleint de kans op fouten.

ipad_self_order_menu

Meer tevreden gasten

Deze applicatie kan restauranteigenaren helpen bij de gastvrijheid in het algemeen. Niet ten minste vanwege de tijd die het personeel bespaart door geen bestellingen meer te hoeven opnemen, tijd dat ze kunnen besteden aan de kwaliteit van de service. In plaats van haastig rondlopen of vaart maken achter de toonbank om alle bestellingen op te nemen van de wachtende gasten, kunnen ze hun tijd nemen voor elke gast, voor het beantwoorden van vragen en het geven van menu tips. Dit kunnen ze doen zonder zich druk te maken of ze de bestelling wel onthouden en de wachtende klanten. Met als resultaat: een hogere standaard in service, welke veel nauwkeuriger en persoonlijker is.

Daarbij kan moderne gebruiksvriendelijke software helpen om de uitstraling van een restaurant te verbeteren. Niet veel restaurants, vooral zelfstandige particulieren horecazaken, bieden deze manier van klantenservice: naar binnen lopen en zelf laten bestellen op een iPad. Voor veel mensen is het een spannend nieuw concept dat een trendy touch geeft aan de algehele ervaring van bestellen. Iets dat hen zelfs kan overhalen om juist naar binnen te lopen.
Daarop toevoegend heeft onderzoek uitgewezen dat millennials – voor wie de nieuwste technologie een integraal onderdeel vormt van hun dagelijkse leven – deze manier van bestellen fijn vinden; “ze waarderen de snelheid, de accuraatheid en het gemak van touch screens”. Dus als zij jouw doelgroep zijn, dan stellen zij deze technologie zeker op prijs.

sjeel_ipad_self_order_menu

Helpt om een slimmer bedrijf te worden

Self-Order Menu helpt restaurateurs om hun uitgaven beter te beheren en productiviteit te verhogen. Uren die anders besteed zouden worden aan bestellingen opnemen kunnen nu niet alleen ingezet worden ten behoeve van klanttevredenheid (zoals hierboven benoemd), maar ook in andere aspecten van het bedrijf, zoals in de keuken, administratie of marketing van het restaurant. Op deze manier hebben restauranteigenaren meer waar voor hun geld, ze kunnen hun euro’s uitgeven aan datgene waar ze het het meest nodig vinden of het meeste resultaat uit behalen, zonder dat dit ten koste gaat van hun capaciteit in de bediening.

Wat vinden onze klanten van het Lightspeed Self-Order Menu?

La Ferme Blanche d’Asie is een uniek restaurant, het is een grote locatie in Namen (België) met gerechten uit zowel Aziatische als Europese keuken. Gasten komen er graag vanwege de hoge kwaliteit van het eten en de service, én vanwege het unieke manier van bestellen. Dankzij het Lightspeed Self-Order Menu kunnen zij hun eten en drinken bestellen via de iPad op hun tafel.

Ferme Blanche Owner

La Ferme Blanche d’Asie heeft ondervonden dat in plaats van het restaurantgevoel weg te nemen, de self-service applicatie de sfeer juist verbeterd. Het trekt niet alleen bezoekers aan, maar het geeft ze ook de mogelijkheid foto’s voorafgaand te bekijken voordat ze bestellen. Dit helpt niet alleen bij het maken van de keuze, maar het maakt het voor het restaurant ook mogelijk om gasten te verleiden met bepaalde gerechten door het tonen van aantrekkelijke foto’s.

Het Self-Order Menu versnelt tevens het uitserveren zonder daarbij de aandacht voor de gast te verliezen. Je kunt meer doen, met minder personeel.

“We don’t need a lot of waiters on the floor to offer great service.”
– Ding Zhong Zhang, owner of La Ferme Blanche d’Asie

Dit is vooral toe te schrijven aan het feit dat de klanten nu hun eigen eten kunnen bestellen, het tempo kunnen ze zelf aangeven en de bestelling gaat rechtstreeks naar de keuken. Vergeleken met de ouderwetse manier van bestellen, waarbij je moest wachten op een ober om een bestelling te kunnen plaatsen die het vervolgens doorgeeft aan de chef-koks, is dit echt een stap vooruit.

Praat met een horecaspecialist

Ontdek wat Lightspeed's self-service technologie voor jouw restaurant kan doen.

Ellie Lord

Ellie Lord

Ellie is een in Groot-Brittannië geboren francofiel die is gestationeerd in Montreal. Ze is enthousiast over techniek en houdt van wereldse activiteiten zoals het spreken van meerdere talen, zingen en het creëren van content.